Ziua Internațională a Francofoniei: Concert-Conferință-Expoziție "Oedip pe înțelesul tututor" / AMÂNAT

 Proiectul Oedip pe înțelesul tututor se derulează sub auspiciile Ambasadei Românieiîn Regatul Spaniei, în colaborare cu Muzeul Național "George Enescu"și Institutul Francez de la Madrid, cu ocazia Zilei Internaționale a Francofoniei și pentru a comemora 65 de ani de la dispariția marelui artist român.

Amintirea atât de luminoasă, legendară, a prezenței lui George Enescu pe firmamentul artei muzicale românești rămâne astăzi nespus de vie și durabilă.

Proiectul are următoarele componente:
-Concert-conferință Oedipe pe înțelesul tuturor (în limba franceză, cu traducere simultană în cască în limba spaniolă)
- Expoziție dedicată vieții și activității lui George Enescu realizată de Muzeul National "George Enescu".

Loc: Teatrul Institutului francez din Madrid (Calle del Marqués de la Ensenada, 12, 28004 Madrid)

Data: 31 martie 2020, ora 20.00.

Intrarea este liberă, până la completarea locurilor.

Concertul-conferință Oedipe pe înțelesul tuturor a prins contur în urma unei analize a celor șapte producții ale operei „Oedipe”, realizate în Statele Unite ale Americii, Italia și în România de baritonul Ștefan Ignat. Din dorința de a aduce mai aproape de public mitul lui Oedipeși muzica din interiorul capodoperei enesciene, baritonul Ștefan Ignat propune o formulă de prezentare inedită, aflată la granița dintre concert și conferință, ce are în prim-plan interpretarea operei „Oedipe” prin prisma melosului popular, a ethosului romanesc. Baladele, doinele, dansurile populare și bocetele - forme folcloric-muzicale specifice spațiului cultural românesc vor fi exemplificate în contextul desfășurării liniei melodice și dramaturgice a operei „Oedipe”.  Ștefan Ignat și Lăcrimioare Cristescu, acompaniați de Ioana Maria Lupașcu vor exemplifică toate aceste părți muzicale precum și elemente ale vocalității, unice în compoziția universală. Evenimentul include și o incursiune în universul dramaturgic al operei amintite, cu momentele-cheie care o compun: paricidul, incestul, nașterea împotriva voinței zeilor, părăsirea Corintului, înfrângerea Sfinxului la porțile Tebei, ciuma, aflarea adevărului, pribegia și împăcarea cu zeii, ilustrate prin exemple muzicale elocvente. O atenție deosebită se va acorda "Bocetelor" cuprinse în partitură. Vor fi exemplificate prin cânt  bocetele pe care George Enescu le-a adunat și inserat în partitură. De asemenea, vor fi prezentate și interpretate momentele de jazz întâlnite în partitura enesciană și cele de Belcanto, ariile și momentele de mare anvergură muzicală extrase din partitură.

Expoziția dedicată lui George Enescu a Muzeului Național "George Enescu" va fi prezentată pe 12 de panouri de dimensiuni 1 m x 2 m. Conține imagini, fotografii și alte informații legate de  viața și opera marelui compozitor român. Compozitorul Enescu este ilustrat în câteva printuri prin intermediul manuscriselor pe care muzeul le deține. Astfel, descoperim un creator versatil, extrem de complex, cu o traiectorie componistică spectaculoasă, ce îl situează printre cei mai importanți muzicieni ai timpului său. În contextul în care este pentru prima oară când Muzeul Național "George Enescu"prezintă o expoziție în Spania, cea mai potrivită concluzie a demersului nostru expozițional ni se pare opinia lui Pablo Casals care îl considera pe prietenul său, Enescu, „unul dintre cei mai geniali compozitori ai epocii muzicale moderne” și, în același timp „cel mai mare fenomen muzical de la Mozart.”

Ștefan Ignat este absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti în anul 1995, a obţinut în acelaşi an o bursă de studii la celebra şcoală de muzică Mozarteum din Salzburg, iar în anul 2010 a obţinut doctoratul în Muzică la Universitatea de Arte„George Enescu” din Iaşi. Ştefan Ignat este din 1999 solist al Operei Naţionale Bucureşti, după ce în prealabil a fost, timp de trei ani, solist al Landestheater din Salzburg (Austria).

