„Brâncuși: The Visionary / Brâncuși: Vizionarul", prezentat la New York

Brancusi The Visionary  Brancusi Vizionarul", prezentat la New York

Sub titlul "BRANCUSI: THE VISIONARY / BRÂNCUȘI: VIZIONARUL", Institutul Cultural Român  din New York (RCINY) a organizat în data de vineri, 17 februarie 2017, începând de la orele 19.00, un eveniment de excepție, dedicat sculptorului român Constantin Brâncuși (n. 19 februarie 1876, Hobița-Peștișani, jud. Gorj - d. 16 martie 1957, Paris), cel care, prin viziunea sa originală și unică și prin tehnicile sale inovatoare, a redefinit forma și semnificația sculpturii secolului XX. Opera sa a avut o influență decisivă atât asupra contemporanilor săi, cât și asupra viitoarelor generații de artiști.

Evenimentul a fost conceput pentru a marca sărbătorirea a 141 de la nașterea lui Brâncuși, și, totodată, în vederea apropiatei comemorări a 60 de ani de la dispariția artistului, teme ale strategiei multianuale a ICR pentru 2016-2019, ca și ale agendei de diplomație publică și culturală a M.A.E.

Invitatul special al evenimentului a fost doamna Doina Lemny, doctor în istoria artei, muzeograf, curator și cercetător la Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou din Paris, de care aparține și celebrul "L'Atelier Brancusi".

Evenimentul a inclus o suită de manifestări de înaltă ținută.

Dr. Doina Lemny a susținut, în engleză, conferința "Brancusi: The Art of Carving One's Own Image" / "Brâncuși: arta de a-și sculpta propria imagine". Distinsa invitată a fost introdusă publicului de coordonatorul proiectului, Eduard Andrei. Conferința a reliefat rolul lui Brâncuși ca propriu "impresar artistic", prin intermediul fotografiilor sale - fie autoportrete, fie cadre din atelierul său, cu operele in situ. Imaginile care au acompaniat conferința au fost proiectate sub formă de slideshow. Totodată, doamna Doina Lemny, autoare a mai multor volume dedicate operei brâncușiene, și-a prezentat cea mai recentă carte, "Brancusi, an Artist without Frontiers",publicată în 2016, la Editura Noi Media Print, din București, ca versiune în limba engleză a volumului apărut inițial în franceză, sub titlul "Brancusi, au-delà de toutes les frontières" (Lyon, Fage, 2012).  

Evenimentul a continuat cu proiecția filmului documentar "Brâncuși - L'ensemble sculptural de Târgu Jiu en Roumanie" (2012, 15 min., coordonator: Doina Lemny, imagine: Cristian Tamaș, montaj: Marius Robu, coloana sonoră: George Enescu - "Sonata nr. 3", vioară: George Enescu, pian: Dinu Lipatti). Filmul prezintă ansamblul monumental al lui Brâncuși de la Târgu Jiu - "Masa tăcerii", "Poarta sărutului" și "Coloana fără sfârșit", la care se adaugă "Aleea scaunelor" -, comandat lui Brâncuși de "Liga femeilor gorjene", condusă de Arethia Tătărescu, soția primului ministru de atunci, Gheorghe Tătărescu, și conceput ca un omagiu adus eroilor români căzuți în timpul Primului Război Mondial. Prin acest ansamblu, inaugurat la data de 27 octombrie 1938, Brâncuși a realizat încă o operă de pionierat, deschizând calea către sculptura monumentală modernă de spațiu public și chiar către instalaționismul de mai târziu. Întrucât filmul este în franceză, înainte de proiecție, doamna Doina Lemny a oferit publicului un scurt și lămuritor rezumat în limba engleză.

A urmat o pasionantă sesiune de întrebări și răspunsuri, cu participarea activă a publicului. Au fost prezenți aproximativ 90 de spectatori, sala Auditorium fiind ocupată la capacitate maximă.

Între aceștia, menționăm prezența onorantă a unor invitați de marcă, precum grupul celor trei curatori de la Guggenheim Museum din New York, cu care ICR New York a inițiat o nouă colaborare instituțională, în perspectiva apropiatei prezentări a operelor lui Brâncuși la acest prestigios muzeu: doamna Tracey Bashkoff - Senior Curator la Departamentul "Collections and Exhibitions", autoare a unui articol despre Brâncuși în catalogul recent vernisatei expoziții "Visionaries: Creating a Modern Guggenheim" - și colegii săi de departament, doamna Sara Lotty și domnul David Horowitz.

De asemenea, au luat parte la eveniment: domnul Ștefan Lemny, un reputat istoric specializat în secolul XVIII european; doamna Mona Momescu, titulara catedrei "Nicolae Iorga", de la Harriman Institute / Columbia University; domnul Piero di Porzio, directorul adjunct al Language Resource Center, de la Columbia University, împreună cu soția, doamna Isabelle Chagnon; domnul Michio Sudo, atașat militar al Misiunii Permanente a Japoniei la ONU, împreună cu soția, doamna Noriko Sudo; regizoarea Mădălina Țurcanu, de la "Studioul Video Art", din cadrul Ministerului Culturii și Identității Naționale, însoțită de directorul de imagine Victor Luca Grecu, care a și filmat evenimentul; curatoarea Dorothy Krakauer; scenografa Veronica Lupu; colecționarul Stephan Benedict; un grup de studenți de la Columbia University și, în general, oameni de cultură americani și din diaspora românească din SUA.

