Spectacolul „Mary Stuart”, în regia lui Andrei Șerban, prezentat la Kielce

Spectacolul Mary Stuart, in regia lui Andrei Serban, prezentat la Kielce

Spectacolul „Mary Stuart”, în regia lui Andrei Șerban, va avea o reprezentație în Polonia, la Kielce, miercuri, 15 octombrie. Evenimentul are loc în deschiderea Festivalului Internațional de Teatru de la Kielce și în cadrul ediției românești a programului „Gra z Kantorem”.

„Mary Stuart” spune povestea a două femei care domină istoria timpului lor: regina exilată a Scoției și Elisabeta I, regina Angliei. Cea dintâi închisă pentru greșeala de a atenta la Coroana verișoarei sale, cea de-a doua, prizoniera statutului său de monarh. Una, senzuală și pătimașă, cealaltă, circumspectă și însingurată. Totuși, atât de asemănătoare. Doi poli de forță, ambiție și orgoliu. Coagulată în jurul jurul conceptului de dualitate, acțiunea acestui thriller istoric pare desprinsă din realitatea prezentului nostru: manipularea, jocurile de culise pentru supremația politică și religioasă au scris istoria. Misterul care fascinează și azi: cum grația și vigoarea, frumusețea și demnitatea rezistă într-o lume în care puterea e atributul bărbaților. Un lucru e cert − Puterea nu se moștenește prin har divin sau prin sânge, ea trebuie cucerită și păstrată printr-o neîncetată luptă, altfel probabilitatea șansei de a o pierde depinde de o simplă aruncare a banului. Cap sau pajură?!

Biletele pot fi cumpărate de pe pagina Teatrului „Stefan Żeromski”: teatrzeromskiego.bilety24.pl

Mary Stuart, Teatrul Național „I.L.Caragiale” din București, 2024

adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller

Regia: Andrei Şerban

Traducere: Irina Velcescu / regizor asociat: Daniela Dima / versiune scenică: Daniela Dima / decor: Helmut Stürmer / costume: Corina Grămoşteanu / muzica: Alexei Țurcan / video design: Andrei Cozlac / lighting design: Cristian Niculescu / asistent regie: Corina Mihaela Predescu / sound design: Liviu Stoica / regia tehnică: Costi Lupșa, Adrian Ionescu / sufleor: Angelica Manciu

Distribuția: Raluca Aprodu, Nicoleta Lefter, Ofelia Popii, Raluca Aprodu, Ofelia Popii, Mihai Călin, Florin Aioane, Tudor Cucu Dumitrescu, Ștefan Mihai, Conrad Mericoffer, Marius Bodochi, Emilian Oprea, Mihai Calotă, Ciprian Nicula, Florin Călbăjos

În cazul acestui spectacol, convenția prevede distribuirea rolurilor principale în ziua fiecărei reprezentații. Atribuirea rolurilor celor două regine - Mary Stuart și Elizabeth I se va face prin tragere la sorți înaintea reprezentației.

Veteran al scenei teatrale românești și regizor româno-american de renume mondial, Andrei Șerban l-a cunoscut pe Tadeusz Kantor la sfârșitul anilor 1970 și începutul anilor 1980, la Teatrul Experimental La MaMa din New York. La acea vreme, Șerban era deja o figură recunoscută acolo, iar Kantor fusese în turneu de multe ori, prezentând piesele „Clasa moartă” (1979), „Wielopole, Wielopole” (1982) și „Să piară artiștii” (1985), care au avut un mare succes. Amintindu-și aceste întâlniri, Șerban spune: „Îl priveam fascinat pe Kantor cum se mișca printre actori și îi dirija. Era cu adevărat un dirijor posedat – aproape un medium care transmitea o energie misterioasă. Nu-mi puteam imagina deloc spectacolul fără prezența lui pe scenă.”

Andrei Șerban – regizor de teatru și operă româno-american, considerat una dintre cele mai importante figuri ale teatrului mondial din secolele XX și XXI. Cunoscut pentru interpretările sale inovatoare, adesea controversate, ale clasicilor, el a revoluționat abordarea punerii în scenă, combinând expresia fizică, ritualul și simbolismul profund.

După absolvirea Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică din București, a emigrat în Statele Unite în 1969, cu o bursă a Fundației Ford. A colaborat cu Ellen Stewart și Peter Brook, iar trilogia sa antică („Medeea”, „Troienele”, „Electra”) a câștigat recunoaștere internațională. A lucrat pe cele mai importante scene ale lumii, de la Lincoln Centre din New York la Opéra Bastille din Paris, și a predat la Universitățile Columbia, Yale și Harvard, printre altele.

Între 1990 și 1993, a fost directorul Teatrului Național din București, iar revenirea sa pe scena românească după 2006 a avut ca rezultat numeroase producții premiate. Opera sa, inspirată de Kantor, Grotowski și Bergman, printre alții, rămâne profund înrădăcinată în reflecții asupra condiției umane, memoriei și spiritualității.

„Grz z Kantorem” /„Playing with Kantor” este un proiect artistic de cercetare organizat de Centrul de Documentare a Creației lui Tadeusz Kantor Cricoteka din Cracovia, inițiat în 2018, iar din 2023 are forma unui festival. Acesta explorează receptarea operei lui Tadeusz Kantor și o prezintă ca sursă vie de inspirație pentru noile generații de artiști experimentali din întreaga lume. „Playing with Kantor”demonstrează impactul tangibil al Cricot 2 asupra formei contemporane a teatrului și artelor vizuale.

Ediția din acest an se concentrează pe artele performative din România și este organizată de Cricoteka împreună cu Institutul Cultural Român de la Varșovia.