Recital al ansamblului Flauto Dolce la Biserica Evanghelică: „Multiculturalitatea în muzica veche din România“

Recital al ansamblului Flauto Dolce la Biserica Evanghelica Multiculturalitatea in muzica veche din Romania

Duminică, 25 octombrie 2015, ora 18.00 ansamblul Flauto Dolce va susține un recital de muzică veche, având titlul Multiculturalitatea în muzica veche din România, la Biserica Evanghelică C.A. București (București, str. Luterană nr. 2). Evenimentul este organizat de Institutul Cultural Român. 

Înființat în anul 2000, ansamblul îi are în componență pe Zoltan Majo (director artistic), Maria Szabo (flaut drept), Noemi Miklos (clavecin) şi pe soprana Mihaela Maxim. Programul ansamblului clujean cuprinde, alternativ, două tipuri de lucrări muzicale din spaţiul carpatic: pe de o parte, compoziţii instrumentale de muzică sacră şi profană din aria creaţiei culte, lucrări care au fost compuse, au circulat ori au fost reunite în culegeri, manuscrise sau arhive, şi, pe de altă parte, eşantioane ale muzicii vechi tradiţionale, în care se fac simţite influenţele filonului folcloric autentic al diverselor etnii care au convieţuit de-a lungul veacurilor pe teritoriul României de azi. Materialul multicultural, atât de caracteristic acestui spaţiu european, conţine muzică ale popoarelor care au trăit şi trăiesc aici: români, maghiari, saşi, evrei şi armeni.

 

Accesul publicului la concert este liber, în limita locurilor disponibile.


Program

Multiculturalitatea în muzica veche din România 

1. Codex Caioni (Transilvania, sec. XVII): Fantasia (Alessandro Grandi) / Salve Regina (Anonimus) / Jubilate Deo (Lodovico Viadana) /  Benedictus es Domine  (Alessandro Grandi)

2. Joseph Bengraf (Wien, 1784): Saltus Hungaricus / Franz Pfeifer (ca. 1800): Cântec maghiar (Text: Mihály Csokonai) / Anonim (Ms. de la Sfântu Gheorghe, 1757): Trei dansuri din Transilvania

3. Anonim: Cântece tradiţionale armeneşti (Gherla/Cluj) 

                                            Intro – Seran – Shoger - Karun - Urin 

4. Anonim (sec. XVIII.): Sonate au Bestref turque (Rouschitzki, 1834) /  Când eram mai tinerică (Text: Ienăchiţă Văcărescu, sec. XVIII) / Danse (Rouschitzki, 1834)  

5. Johann Sartorius (1712-1787): Aria Ach, süsses Wort (Sibiu) 

6. Martin Schneider (1748-1812): Arioso & Sonate (Braşov, 1779)

7. Anonim (Maramureş, sec. XVIII): Cântece hasidice 

                                        Geshem - Eilu – Ashreinu – Toiro – Yah Ribon

8. Anonim (diferite Ms.  sec. XVIII): Două cântece: Arde-mă & Mititica / Dansuri vechi româneşti

 

Repertoriul ansamblului este format din muzică veche şi tradiţională din Europa Occidentală, ansamblul căutând, în egală măsură, redescoperirea muzicii vechi, tradiţionale, din spaţiul românesc, precum şi interpretarea unor compoziţii contemporane, unele dintre acestea fiind prezentate în primă audiţie absolută. Ansamblul foloseşte drept resurse muzicale diferite culegeri şi manuscrise de epocă, integrând în stilul său influenţe orientale (turceşti, ebraice, ţigăneşti, armeneşti etc.) sau de altă natură, dar inspirându-se, în egală măsură, din folclorul autentic şi din muzica veche autohtonă, de curte sau orăşenească.

 

Expresivitatea şi culoarea aparte, dulce şi veselă, a instrumentului flauto dolce, cât şi claveciunul (şi uneori orga) sunt puse în valoare prin compoziţii dedicate acestora şi prin aranjamente pline de imaginaţie. Soprana Mihaela Maxim contribuie din plin la transmiterea mesajului aparte pe care ansamblul Flauto Dolce îl propune publicului.

 

Formaţia a evoluat cu succes în concerte şi festivaluri din România (Cluj-Napoca, Bucureşti, Braşov, Râşnov, Miercurea Ciuc, Sighişoara, Târgu Mureş, Oradea, Sibiu, Sfântu Gheorghe, Zalău, Mediaş, Craiova, Brăila, Timişoara, Deva, Hunedoara, Odorheiu Secuiesc, etc.), precum şi în Austria, Spania, Italia, Israel, Elveţia, Germania, Slovenia, Serbia, Slovacia şi Ungaria. Cu sprijinul Institutului Cultural Român, a susţinut concerte în diferite centre culturale româneşti din Europa. A fost partenerul unui proiect internaţional de promovare a muzicii baroce din Italia, Slovenia şi România, integrat în programul „Cultura 2007-2013” al Uniunii Europene. A participat, în 2009, la proiectul UNESCO Cultural Heritage – a Bridge towards a Shared Future. În 2014, ansamblul a fost invitatul special din cadrul The 5th International Early Music Seminar, Tel Aviv, unde a susţinut concerte şi workshopuri pentru participanţi. De asemenea, a participat la Festivalul de muzică veche „Renaissance” organizat în cetatea istorică Yehiam, din nordul Israelului, cu sprijinul ICR Tel Aviv.

 

***
 Directorul artistic Zoltan Majo este licenţiat al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, specialitatea flaut. A participat la mai multe seminarii şi cursuri de măiestrie în Ungaria, Austria şi Elveţia. Este un neobosit promotor al muzicii vechi autohtone. A activat în mai multe formaţii clujene de muzică veche (Musica Antiqua, Claudiopolis, Ansamblul Baroc Transylvania). Este fondatorul ansamblului Flauto Dolce. A realizat numeroase transcripţii şi aranjamente după diferite manuscrise şi culegeri de muzică autohtonă. Predă la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca. A susţinut concerte camerale în numeroase ţări din Europa.

 

Maria Szabo este licenţiată a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, specialitatea pedagogie muzicală şi flaut drept. A participat la mai multe seminarii şi cursuri de măiestrie în Ungaria, Norvegia, Germania, Austria şi Elveţia. Are o intensă activitate pedagogică şi concertistică, fiind membru fondator al ansamblului Flauto Dolce. În anul 2013, alături de formaţia Les Ramages, a fost laureată cu premiul II la Concursul de Muzică Barocă La Stravaganza de la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Este profesoară de muzică la Liceul Waldorf din Cluj-Napoca.

 

Noemi Miklos este licenţiată a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, specialitatea orgă, unde a studiat cu Ursula Philippi şi Erich Türk. A participat la mai multe seminarii şi cursuri de măiestrie, în România şi Germania. Timp de un semestru, a studiat la Hochschule für Musik din Freiburg (Germania). În anul 2005, a câştigat premiul publicului la Concursul de orgă de la Zürich-Wiedikon (Elveţia). Este cadru didactic la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca.

 

Soprana Mihaela Maxim a absolvit secţia de canto a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, urmând mai multe cursuri de măiestrie. Este laureată la numeroase competiţii de interpretare vocală, naţionale şi internaţionale. În 2008 şi-a completat studiile de muzică veche la Trondheim (Norvegia), cu Jan van Elsacker, şi la Krieglach (Austria), cu Mieke van der Sluis.