The Window - spectacol de teatru neconvenţional la New York

Marți, 2 aprilie 2012, a avut premiera proiectului de teatru neconvenţional The Window (Vitrina), în spaţiul galeriei Institutului Cultural Român din New York de pe Third Avenue din Manhattan, proiect care se va desfășura în lunile aprilie şi mai. Creat şi regizat de Ana Mărgineanu, proiectul oferă trecătorilor şi iubitorilor de teatru ocazia de a redescoperi spaţiul ICRNY prin două spectacole rezultate în urma unei colaborări între cunoscuţi artişti români şi americani, schimbând convenţia clasică de dezvoltare a spectacolului şi de raportare a spectatorului. Scenograful construieşte mai întâi spaţiul teatral iar dramaturgul scrie un text bazat pe creaţia scenografului, în timp ce publicul priveşte din exterior. Primul spectacol din cadrul proiectului, care are reprezentaţii în fiecare zi între 2 şi 8 aprilie, reprezintă o colaborare între doi câştigători ai premiului Obie: scenograful român Nic Ularu şi dramaturgul american Samuel D. Hunter. În luna mai, un nou spectacol va fi creat de scenografa Daniela Codarcea Kamiliotis şi autoarea Saviana Stănescu. Ambele spectacole sunt regizate de Ana Mărgineanu.
Pe 2 aprilie 2012, între orele 19.30 – 22.00, a avut loc prima reprezentaţie din cadrul proiectului The Window, fiind urmărită de câteva sute de trecători de pe Third Avenue. Pentru acest spectacol Nic Ularu a creat în luna martie un spaţiu teatral în galeria institutului, pe baza căruia Samuel D. Hunter a scris textul I Was Just Thinking… (Mă gândeam că…). Coregrafia producţiei este asigurată de Melanie S. Armer (membru fondator al companiei The Nerve Tank), lumini - Christopher Weston, design video - Igor Molochevski şi Masha Pekurovsky. Din distribuţie fac parte actorii Jake Roa, Calaine Schafer, Jessie Komitor şi James “Face” Yu. Spectacolul se joacă în fiecare zi, până pe 8 aprilie, între orele 19.30 şi 22.00. Piesa durează 15 minute şi se repetă de 7 ori în intervalul amintit.
The Window sparge convenţia potrivit căreia spectatorul de teatru cumpără bilet şi intră în sală pentru a urmări, așezat comfortabil în scaun, un spectacol pe scenă. În cazul acesta, spectatorii, urmărind din exterior, sunt singurii în măsură să decidă pentru cât timp privesc reprezentaţia. Trecătorii pot vedea spectacolul ca pe o vitrină vie, pentru doar câteva momente, sau se pot opri să-l vadă în totalitate, ca pe o reprezentaţie teatrală.

Cu acest proiect de teatrul site-specific ICR New York continuă direcția sa de sprijin a artelor emergente. Transformarea vitrinei şi spaţiului galeriei noastre de pe Third Avenue într-o experienţă de laborator teatral, care pune accentul pe colaborarea creativă dintre artişti români şi americani, face parte din dorinţa noastră de a fi o parte vie a New Yorkului a declarat directorul ICRNY, Corina Şuteu.

Regizorul Ana Mărgineanu s-a impus prin spectacole care oferă publicului o experienţă unică. În anul 2010 The New York Times remarca spectacolul ei, The Blind Trip, pe care publicul îl experimenta fiind legat la ochi, într-un articol dedicat producţiilor site-specific din New York. Anul acesta, spectacolul ei Târgovişte de jucărie, gândit ca un parc de distracţii teatrale, a fost selecţionat să participe la prestigiosul Festival al Noii Dramaturgii de la Wiesbaden iar Hotel Project, un alt concept creat de regizorul român ca pe o experienţă destinată unui singur spectator, în camere de hotel, s-a materializat deja în spectacole în Mexic, New Jersey şi New York, toate de mare succes. “Sunt foarte fericită că pot re-imagina vitrina Institutului Cultural Român din New York şi că pot crea o experienţă teatrală neaşteptată pentru new yorkezi”, a spus Ana Mărgineanu.

Nic Ularu este scenograf, regizor şi dramaturg american de origine română, câştigător al premiului Obie în 2003 şi al Premiului Uniunii Artelor Plastice din România pentru scenografie în 1992. Are la activ numeroase spectacole în Europa, Canada şi Statele Unite. Lucrările sale au fost expuse de trei ori la Cuadrienala de Scenografie din Praga în 1998, 2003 şi 2007. Nic Ularu a predat scenografie la mai multe instituţii de prestigiu din Europa şi SUA, fiind în prezent şeful masteratului de scenografie a Universităţii din Carolina de Sud.
Samuel D. Hunter a câştigat premiul Obie în 2011 pentru cea mai bună piesă cu A Bright New Boise, piesă care a fost nominalizată şi la Drama Desk Award. Este absolvent al universităţii New York University şi are un master în dramaturgie la Juilliard. Are deja şapte piese produse la teatre prestigioase din SUA şi Anglia şi este membru al centrului de dramaturgie din New Yok.

Începând din 11 aprilie, ICRNY este coorganizator al celei de a patra ediţii a festivalului de film european Disappearing Act, alături de Centrul Ceh şi în parteneriat cu alte 23 de instituţii din reţeaua EUNIC. Tot în luna aprilie, ICRNY susţine premiera mondială a documentarului românesc Turn Off The Lights în cadrul Tribeca Film Festival. Mai multe detalii şi noutăţi despre activitatea ICRNY sunt disponibile pe[url=http://www.facebook.com/#!/RCINY] Facebook[/url] () şi pe www.icrny.org