Absolventă a Conservatorului Ciprian Porumbescu din București, Luminița Berariu a studiat pianul cu Ana Pitiș și Ioana Minei. Și-a început activitatea artistică de timpuriu, cu concerte, înregistrări audio și recitaluri solo și camerale, atât în țară cât și peste hotare, în Marea Britanie, Tunisia, Israel, SUA, Franța etc. O latură importantă a activității sale artistice o constituie calitatea de maestru acompaniator, ceea ce presupune un vast și variat repertoriu de lucrări de operă și de cameră și cea de îndrumător (coach) pentru soliștii vocali, cizelându-le interpretarea. Până în anul 1988, Luminița Berariu a fost pianistă la Teatrul Național de Operetă„Ion Dacian” din București, iar de atunci până în prezent este angajată ca maestru acompaniator la Opera Națională București. De asemenea, este o prezență constantă în stagiunile Filarmonicii George Enescu din București. Din anul 2000, Luminița Berariu conduceîn fiecare toamnă serii de ateliere pentru cântărețiși pianiștiîn Marea Britanie, workshop-uri susținute de Art Council of Wales.

Zsuzsana Cerveni, soprană, a absolvit liceul de muzica "Dinu Lipatti" din Bucureștiîn 2017, urmând ca după participarea la concursul Vocea României sa își continue, începând cu anul 2018, formarea muzicală la Universitatea Națională de Muzica București.

La finele stagiunii 2018- 2019, debutează la Opera Națională din București în Carmina Burana de Carl Orff si Peer Gynt de Edvard Grieg sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare. In cadrul ediției 2019 a festivalului International "George Enescu", Zsuzsana Cerveni împreună cu pianista Luminița Berariu, susține un recital, găzduit de Opera Națională din București, în programul căruia se regăsește celebrul ciclu de 7 cântece pe versuri de Clement Marot ce aparține marelui compozitor George Enescu. Stagiunea 2019-2020 a Operei Naționale din București susține debutul sopranei în rolul Zerlinei din opera Don Giovanni de W. A. Mozart, Antonia din opera Les contes d'Hoffmannsi Ein Deutsche Requiem de J. Brahms.



George Enescu (1881-1955) a manifestat încă din copilărie o înclinație extraordinară pentru muzică, începând să cânte la vioară la vârsta de 4 ani, iar la vârsta de 5 ani a apăru tîn primul său concert și a început studii de compoziție sub îndrumarea lui Eduard Caudella . Între anii 1888și 1894 studiază la Conservatorul din Viena, având profesori printre alții pe Joseph Hellmesberger jr. (vioară) și Robert Fuchs (compoziție). După absolvirea Conservatorului din Viena cu medalia de argint, își continuă studiile la Conservatorul din Paris, între anii 1895 și 1899, sub îndrumarea lui Martin Pierre Marsick (vioară),  André Gédalge (contrapunct), Jules Massenetși Gabriel Fauré (compoziție). La data de 6 februarie 1898 are debutul în calitate de compozitor în cadrul Concertelor Colonne din Paris cu Suita simfonică Poema Română. În anii 1921-1931 lucrează la opera Oedip, monumentală creație dramatică și muzicală, a cărei premieră a avut loc la Paris pe 13 martie 1936 și s-a bucurat de un succes imediat. Printre distincţiile ce i s-au acordat în semn de preţuire şi recunoaştere se regăsesc: titlurile de ofiţer şi cavaler al Legiunii de Onoare a Franţei (1913, 1936), Membru de onoare (1916) şi Membru activ (1933) al Academiei Române din Bucureşti, Membru corespondent la Académie des Beaux Arts din Paris (1929),  Accademia Nazionale di Santa Cecilia din Roma (1931), Institut de France din Paris (1936) şi Academia de ArteşiŞtiinţe din Praga (1937). Memoria marelui muzician român este perpetuată prin Festivalul Internațional care-i poartă numele, prin diferite simpozioane desfăşurate în România şi în străinătate şi nu în ultimul rând prin expoziţii, concerte şi publicaţii realizate în cadrul Muzeului Naţional„George Enescu” din Bucureşti.