Aprecierile publicului, așa cum ne-au fost transmise la final de participanți, care au ținut să o felicite personal pe doamna Lemny și să mulțumească organizatorilor, se reflectă și în caietul de impresii al ICR New York. Evenimentul a fost considerat "a wonderful program" (David Horowitz), "inspirational, thank you!" (Tracey Bashkoff), "impresionant" (Crenguța Lecca), "insightful and enlightening on Brancusi" (Michio Sudo), "outstanding" (Veronica Lupu), "o seară minunată" (Stephan Benedict).

La începutul evenimentului, ca și în timpul recepției cu care s-a încheiat, cei prezenți au putut admira două expoziții tematice - una de carte și una de fotografie -, ambele desfășurate pe holul de la etaj al ICR New York. Expoziția de carte, prezentată în patru vitrine, a inclus volume provenind din fondul Bibliotecii ICR New York și din colecții private, dedicate operei și personalității lui Brâncuși: monografii și studii critice, în engleză, română și franceză, semnate, între alții, de Sidney Geist, Athena Tacha Spear, Ann Temkin, Friedrich Teja Bach, Margit Rowell, Doina Lemny, Marielle Tabart, Carmen Gimenez, Matthew Gale, Barbu Brezianu, Ion Pogorilovschi, Petre Oprea, Catalina Bogdan Mateescu, A. Petringenaru, Cristian-Robert Velescu, Vasile G. Paleolog, Ștefan Georgescu-Gorjan, D. Bara ș.a. Între acestea, menționăm câteva rarități bibliofile, precum catalogul, semnat de Sidney Geist, al retrospectivei Brâncuși din 1969, găzduită, pe rând, de Philadelphia Museum of Art, Guggenheim Museum din New York și The Art Institute of Chicago, sau catalogul retrospectivei Brâncuși din 1995, deschisă întâi la Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou din Paris, și itinerată apoi la Philadelphia Museum of Art, cu texte critice semnate de Friedrich Teja Bach, Margit Rowell și Ann Temkin.

Totodată, pe pereți au fost expuse cinci panouri de mari dimensiuni (100 x 70 cm), cu imagini de foarte bună calitate ale lucrărilor lui Brâncuși aflate în importante colecții muzeale din SUA, la: Philadelphia Museum of Art; MoMA, Metropolitan Museum, Guggenheim Museum din New York; The Art Institute of Chicago; The National Gallery of Art - Washington, D.C.; Seattle Art Museum; Harvard Art Museums (The Fogg Art Museum, the Busch-Reisinger Museum and the Arthur M. Sackler Museum) - Cambridge, MA; Yale University Art Gallery - New Haven, CT, și Kykuit, The Rockefeller Estate - Sleepy Hollow, NY.

Evenimentul s-a bucurat de o semnificativă vizibilitate, fiind mediatizat atât în presa românească, cât și în cea americană, precum și în rețelele de socializare online. A fost filmat integral de echipa canalului de televiziune local Romanian Television of New York (RTVNY), care, prin realizatorul Cristi Boghian, ne-a comunicat că, după montajul materialului brut, va transmite, în viitorul apropiat, un substanțial reportaj despre eveniment, ce va putea fi urmărit pe postul NYC Life TV Channel. Menționăm, de asemenea, aparițiile din ziarul (in print) diasporei românești "New York Magazin" (nr. 894 / miercuri, 8 februarie 2017, p.17) sau de pe cunoscuta platformă online "Modernism.ro". Un articol despre eveniment, semnat de dr. Mona Momescu, urmează să apară, la București, în "Observator Cultural".

Totodată, evenimentul a înregistrat un record de popularitate, o adevărată "explozie" mediatică în rețelele de socializare online: numai albumul cu operele lui Brâncuși din marile muzee americane (imaginile expoziției sus-menționate) de pe pagina de facebook a ICR New York a înregistrat 3.274 de vizualizări și 640 de share-uri, ceea ce înseamnă un număr de zeci de mii de vizualizări, per total. Remarcăm, în acest sens, că printre cei care au dat share s-a numărat și Ambasada SUA la București, care a însoțit împărtășirea albumului cu comentariul: "De Ziua Brâncuși, marcată astăzi, ne bucurăm că geniul operelor lui e accesibil publicului american și atât de apreciat în Statele Unite".

Ca o consecință imediată a contactelor directe stabilite cu ocazia evenimentului, a doua zi, la invitația curatorilor de la Guggenheim Museum, doamna Doina Lemny a vizitat ampla expoziție "Visionaries: Creating a Modern Guggenheim", deschisă recent la prestigiosul muzeu și în care Brâncuși este reprezentat, alături de alți artiști de primă mărime ai secolului XX, prin două lucrări de referință: "Little French Girl (The First Step [III]) / La jeune fille française" (cca. 1914-18) și "Măiastra" (cca.1912).

Succesul evenimentului a demonstrat, o dată în plus, actualitatea operei lui Brâncuși, artistul vizionar care și-a depășit epoca și a cărui operă nu contenește să stârnească admirație și să dea naștere, grație unui aparat simbolic complex, unor noi și fertile interpretări.