România străluceşte la cea mai mare expoziție de arhitectură teatrală și scenografică din lume

Romania straluceste la cea mai mare expozitie de arhitectura teatrala si scenografica din lume

Porţile celei de-a XIV-a ediţie a Cvadrienalei de Scenografie şi Spaţiu Perfomativ de la Praga, cea mai mare expoziție de arhitectură teatrală și scenografică din lume, s-au deschis pentru public, joi, la Výstaviště Praha (Prague Exhibition Grounds). Institutul Cultural Român (ICR) reprezintă România, în perioada 6-16 iunie 2019, în calitate de partener strategic, alături de instituţii de prestigiu din Republica Cehă, la cea mai mare manifestare culturală din ţara de reşedință. Criticul de artă și eseistul George Banu este curatorul expoziţiilor care reprezintă România la această ediţie a cvadrienalei. Cele două standuri, organizate de ICR, prezintă creaţii din opera celebrului scenograf, Dragoș Buhagiar, și proiectele celor trei secții de scenografie de la universitățile din țară – UNARTE, UNATC (ambele din București) și Universitatea de Arte Târgu-Mureș –, reunite în jurul unui motiv comun, „Ruinele teatrului, ruinele orașului“.

Deschiderea Cvadrienalei de Scenografie şi Spaţiu Perfomativ de la Praga, în prezenţa a numeroşi oficiali din Republica Cehă, artişti, specialişti internaţionali, a avut loc, miercuri seară, printr-un spectacol de operă şi dans contemporan, „Echo-Metamorphoses“/„Garden of life“, inspirat de opera lui Ovidiu şi interpretat în aer liber, într-un teatru de vară din faţa somptuosului pavilion central, construit în stil art-nouveau (1891). Muzica a fost creată de compozitorul Vít Zouhar, iar spectacolul neconvenţionl, de tip instalaţie şi new-media, poartă semnătura regizorului şi scenografului sloven Rocc.

Un eveniment precum Cvadrienala de la Praga ne demonstrează, cu asupra de măsură, că între text și actori, niciodată aidoma, scenele își au propria lor personalitate. În cele mai reușite creații, ele formează, împreună cu replicile și cu protagoniștii, un întreg solid precum nucleul atomic al celor mai stabile substanțe. Vorbind despre nuclee, este simbolic faptul că această reuniune de referință are loc, de mai bine de jumătate de veac, în inima Europei, într-una dintre capitalele ei cele mai seducătoare. Pentru Institutul Cultural Român este o bucurie și o onoare să susțină, și în acest an, prezența românească la Cvadrienală, un loc în care prezentul scenei mondiale intră în rezonanță cu viitorul“, a transmis preşedintele ICR, Liliana Ţuroiu.

Cvadrienala, care s-a deschis pentru public, joi, 6 iunie, găzduieşte până pe 16 iunie reprezentanți din 79 de țări. Pe parcursul a zece zile sunt organizate 64 de expoziții naționale, la care sunt invitaţi peste 800 de artişti de pe toate meridianele. Cvadrienala de la Praga prezintă designul performativ ca pe o formă de artă preocupată de crearea de spaţii active, care dincolo de a fi decorative, moderne şi interactive, sunt încărcate emoţional cu mesaje new media despre tradiţia fiecărei ţări. La cele 600 de evenimente (performance-uri, workshopuri, dezbateri, networking), care se desfăşoară într-o sută de spaţii din Praga, sunt aşteptaţi peste 50.000 de vizitatori.

Suntem orgolioși și refuzăm să credem că spectacolul se termină într-o zi. Dar e în firea lucrurilor, e o condiție a vieții. E o condiție a teatrului. Și totuși, ne propunem cu voce tare: poate că obiectele merită o șansă, încă o șansă. Ideea de a expune instalația Ruinele scenei este, până la urmă, un pretext pentru a mă reîntâlni cu obiectele create pentru diferite spectacole, de a inventa imagini noi, de a le reinvesti cu alte semnificații, reunindu-le într-o compoziție coerentă, într-un alt spectacol, privit de aproape“, a declarat scenograful Dragos Buhagiar.

Noi propunem azi, aici, la Praga, relicvele viselor scenice concepute de un mare scenograf, Dragoș Buhagiar. El iubește scena, dar și textele: astfel se explică logodna constant celebrată. Nici indiferent, nici sclav supus cuvintelor, el propune spații de dialog grație cărora ele răsună, lăsând corpurile deplin să se exprime. Dragoș Buhagiar expune tezaurul retrospectiv al operei sale și noi, la Praga, îi suntem moștenitorii de o vară“. Studenților scenografi, prea tineri pentru a fi confruntați cu ruinele teatrului, li s-a propus să exploreze ruinele orașului din perspectiva reintegrării lor în circuitul culturii urbane. Teatrul și spectacolul ca practici de reanimare a ruinelor urbane: acesta este răspunsul tinerei generații“, a subliniat criticul de artă George Banu.

Creată în 1967 de celebrul scenograf Josef Svoboda, Cvadrienala s-a dezvoltat, în următorii ani, în spiritul Primăverii de la Praga. Triga de Aur, cel mai prestigios dintre cele 22 premii oferite la această ediţie - atât pentru secţiunea Ţări şi Regiuni, cât şi pentru secţiunea Studenţească - este statuia şi premiul principal oferit în mod tradițional pentru cea mai bună expoziție. Simbolurile premiului Triga de Aur, cei trei cai care trag carul, sugerează cele trei etape ale vieții (instinctul și intuiția tinereţii, experiența maturității și vârsta înțelepciunii) şi descriu, la această ediţie, fazele procesului creativ: imaginația, transformarea și memoria.

Ceremonia de acordare a premiilor va avea loc pe 11 iunie, în prezenţa curatorilor tuturor ţărilor participante. Organizarea Cvadirenalei în Republica Cehă a fost realizată de echipa Institutului Cultural Român de la Praga. ICR susține organizarea prezenței românești la Cvadrienală din anul 2007, iar ultimele două ediții au fost curatoriate, în 2011 și 2015, de scenograful Ștefania Cenean. Catalogul care însoțește prezența românească în anul 2019 la cvadrienală a fost realizat de editorul Dana Ionescu, redactor-șef al Editurii Nemira, și de graficianul Bogdan Căpîlnean, textele fiind traduse în limba engleză de Samuel W.F. Onn.

După încheiarea Cvadrienalei de pe 16 iunie, istalaţia scenografului Dragoş Buhagiar va putea fi admirată şi în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, care se va desfășura între 14-23 iunie 2019.