Emanuel Tânjală, despre albumul foto lansat la ICR: „Este o pagină a istoriei filmului românesc”

La lansarea albumului „Lumea filmului românesc fotografiată de Emanuel Tânjală”, apărut recent la Editura Ecou Transilvan din Cluj-Napoca, care a avut loc miercuri, 30 octombrie 2019, în Sala Mare a Institutului Cultural Român, artistul fotograf a declarat că această carte este o pagină a istoriei filmului românesc.

„Nu am văzut în viața mea oameni mai devotați, mai talentați și mai trudiți decât din film. Nu știți cât îi trebuia lui Dichiseanu sau lui Nicu Mărgineanu, lui Mitică Popescu să stea la o zi de filmare. Ei au trăit în comunism, dar când mă întâlneam cu ei aveam senzația că sunt într-o lume normală. Ei au fost salahori. Am trăit într-o perioadă mizerabilă, întunecoasă. Acum zâmbiți. Înainte nu zâmbea nimeni. Nici la premiere nu zâmbeam. În 1990, aveam 100 de imagini. Într-o zi, am primit un telefon de la Victor Stroe, care mi-a spus că are o cutie de filme de la cinema. În acea cutie au stat acești oameni. Am vrut demult să apară cartea asta. I-am iubit pe acești actori. Ei sunt cadoul meu. Și înseamnă că nu am făcut degeaba cartea asta. Cartea asta este o pagină a istoriei filmului românesc”, a mai spus Emanuel Tânjală.

Evenimentul a fost deschis de președintele interimar al ICR, Mirel Taloș, în prezența multor oameni valoroși din lumea filmului românesc, actori, regizori, scenariști.

„Albumul de fotografie al domnului Emanuel Tânjală poate fi încadrat ca un eveniment dedicat, de fapt, filmului românesc. Istoria cinematografiei românești nu este formată numai din filme. Și afișul, și fotografia de studio, de platou fac parte din istoria filmului românesc. Institutul Cultural Român va scoate, în cadrul Festivalului EUROPALIA, un album de afișe de film românesc, care credem că fac parte din patrimoniul cinematografic al acestei țări. Unul dintre tezaurele vii, în acest sens, este chiar domnul Emanuel Tânjală”, a declarat Mirel Taloș la lansarea albumului.

„I-am și propus ca, la anul viitor, să scoatem un album de fotografie la Editura ICR din miile sau poate zecile de mii de fotografii pe care le are”, a mai spus presedintele interimar al ICR.

Albumul a mai fost prezentat de prof. univ. dr. Manuela Cernat, Ioan Cărmăzan, președintele Uniunii Autorilor și Realizatorilor de Film, Ileana Popovici, regizor muzical, Nadia Fărcaș, directorul Editurii Ecou Transilvan.

Plin de vitalitate și farmec, savuros și autentic, albumul fotografic „Lumea filmului fotografiată de Emanuel Tânjală” ne aduce în prim-plan oameni valoroși din lumea filmului românesc, actori, regizori, scenariști. Lucrarea ne poartă într-o călătorie în timp și spațiu, între tăcere și rostire, pe platourile de filmare. În acest album apărut în condiții grafice deosebite, fotografiile unice și emoționante se dovedesc martore a numeroși ani de cinematografie românească de înaltă calitate.

Emanuel Tânjală, unul dintre cei mai cunoscuți fotoreporteri din România, a pus mâna pentru prima dată pe un aparat de fotografiat la 17 ani. Tatăl lui i-l cumpărase de la un client care venea la el la prăvălie – așa începe dragostea autorului față de profesia pe care o slujește de atâția ani. A debutat în presă în anul 1970, lucrând succesiv la mai multe publicații, ca ziarul Satul socialist și revistele Flacăra și Cinema. Până la începutul anilor '80, are șapte expoziții de fotografie în București, care îi aduc pe rând recunoaștere și reconfirmarea talentului.

Ca urmare a aprecierii de care se bucura în 1981, a primit o bursă de studii la Perugia din partea guvernului italian. Odată ajuns în Italia, hotărăște să nu se mai întoarcă în țară, astfel că, în 1982, trece Oceanul și începe o viață nouă în Statele Unite. Deși aici descoperă adevărata libertate, Emanuel Tânjală rămâne pentru totdeauna legat sufletește de spațiul românesc și, mai cu seamă, de lumea satului, pe care a surprins-o în fotografii unice cu valoare de document. Din 1990, revine adesea în țară, unde își reia activitatea în presă (colaborează, printre altele, cu România Liberă, Formula AS, Prezent, Vacanțe la țară) și începe să predea la Centrul pentru Jurnalism Independent. De asemenea, începe să colaboreze cu diferite edituri și ilustrează volumele „Piața universității” (coord. Irina Nicolau, 1997), „Tezaurul toponomic al Vrancei de Gabriela Macovei” (2002), „Vedere din Parfumerie de Silvia Kerim” (2003), „Românii din Covasna și Harghita. Istorie. Biserică. Școală de Ioan Lăcătușu, Vasile Lechințan și Violeta Pătrunjel” (2003), „Muntele iubirii de Livia Grama” (2008). Este coautor (împreună cu Dan Turturică) al volumului „România de la New York la Los Angeles” (1997). Emanuel Tânjală are o bogată participare la expoziții internaționale (în Polonia, Bulgaria, Ungaria, Mexic, Brazilia, Argentina, Cuba), iar fotografiile sale sunt publicate în ziare și reviste importante din Europa și Statele Unite.