VIENA. Rapsodia Română de George Enescu în Sala Mare a Musikverein, sub bagheta lui Cristian Spătaru

În anul celei de-a 140-a aniversări a lui George Enescu (1881-1955), Rapsodia Română în Re major, op. 11 nr. 1 a răsunat în Sala Mare a Musikverein în interpretarea Radio-Symphonieorchester a ORF, sub bagheta tânărului dirijor Cristian Spătaru. Lucrarea a fost prezentată în cadrul concertului-examen de absolvire al studenţilor departamentului de dirijat al Universităţii de Muzică din Viena (mdw), eveniment pentru care au fost selectaţi cinci debutanţi îndrumaţi de profesorii Simeon Pironkoff şi Mark Stringer. Cu această ocazie, pe 25 iunie, au fost prezentate lucrări de Richard Strauss, Albert Roussel, George Enescu, P.I. Ceaikovski şi Maurice Ravel.

„Pentru concertul-examen de absolvire am ales să dirijez alături de Orchestra Simfonică Radio din Viena prima Rapsodie Română de George Enescu, o lucrare reprezentativă pentru cultura românească şi una dintre cele mai cunoscute şi îndrăgite compoziţii ale Maestrului. Renumitul ansamblu orchestral vienez a interpretat piesa cu mult entuziasm şi m-am bucurat să-l pot omagia pe Enescu în oraşul în care şi-a început studiile.” (Cristian Spătaru)

Recent, Cristian Spătaru a făcut parte din proiectul JAZZT Vivaldi, turneu internațional online susținut în aprilie-mai 2021 de soprana Rodica Vică (România-Austria), alături de ImpRoWien Ensemble, cu sprijinul Institutului Cultural Român. Ansamblul româno-austriac a luat naşterela inițiativa tânărului dirijor moldovean și este format din Cristian Ruscior (vioara I), Grațiela Aranyosi (vioara a II-a), Hannah Berghofer (violă) și Florian Cristian Dragomir (contrabas), avându-l pe Cristian Spătaru ca pianist și orchestrator. Totodată, acesta a activat ca dirijor asistent în cadrul concertului dedicat Zilei Naţionale şi susţinut de Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania“, alături de pianista Alexandra Dariescu, sub bagheta lui Gabriel Bebeşelea. Evenimentul a dat startul seriei de manifestări culturale dedicate Centenarului Marii Uniri şi a avut loc în noiembrie 2017 în Sala Mare a Musikverein, fiind organizat de Institutul Cultural Român de la Viena, Filarmonica de Stat „Transilvania“ şi Ambasada României la Viena, cu sprijinul Fundaţiei Transilvania Leaders, Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale şi Consiliului Judeţean Cluj.

Cristian Spătaru s-a născut în anul 1993 la Chișinău, a luat primele lecții de pian și teorie muzicală la vârsta de 8 ani, iar din 2008 și-a început studiile la Colegiul de Muzică din orașul natal. Este triplu laureat al premiului I în cadrul Concursului Național de Compoziție din Moldova și a colaborat cu Orchestra Națională de Tineret din Moldova pentru care a compus cinci lucrări și peste 150 de orchestrații. În 2013, și-a început studiile la Academia de Muzică din Chișinău, unde a studiat compoziția sub îndrumarea lui Pavel Rivilis. La 21 de ani, și-a continuat studiile de compoziție la Universitatea de Muzică din Viena, la clasa lui Michael Jarrell, iar din 2016 începe studiile de dirijat orchestră cu Mark Stringer și dirijat coral cu Alois Glassner în cadrul aceleași instituţii. A compus aproape 100 de lucrări de diverse genuri muzicale care au fost interpretate în săli importante din Viena: Joseph-Haydn-Saal şi Vivaldi-Saal ale Universităţii de Muzică, Alte Schmiede, Kursalon, Altes Rathaus, Arnold Schönberg Center, Karlskirche, Konzerthaus, Musikverein, precum şi Laxemburger Schloss. Cristian Spătaru este laureat al premiului special pentru „cel mai bine clasat participant român” la Concursul Internațional de Dirijat „Jeunesses Musicales” din 2019. A participat la cursuri de măiestrie ale dirijorilor Andres Orozco-Estrada (2021), Cristian Măcelaru (2020), Sian Edwards (2017). Experiența sa profesională s-a îmbogăţit prin colaborarea ca dirijor asistent al lui Gabriel Bebeșelea la festivalurile „Musica Ricercata” (2020), „George Enescu” (2019), „Toamna Muzicală Clujeană” (2018), „Young Euro Classic” (2017), în cadrul concertelor susţinute la pupitrul Orchestrei Naționale de Tineret din Moldova, Orchestrei Simfonice Radio din Viena, al filarmonicilor „Recreio de Santa Barbara”, „Transilvania” din Cluj-Napoca, „Paul Constantinescu” din Ploiești şi Sibiu, precum și în cadrul festivalurilor „Art Space” din Seul şi „ARC musical-historique” din Chişinău.

„George Enescu a studiat în Viena între anii 1888-1894 cu Ernst Ludwig (pian), Robert Fuchs (compoziţie) şi Joseph Hellmesberger jun. (vioară), care s-a ocupat în mod deosebit de el, găzduindu-l în apartamentul său din Niebelungenstrasse şi plasându-l adesea în mijlocul orchestrei filarmonice a conservatorului în timpul repetiţiilor pentru ca acesta să poată explora şi asimila universul sonor al ansamblului din jurul său. George Enescu se afirmă la început ca violonist pe scena muzicală internaţională, debutând în anul 1892 în sala Bösendorfer din Viena, alături de profesorul său Joseph Hellmesberger jun. şi însoţit de criticile entuziaste ale presei vieneze. Definitorie pentru George Enescu a fost şi întâlnirea cu Johannes Brahms: în 1894 Enescu a avut onoarea de a face parte din ansamblul filarmonic ce interpreta «Sinfonia nr. 1» a compozitorului german. Tot la Viena a descoperit şi muzica lui Richard Wagner, de a cărei forţă de fascinare nu s-a mai putut desprinde niciodată. La vârsta de 12 ani Enescu îşi încheie studiile în Austria şi se desparte de Conservatorul din Viena purtând în tolbă prestigioasa medalie de argint a Societăţii Prietenilor Muzicii“ (Românii de pe Ringstrasse: trasee de ieri prin Viena de azi, Gabriel Kohn, Peter Schubert, Editura Institutului Cultural Român, Bucureşti, 2015).