Apariţia volumului SUBTLE CONSTRUCTION editat de Marta Jecu / proiect susţinut de ICRL


O frumoasă surpriză ne-a oferit, la început de an, curatoarea Marta Jecu. Originară din Braşov, ea colaborase anul trecut cu Institutul Cultural Român din Lisabona pentru realizarea acţiunii artistice internaţionale purtând titlul Subtle Construction. La vernisajul din 25 nov. 2011, desfăşurat în spaţiile neconvenţionale ale Plataformei Revolver din capitala portugheză, participaseră câteva sute de oameni şi numeroşi reprezentanţi ai elitei impresariale şi diplomatice a Lisabonei. Succesul iniţiativei d-nei Jecu s-a datorat în bună măsură expertizei cu care a reuşit să coordoneze implicarea unor parteneri şi sponsori diverşi şi cosmopoliţi: Institutul Cultural Român, The Japan Foundation, Goethe Institut, Municipalitatea Lisabona, Museu Colecção Bernardo, ambasada Argentinei, Plataforma Revolver. În cadrul unei avanpremiere, Marta Jecu îl invitase pe artistul nipon Hironari Kubota să-şi susţină performance-ul combinat cu sculptură, sub titlul The Spinning Idol, pe terasele suspendate ale centrului Cultural de Belém.
La începutul anului 2012, a apărut şi complementul bibliografic al sus-amintitei iniţiative: un consistent volum de 150 de pagini, intitulat Subtle Construction, publicat la Bypass Editions / Álvaro Seiça Neves + Gaelle Silva Marques, Lisabona & Malmo. Editoarea sa, Marta Jecu, a donat personal Institutului Cultural Român de la Lisabona câteva exemplare numerotate de mână (de asemenea, o casetă inserată în volum conţine mulţumiri speciale pentru Virgil Mihaiu, director ICRL, Anca Doina Milu-Vaidesegan, directoare adjunctă ICRL şi Roxana Ripeanu, referentă ICRL). Volumul reuneşte texte eseistic-programatice şi reproduceri foto ale lucrărilor din expoziţia de la Plataforma Revolver. Artiştii vizuali implicaţi în proiect sunt: Yukihiro Taguchi şi Hironaro Kubota (Japonia), Carlos Bunga şi Sancho Silva (Portugalia), Matias Machado (Argentina) Sinta Werner (Germania), Cristian Rusu (România). Proiectul e centrat în jurul conceptului de spaţiu. Acesta e investigat prin lucrări în care sulptura poate deveni spectacol, un spaţiu imobil se poate fluidiza modificându-şi coordonatele, iar trăsăturile sale se pot transforma în evenimente, căpătând dimensiuni temporale. Lucrările sunt construite în încăperi vide, făcând posibilă experimentarea dimensiunilor virtuale ale mediilor unde sunt realizate. În acest mod se produce o revelare a potenţialităţilor nemanifestate ale locurilor, situaţiilor, obiectelor, iar spaţiul virtual astfel creat interacţionează cu spectatorul/vizitatorul. Conform conceptului descris de curatoarea Marta Jecu, „lucrările sunt rezultatul asimilării problematicii experienţei virtuale, care a fost lansată de era digitală şi constituie o interogaţie asupra modului în care virtualul poate fi gândit cu mijloace analoage în lumea contemporană." Secţiunea teoretică a cărţii e dedicată, în principal, virtualităţii şi imageriei în arta arhitecturală, cuprinzând studii semnate de Luis Santiago Baptista, Dana Bentia, João Silveiro, Pedro Gadanho, Garrett Ricciardi, Julian Rose, Manuel Aires Mateus.
Cât priveşte contribuţia artistului român Cristian Rusu, trebuie menţionat că acesta face parte dintr-o nouă generaţie, cutezătoare, informată, ireverentă, de artişti plastici români în curs de afirmare pe scena internaţională. Născut în 1972, Cristian Rusu a absolvit Universitatea de Artă şi Design din Cluj şi predă actualmente la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universităţii din aceeaşi urbe. Ca participant la Subtle Construction, Rusu îşi începe investigaţia asupra spaţiului pornind de la ceea ce el numeşte clişee spaţiale. Acestea nu sunt stereotipuri, ci mai curând amprente culturale asupra unor forme de reprezentare şi percepţie ce comportă o încărcătură ideologică implicită, istoriceşte conturată. Artistul lucrează cu modele arhitecturale, ce pun în cauză legile reprezentării spaţiale, ale multiplicării formei, apelând totodată şi la memoria culturală.
Printre sponsorii ale căror logotipuri sunt inserate în volumul Subtle Construction se află Japan Foundation, Museu Colecção Berardo, Goethe Institut, Institutul Cultural Român din Lisabona, Câmara Municipal de Lisboa, Turismo de Lisboa, Embajada de Argentina en Portugal, Plataforma Revolver etc.