Ziua Națională Constantin Brâncuși - conferință Doina Lemny - ”Brancusi : au cœur de son œuvre et de sa vie”

În 2023, istoricul de artă Doina Lemny începe seria conferințelor dedicate marelui sculptor Constantin Brâncuşi, la Bruxelles.


Capitala Europei, Bruxelles, păstrează întipărită în memoria sa, una dintre cele mai vizitate expoziții de artă din istoria Palatului Artelor Frumoase BOZAR, dedicată marelui artist român Constantin Brâncuşi. Expoziția a fost organizată în cadrul Festivalului Internațional de Arte EUROPALIA România, în anul 2019, ṣi a avut un succes extraordinar, înregistrând un număr record de vizitatori din toată lumea.

Un semn suplimentar al ecourilor acestui succes, pe termen lung, este catalogul expoziției, realizat sub conducerea curatoarei Doina Lemny, lucrare ce a avut mai multe ediții succesive. Catalogul „ Brâncuși. Sublimarea formei” face parte din volumele expuse în această perioadă în cadrul expoziției ”Prezențe culturale românești în colecțiile Bibliotecii Regale a Belgiei”, organizată de ICR Bruxelles și Biblioteca Regală (KBR), expoziție ce poate fi vizitată până la 1 martie 2023.

În marja Zilei Naționale Constantin Brâncuși și în contextul expoziției de carte românească găzduită în această perioadă de o instituție emblematică a Belgiei, vor fi lansate, la Bruxelles, două dintre cele mai recente titluri publicate la editura pariziană Gourcuff-Gradenigo, de către istoricul de artă Doina Lemny: „Brancusi, la chose vraie” și ”Brancusi et ses muses”.

Cele două volume, bogat ilustrate, editate în condiții grafice excepționale, vor fi prezentate publicului în cadrul conferinței „Brancusi : au cœur de son œuvre et de sa vie”, organizată în data de 1 februarie 2023, la inițiativa reprezentanței ICR Bruxelles.

Doina Lemny - care își continuă cu pasiune cercetările privind opera marelui sculptor român – urmărește, în volumul „Brancusi, la chose vraie”, călătoria artistică a marelui sculptor, examinând momentele cheie ale creației sale, metodele de lucru, dar și materialele pe care le-a folosit. Mediul artistic în care a evoluat Brâncuși, colaborările sale cu mari artiști precum Duchamp, Modigliani, Satie, Léger sau Rousseau, legăturile cu compatrioții săi, sunt câteva dintre aspectele amănunțit descrise și bogat ilustrate în această carte. Volumul abordează, de asemenea, o perspectivă nouă asupra practicii fotografice care l-a fascinat pe Brâncuși de-a lungul vieții.

„Brancusi, la chose vraie” dezvăluie o cronologie intimă a operelor lui Brâncuși, prin intermediul unor fotografii alb-negru făcute de artist, multe dintre ele inedite.

Sunt surprinse anumite unghiuri, tocmai pentru a dirija privirea celui care dorește să pătrundă secretul artistului. Brâncuși spunea că trebuie să ne uităm la sculpturile sale până când ele își dezvăluie secretul. Sunt bucuroasă că pot împărtăși publicului rodul acestei cercetări și că mă voi afla din nou la Bruxelles, la invitația echipei ICR din Belgia, acolo unde România a strălucit cu ocazia prezenței unei importante expoziții dedicate lui Brâncuși în cadrul Festivalului Internațional EUROPALIA România.”, afirmă Doina Lemny.

