Primplan: Constantin Brâncuși

Primplan Constantin Brancusi Primplan Constantin Brancusi Primplan Constantin Brancusi Primplan Constantin Brancusi Primplan Constantin Brancusi Primplan Constantin Brancusi Primplan Constantin Brancusi Primplan Constantin Brancusi Primplan Constantin Brancusi Primplan Constantin Brancusi Primplan Constantin Brancusi

Anul acesta, de ziua Brâncuși, celebrată anual la 19 februarie, ICR Lisabona organizează o conferință a curatorului și criticului de artă Helena Mendes Pereira, directorul Galeriei ZET din Braga, despre Constantin Brâncuși și strânsa legătură dintre el și mai tânărul pictor portughez Amedeo de Sousa Cardoso. Conferința va fi urmată de difuzarea unui material video structurat în jurul interviului acordat de Brâncuși jurnalistei Apriliana Medianu și publicat în 6 octombrie 1930 în cotidianul Curentul. Textul interviului – tradus în portugheză și adus cu această ocazie pentru prima dată integral la cunoștința publicului lusitan – va fi citit de actorul Nuno Pinheiro. Conferința cu titlul Amadeo de Souza-Cardoso și Constantin Brâncuși: o prietenie dincolo de Paris și proiecția vor avea loc la sediul ICR Lisabona, în data de 17 februarie 2022, începând cu ora 18:00.

În cea mai recentă cercetare dedicată lui Amadeo de Souza-Cardoso, care a culminat cu promovarea mai multor expoziții, cu realizarea unui documentar și publicarea Catalogului Raisonné, marea noutate despre viața și opera pictorului, care a permis localizarea a câtorva zeci de picturi și desene inedite sau dispărute, este prietenia sa, deja declarată, dar niciodată dovedită, cu sculptorul român Constantin Brâncuși (1876-1957), unul dintre cele mai importante nume din arta secolului XX. De altfel, un portret al lui Amadeo și o sculptură de Brâncusi (Maiastra, 1911) au deschis una dintre expozițiile pe care, în ultimii 15 ani, Centrul de Artă Modernă José de Azeredo Perdigão (Fundația Calouste Gulbenkian) le-a organizat și dedicat pictorului portughez, în cadrul amplei cercetări desfăşurate.

„Iată-mă în țara soarelui și în liniștea munților”, scrie Amadeo în scrisoarea pe care a trimis-o de la Manhufe sculptorului pe care l-ar fi cunoscut în jurul anului 1910 și de care ar fi fost foarte apropiat, așa cum a fost și de Amadeo Modigliani. (IT, 1884 -1920), o relație deja cunoscută și documentată. „Între Modigliani, Amadeo și Brâncusi există o mare relație cultivată, o mare intimitate”, spune Catarina Alfaro, una dintre responsabilii cercetării de la acea dată, explicând că au fost găsite patru cărți poștale și o scrisoare a pictorului portughez către Brâncuși.Pe lângă aceste dovezi privind relația dintre cei doi, în cadrul conferinței, Helena Mendes Pereira va încerca să exploreze și modul în care creația lor artistică este influențată de această prietenie și, în același timp, cum și de ce au devenit ambii repere în țările lor, de-a lungul mai multor zeci de ani, influențând atâția alți artiști.

Intrată de mai bine de o jumătate de veac în patrimoniul artei mondiale, opera lui Constantin Brâncuși suscită și azi discuții și exegeze ample. La fel ca în jurul oricărei opere capitale - capabilă să schimbe jaloanele gustului și reperele înțelegerii gestului artistic - se țes comentarii entuziaste și încercări din ce în ce mai susținute de decriptare ale unui mesaj și unui stil care și-au depășit epoca. În acest context, ICR Lisabona îl omagiază pe marele sculptor Constantin Brâncuși prin evidențierea conexiunilor dintre el și personalități portugheze din domeniul artelor plastice, ca măsură a impactului operei sale asupra cursului artei occidentale în secolul XX.