Biroul de Cercetări Melodramatice: The Perfect Heel

Biroul de Cercetari Melodramatice The Perfect Heel

Proiect: „The Perfect Heel” (Tocul perfect) – un performance al Biroului de Cercetări Melodramatice în cadrul expozițieiHigh Heel Communism”

Artiste: Irina Gheorghe și Silvia Costin

Loc: Kunstverein am Rosa-Luxemburg-Platz, Berlin

Dată: 7 iulie, orele 20:00


Institutul Cultural „Titu Maiorescu” din Berlin se bucură să susțină realizarea primei prezentări la scară largă a practicii artistice a duo-ului românesc Biroul de Cercetări Melodramatice (BCM) în Germania, prin cooperarea cu centrul expozițional Kunstverein am Rosa-Luxemburg-Platz.

În data de 7 iulie, ca parte integrantă a expoziției „High Heel Communism” curatoriată de Susanne Prinz, artista fondatoare Irina Gheorghe și colaboratoarea sa, Silvia Costin, vor pune în scenă performanța „The Perfect Heel” (Tocul perfect), special generată pentru acest context expozițional.

În centrul noii expoziții de la Kunstverein am Rosa-Luxemburg-Platz se află proiectul „High Heel Communism”: prima lucrare dezvoltată de Biroul de Cercetări Melodramatice după moartea prematură a Alinei Popa, în 2019. Concepută de cele două artiste în ultima perioadă a colaborării lor, aceasta a fost realizată în primă etapă ca o fotografie în mărime naturală în cadrul expoziției personale „Heartbeat Detection Systems” de la Galeria Suprainfinit din București, în iunie 2022. În lucrarea fotografică, înălțimile a nouă femei (îmbrăcate în nuanțele tipice din melodramele hollywoodiene) sunt standardizate cu ajutorul tocurilor de pantofi. Această metaforă a egalității, creată prin simplul mijloc tehnologic (auxiliar) al tocurilor, ilustrează în mod exemplar preocupările și metodele Biroului: anume, dezvoltarea unui instrumentar care există deja ca parte din producția de stereotipuri – în acest caz, a feminității – și transformarea acestuia într-un cadru pentru o reflecție mai amplă asupra unor teme din zona socio-politicului.

Pentru prezentarea de la Kunstverein am Rosa-Luxemburg-Platz, conceptul din spatele „High Heel Communism” a fost dezvoltat într-o instalație mixtă ce cuprinde fotografii, manechine, costume, (info)grafice,  performance-uri și un nou film pe peliculă de16 mm. Bazându-se pe un material captat în timpul realizării fotografiei, filmul se extinde într-o meditație asupra noțiunilor de egalitate socială, a reprezentării de gen și rolului tocului înalt ca instrument simbolic de subversiune, împletind forma documentară cu ficțiunea.

În legătură directă cu filmul se plasează și noua performanță „The Perfect Heel”, prin care Irina Gheorghe și Silvia Costin urmăresc acele traiectorii verticale invizibile intermediate de înălțarea tehnologică, în căutarea unor noi forme de comunitate și egalitate.

În urmă cu 10 ani în Republica Moldova, cu ocazia deschiderii oficiale a „Departamentului său de statistică” de la Chișinău, BCM a propus introducerea unui nou indicator de analiza statistică: înălțimea brută a tocului pe plan național. Atunci au fost colectate date numerice privind nivelul tocurilor tuturor trecătoarelor de sex feminin în cinci locații-cheie din oraș, într-un interval de timp de treizeci de minute fiecare. Astfel, s-a evidențiat o lacună prezentă în studiile oficiale privind rolul pe care l-ar putea juca indicatorul "înălțimii brute a tocului" în continuarea demersului de atingere a egalității de gen. În 2022, proiectul-cadru „High Heel Communism” a adus o nouă evoluție în utilizarea tocurilor ca mijloc de anchetă melodramatică, trecând de la un instrument de cercetare statistică la unul prin care BCM speră să își aducă propria contribuție la o teorie internațională a comunismului.


***


Duo-ul artistic Biroul de Cercetări Melodramatice (BCM) a fost fondat în 2009 la București de către artistele Irina Gheorghe (n. 1981) și Alina Popa (1982-2019) ca o„instituție” a cărei misiune este aceea de a investiga rolul emoțiilor – elemente cheie ale melodramei – în contexte sociale mai largi. În acest scop, BCM supune acest gen subiectiv, afectat și extrem de emoțional unei investigații riguroase pe mai multe niveluri. Melodrama nu este doar un obiect de cercetare, ci și o metodă de lucru. Metodologia Biroului de Cercetări Melodramatice – melocritica – adoptă elemente centrale ale melodramei ca metodă de interpretare și intervenție critică. Sentimentalismul și exacerbarea emoțională devin instrumente ale unui demers de cercetare faptic-rațional ce urmărește să depășească opoziția strictă dintre afect și concept prin intermediul diferitelor formate artistice. Lucrări ale Biroului au fost prezentate în numeroase expoziții de grup, inclusiv la Muzeul Național de Artă Contemporană București; HOME Manchester; Pratt Manhattan Gallery, New York; Times Museum, Guangzhou; SAVVY Contemporary, Berlin; Martin Gropius Bau, Berlin; TRAFO, Budapesta; bak: basis voor aktuele kunst, Utrecht; mumok Kino, Viena. 

În afara BMR, Irina Gheorghe lucrează în principal cu performance, în combinație cu instalație, colaj, fotografie, sunet sau video. Din punct de vedere tematic, lucrările ei se învârt în jurul încercării de a vorbi despre lucruri aflate dincolo de posibilitățile noastre de percepție – de la forme de viață extraterestre la planete ipotetice.  Alina Popa a studiat inițial finanțe, și și-a concentrat cercetarea artistică asupra teoriei afectelor, mai exact asupra relației dintre neoliberalism și melodramă, precum și asupra conexiunilor ideologice dintre alpinism și naționalism. A avut expoziții și performance-uri la MUMOK, Viena; DEPO, Istanbul și Martin Gropius Bau, Berlin, printre altele.

Silvia Costin (n. 1980) a absolvit secția Pictură a Facultății de Arte Plastice din cadrul Universității de Artă și Design, și masteratul în arte vizuale la UNARTE București. Printre expozițiile la care a participat se numără „Drink the Pink” la Atelier 030202 și „Tiger Watermelon” la Make a Point, București. Silvia lucrează ca muzeograf-curator la Muzeul Național George Enescu, București.