Festivalul de film românesc la Madrid - ediția a X a

În perioada 17- 25 septembrie, Institutul Cultural Român și Cineteca Madrid, sub auspiciile Ambasadei României în Regatul Spaniei, prezintă o selecție de filme românești recente, care fac parte din programarea celei de a X-a ediții a Festival de film românesc. Șase propuneri diferite, atât formal, cât și tematic, pentru a face cunoscute publicului spaniol unele dintre noutățile genului din România.

Festivalul de film debutează în data de 17 septembrie, la ora 20.00, cu proiecția filmului Parking, în prezența regizorului Tudor Giurgiu și a criticului de film Jara Fernández Meneses, urmată de o sesiune de dialog cu publicul participant.

Tudor Giugiu este fondatorul și președintele Festivalului Internațional de film Transilvania și, între 2005 și 2007 a fost director general al Televiziunii Române (TVR). Parking este o coproducție spaniolo-română și reprezintă al patrulea lungmetraj din cariera de regizor a lui Tudor Giurgiu, avându-i ca protagoniști pe actorii Mihai Smarandache, Belén Cuesta, Ariadna Gil și Luis Bermejo. Scenariul are la bază experiența de emigrant a scriitorului român Marin Mãlaicu-Hondrari, în periferia orașului Córdoba, povestită în romanul  Apropierea.

„Întâlnirea cu Marin Mălaicu - Hondrari mi-a dat ocazia să înțeleg mai bine ce se întâmplă cu un emigrant aflat la mii de kilometri depărtare de casă. De la dorința de a nu deranja, de a trece neobservat, până la frica de a te îmbolnăvi și a nu mai putea lucra, teama de eșec sau insucces. Am adoptat deopotrivă cu drag și sfială personajele lui și mă bucur că, în fine, aventura acestui poet bistrițean idealist și visător vede lumina ecranului.” (Tudor Giurgiu)

Filmul spune povestea poetului Adrian, un imigrant ilegal român care lucrează ca paznic de noapte într-un parc auto din Córdoba. Vorbește spaniolă, trăiește singur, iar ceea ce vrea este să scrie și să înceapă o viață nouă. Întâlnirea cu Maria, în noaptea de Sânziene, pare scrisă în stele. Pasiunea dintre ei va fi testată în curând de provocările cu care se vor confrunta împreună.

Corneliu Porumboiu s-a impus ca una dintre vocile reprezentative ale noului val românesc, după ce a înlănțuit filme atât de notabile precum Polițist, adjectiv, A fost sau n-a fost, Când se lasă seara peste București sau Metabolism și Comoara. Acum revine cu La Gomera, filmul cu care a participat la ultimul Festival de Film de la Cannes. La Gomera a fost propunerea României pentru nominalizarea la categoria Cel mai bun lungmetraj internațional a premiilor Oscar 2020 și este câștigător al Premiului pentru cel mai bun scenariu în cadrul Festivalului de la Sevilla.

Vin dintr-o țară care era comunistă și unde oamenii foloseau multe mecanisme pentru a comunica. Când eram copil aveam un limbaj secret, inversam silabele cuvintelor. Este ceva care are legătură și cu cultura noastră. (...)Trăim într-o lume în care tot mai multe camere ne urmăresc. Am vrut să stabilesc un contrast. Camera a fost creată pentru a putea spune povești, dar a ajuns să fie o metodă de a ne monitoriza. Și am vrut și eu să mă joc cu acele elemente”. (Corneliu Porumboiu)

Un om la locului lui, lungmetrajul de debut al regizorului Hadrian Marcu, bazat pe nuvela intitulată Firesc a scriitorului român Petru Cimpoeşu, spune povestea lui Petru, inginer de foraj într-o companie multinațională, care e pe cale să devină soț și tată atunci când Sonia, amanta lui, e implicată într-un accident grav de mașină. Pe măsură ce opțiunile sale se restrâng tot mai mult, Petru caută calea onorabilă de ieșire dintr-un triunghi amoros care se zgâlțâie din toate laturile.

