Artista Mădălina Dan reprezintă „Ex-peau-sition” în cadrul conferinței „A Space in a Place It Is Not”

Artista Mădălina Dan va avea două reprezentații vineri, 5 decembrie 2025, în intervalele orare 12.00-14.00 și 16.00-18.00 a performance-ului „Ex-peau-sition”, în cadrul Academiei de Artă din Praga. Performance-ul este o extensie a „The Agency of Touch2”, adaptată la contextul expozițional creat de proiectul „după SCULPTURĂ / SCULPTURĂ după”. Lucrarea a fost gândită și prezentată pentru prima dată în cadrul expoziției „Brâncuși. Sublimarea formei” de la BOZAR – Bruxelles, cu ocazia Festivalului Artelor Europalia 2019. Conferința internațională „A Space in a Place It Is Not” organizată la Academia de Artă din Praga (AVU) se află anul acesta la cea de a patra ediție.

Evenimentul își propune să extindă formatele academice, pentru a include intervenții artistice de mai multe feluri, completând prezentările discursive cu performance-uri, lucrări de dans contemporan, contribuții sculpturale sau muzicale. Acesta este gândit în egală măsură ca o conferință, un eveniment artistic, un maraton performativ și o expoziție, atrăgând astfel un public din ce în ce mai divers și mai numeros în fiecare an.

În „Ex-peau-sition”, vizitatorul/vizitatoarea este invitat/ă să primească o experiență tactilă și sonoră pe propriul corp, pornind de la o sculptură din expoziție. Teme ca formă, dinamică, volum, textură, materialitate sunt transpuse și traduse în sfera non-vizuală, tactilă și senzorială și îngemănate cu substanța biologică/somatică/imaginativă a corpului uman. În acest cadru, corpul este „scena”, iar textura afectivă – suprafața subiectivă.

Performance-ul „Ex-peau-sition” se apropie de mediul sculptural printr-o abordare experiențială. Această proximitate produce mai multe mutații, creează sau dizolvă spații și relații: contemplativul se pierde în senzorial, privitorul se transformă în subiect/obiect, relația artist/ă – spectator/spectatoare se schimbă.

„Juxtapunerea sferei tactile în cadrul expozițional își dorește o de-ierarhizare a simțului vizual prin atenția direcționată înspre percepție și experiență senzorială. Această abordare se referă la faza premergătoare esteticului, la întoarcerea la aísthēsis – percepție și experiență senzorială ca modalitate de cunoaștere care precede vizualul și reprezentabilul.” – Mădălina Dan.

Mădălina Dan este coregrafă și performer, una dintre creatoarele consacrate în dansul contemporan din România, activă pe scenele internaționale, dar și foarte prezentă și implicată în contextul coregrafic local, în care investește cu generozitate timp, energie și cunoaștere. Artista creează conținuturi complexe și metodologii sofisticate de lucru pe care le împărtășește în contexte care devin spații de comunicare, fiind un adevărat explorator și conector între oameni, colective și idei. Este absolventă a Liceului de Coregrafie „Floria Capsali” din București și a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală și Cinematografică din București – secţia Coregrafie; tot la UNATC a absolvit și un master în scriere dramatică. Între 1998 și 2003 este membră a companiei de dans „Oleg Danovski” din Constanţa. Între 2014-2016 a studiat în Berlin la HZT (Hochschulübergreifende Zentrum Tanz Berlin) în programul masteral SoDA (Solo/Dance/Authorship). În 2015 primește Premiul CNDB, iar în 2016 este artistă asociată a Centrului Național al Dansului București.

Lucrările sale au fost prezentate la Springdance Festival Utrecht, Balkan Dance Platform – Novi Sad, eXplore Dance Festival – București, Temps d’Images – Cluj, SouthBank Center & Chisenhale Dance Space – Londra, Fabrik Potsdam, Hebbel am Uffer – Berlin, TanzFabrik - Berlin, Tanzquartier Wien, Dance Theater Workshop – New York, Firkin Crane-Cork, Alta Theater – Praga, Art Stations Foundation – Poznan, Sophien Saale – Berlin, FFT Düsseldorf, Impulse Festival- Mulheim, Lyon Dance Biennale, Schauschpiel Leipzig, Hellerau – Dresda, Bozar- Bruxelles.

Referințe: https://www.madalinadan.org/ex-peau-sition și https://avu.cz/en/notice/a-space-in-a-place-it-is-not-a-12-hour-performative-reflection-on-artistic-research