Abia apărut, în luna ianuarie 2023, la aceeași editura pariziană, al doilea volum ce va fi prezentat la Bruxelles, în prezența autoarei, este intitulat ”Brancusi et ses muses”. Cartea prezintă portrete ale muzelor marelui artist, ale admiratoarelor sau apropiatelor sale, care au fost, la rândul lor, scriitoare, artiste sau dansatoare și care l-au inspirat pe artist în lucrări precum Muza adormită, Domnișoara Pogany, Portretul lui Nancy Cunard, Eileen Lane, Prințesa X, Agnes E. Meyer. Lizica și Irina Codreanu, Milița Petrașcu, Margareta Cossaceanu sau Juana Muller sunt câteva dintre prezențele feminine prezentate în acestă carte ce au frecventat atelierul artistului. Toată opera lui Brâncuși a fost marcată de figurile femeilor care i-au însoțit fiecare etapă a vieții, sunt o parte integrantă a creației sale și a abordării sale ca artist. Brâncuși a încercat întotdeauna să surprindă însăși esența personalității acestora. O astfel de carte se adresează, atât specialiștilor în istoria artei, cât și unui public mai larg, interesat de viața artistică din Franța de la începutul secolului al XX-lea.

În urmă cu exact trei ani, asistam, alături de Doina Lemny, de colegi și de partenerii noștri din cadrul EUROPALIA Internațional, la unul dintre cele mai mari succese înregistrate vreodată de o expoziție organizată de România în străinătate, prin Institutul Cultural Român: expoziția dedicată lui Constantin Brâncuși. Un număr impresionant de personalități din instituțiile europene au participat la evenimentele festivalului EUROPALIA România 2019, alături de un public numeros, din întreaga lume. Au existat momente în care expoziția de la BOZAR a fost vizitată de peste 1000 de persoane pe zi. Ecourile sunt încă vii la Bruxelles, mă bucur că am trăit această experiență și că Doina Lemny a acceptat să înceapă seria conferințelor sale din acest an la Bruxelles.”, Liliana Țuroiu, director ICR Bruxelles, Coordonator general al prezenței României la Festivalul Internațional de Arte EUROPALIA România 2019.

Multe dintre secretele vieții și operei lui Constantin Brâncuși cuprinse în cele două volume menționate vor fi dezvăluite publicului în această întâlnire cu istoricul de artă Doina Lemny. Evenimentul este menit să ofere comunităţii iubitorilor de artă modernă chei noi de interpretare a creației marelui sculptor, pe baza cercetărilor celui mai important specialist contemporan în opera lui Brâncuși.

Doina Lemny este doctor în istoria artei, muzeograf-cercetător la Centre Pompidou din Paris, specialistă în sculptura din prima jumătate a secolului al XX-lea. A fost curatoare a expoziției “Brâncuși. Sublimarea formei”, eveniment-far al Festivalului Internațional de Arte EUROPALIA ROMÂNIA 2019 și co-curatoare a expozițiilor tematice de la Atelierul Brâncuși, din 1998 până în 2002.

Este autoarea unor lucrări de referință dedicate marelui sculptor român, precum: Brancusi, Paris, Oxus, 2005, Brancusi & Gaudier-Brzeska : points de convergence et Henri Gaudier-Brzeska : Notes sur Liabeuf et sur Tolstoï, Paris, L’Échoppe, 2009, Lizica Codréano, une danseuse roumaine dans l’avant-garde parisienne, Lyon, Fage, 2011, Brancusi, au-delà de toutes les frontières, Lyon, Fage, 2012, Brancusi, coll. « Monographies », Paris, éditions du Centre Pompidou, Brancusi, an Artist without Frontiers, Bucharest, NoiMediaPrint, 2016; Correspondance Brancusi & Duchamp, Paris, Dilecta, 2017 ; Brancusi & Marthe ou l’histoire d’amour entre Tantan et Tonton, Lyon, Fage, 2017 ; La Sagesse de la terre – œuvre unique, édition tri-lingue, Târgu Jiu, éditions « Constantin Brâncusi », 2018 ; Matisse – Pallady et La Blouse roumaine. Deux artistes sous la censure, Lyon, Fage, 2019 ; Brancusi. La sublimation de la forme (dir.), Gand, Snoeck, 2019 ; L-au întâlnit pe Brâncusi/Ils ont rencontré Brancusi, București, Vremea, 2020 ; L’ensemble monumental de Târgu Jiu / The Monumental Ensemble in Târgu Jiu, Târgu Jiu, Brancusi Publishing House, 2021 ; Brancusi : la chose vraie, Paris, Gourcuff-Gradenigo, 2021.

Credit foto ©Hervé Véronèse Centre Pompidou