Și în ceea ce privește triunghiul iubirii, m-a interesat ce diferite erau relațiile, dezechilibrul. În ceea ce privește detaliile, pe măsură ce am progresat în lucrarea mea de scris, adăugam mai multe lucruri la povestea originală.” (Hadrian Marcu)

După „Eu când vreau să fluier, fluier”, distins în 2010 cu Ursul de Argint la Festivalul de la Berlin și „Box”, câștigător al premiului FIPRESCI în 2015 la Karlovy Vary, regizorul Florin Șerban propune un nou proiect cultural, trilogia „Dragoste”. Filmele din această trilogie sunt independente unul de celălalt, au în centru câte un cuplu și ilustrează trei feluri de a iubi: o dragoste primară, care gravitează în jurul fricii venite din vintre (Dragoste 1. Câine), apoi povestea unui amor cerebral (Dragoste 2. America) și o dragoste care consumă, despre o aventură a tinereții (Aventura, ce urmează să apară).

Dragoste 1. Câine este povestea de dragoste viscerală dintre un pădurar solitar și o femeie abandonată în pădure. O poveste izolată în timp și spațiu, care explorează iubirea izvorâtă din frică, furie și posesivitate. Un film în care natura și izolarea invită la contemplare, profunzime a emoțiilor și dimensiuni umane contrastante. Are multiple selecționări în festivaluri internaționale și a câștigat Premiul Cine Europa la Festivalul de la Sarajevo.

Dragoste 2. America este o poveste despre doi oameni aflați la jumătatea vieții și la sfârșitul dragostei, doi amanți care refuză să recunoască faptul că iubirea lor a murit. Iubirea dintre Beatrice și Anton pare că este trăită în mintea lor și că este hrănită de amintiri, speranțe și proiecții. Dar certitudinile relației lor își fac deopotrivă loc, pentru că realitatea îi împinge să își comprime trăirile unei iubiri cerebrale în ultimele 24 de ore de relație. Este a doua parte a Trilogiei Balcanilor.

„Mie mi se par interesante personajele astea fiindcă de multe ori întâlnim zilnic oameni de felul ăsta. (…) Cred că bărbații de felul ăsta mi se par grozavi ca personaje, fiindcă dincolo de masculinitatea asta acerbă e multă, multă feminitate. Și mi se pare fascinant jocul ăsta între masculinitate și feminitate”. (Florin Șerban)

Ivana cea Groaznică, cel de-al doilea lungmetraj regizat de Ivana Mladenović, este o poveste neconvențională despre oameni și locuri, despre apartenență și dor, spusă cu umor și tandrețe, câștigătoare a două premii internaționale, Premiul Special al Juriului, secțiunea Cineasti del Presente, în Festivalul de la Locarno și Golden Pram pentru cel mai bun lungmetraj la Zagreb Film Festival.

Filmul este rezultatul unei crize personale din vara anului 2017, criză care m-a făcut să mă întorc acasă, pe malurile Dunării, la granița româno-sârbă. Am început rescrierea evenimentelor din acea vară sub forma unui scenariu... Un proces care a debutat ca un fel de terapie a devenit un film. Uneori și în istoriile personale, repetiția dramei devine o farsă. În cazul nostru, o comedie”. (Ivana Mladenović)


După Madrid, Festivalul de film românesc va fi itinerat în 7 orașe din Spania: Valencia, Barcelona, Sevilla, Córdoba, Oviedo, Zaragoza și Tenerife, în perioada septembrie-decembrie 2020.


Festivalul de film românesc la Madrid- ediția a X-a

Între 17 și 25 septembrie 2020

Cineteca Madrid / Matadero (Plaza de Legazpi, 8, 28045 Madrid)

Programarea completă*:

Joi, 17 septembrie, 20.00 h – Parking, r. Tudor Giurgiu

Sâmbătă, 19 septembrie, 20.00 h – La Gomera / The Whistlers, r. Corneliu Porumboiu

Duminică, 20 septembrie, 20.00 h –Un om la locul lui / Un hombre como dios manda, r. Hadrian Marcu

Marți, 22 septembrie, 20.30 h – Dragoste 1. Câine / Love1. Dog, r. Florin Șerban

Miercuri, 23 septembrie, 20.30 h– Dragoste 2. America / Love 2. America, r. Florin Șerban

Vineri, 25 septembrie, 20.30 h – Ivana cea groaznică / Ivana la terrible, r. Ivana Mladenović

Toate filmele vor fi proiectate în sistem V.O.S.E.

* Programarea poate suferi modificări.

Bilete: www.cinetecamadrid.com

Biletele se pot achiziționa de asemenea la casa de bilete a Cinetecii Madrid / Matadero.

Credit imagine pelicula La Gomera : fotograf Vlad Cioplea

Pentru mai multe informații, nu ezitați să ne contactați:

Institutul Cultural Român

icrmadrid@icr.ro

Institutul Cultural Român                        CineRumano                         www.icr.ro/madrid/