Noi apariții editoriale: trei volume în limba franceză și Romanian Book Review nr. 2

La Editura Institutului Cultural Român au apărut volumele Avant-gardes et modernités - Brancusi, Duchamp, Brauner, Voronca, Tzara & comp de Cristian Robert Velescu, La Roumanie vue par les français d'autrefois și Les revues littéraires de l'exil roumain. LUCEAFĂRUL. Paris (1948-1949) de Mihaela Albu, Dan Anghelescu. De asemenea, Institutul Cultural Român a editat cel de-al doilea număr al revistei Romanian Book Review (nr. 2/ 2013), care poate fi citit și online.

Publicația lunară Romanian Book Review, editată în limba engleză de Institutul Cultural Român, are drept scop popularizarea aparițiilor de toate genurile de pe piața editorială românească, adresându-se publicului din străinătate, ca și potențialilor editori și traducători de volume în alte țări. Revista apare lunar în 12 pagini full color și se difuzează gratuit prin rețeaua Institutului Cultural Român din străinătate.

Les revues littéraires de l'exil roumain
LUCEAFĂRUL
Paris (1948-1949)
-une restitution-

Autori: Mihaela Albu, Dan Anghelescu
Traducere în limba franceză: Letiția Ilea, Jean Poncet
Prefață de Jean Poncet
Colecția Biblioteca memoriei

În anul 1948, la Paris, apărea prima revistă a scriitorilor români din exil. Printre iniţiatori se aflau Mircea Eliade – directorul revistei, Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Vintilă Horia, Alexandru Busuioceanu, Mihail Villara, Emil Cioran ş. a., care-şi asumă rolul de a lupta cu istoria ce le schimbase în mod tragic destinul după instalarea regimului comunist în România. Ei îşi propun să adune în jurul revistei cât mai mulţi scriitori aflaţi dincolo de hotarele ţării, pentru a asigura o continuitate puternicei culturi ce înflorise în România în perioada interbelică.
Autorii îşi propun, cu prezentul volum, o restituire pentru cititorul de astăzi, într-un studiu bine documentat, a acestei publicaţii care, deşi a avut doar două apariţii, trebuie să rămână în istoria literaturii române ca un simbol al rezistenţei româneşti prin cultură.

La Roumanie vue par les français d'autrefois
Colecția Biblioteca memoriei
Selecție texte și note: Paula Romanescu
Extrase: Paul Desfeuilles, Jacques Lassaigne - Les Français et la Roumanie (Bucarest, 1937)

Cum au fost privite Ţările Româneşti şi, ulterior, România modernă de către personalităţile istorice şi culturale ale Franţei, de către literaţii ei sau de simplii călători francezi? Ce imagini româneşti au rămas, de-a lungul timpului, în memoria obiectivă şi afectivă a Franţei? Volumul La Roumanie vue par les Français d’autrefois răspunde acestor chestiuni printr-o selecţie de texte – pe cît de amplă, pe atît de inspirat structurată – în care o serie întreagă de observatori francezi, de diverse formaţii şi din diferite epoci, vorbesc despre istoria României, despre cultura, ştiinţa şi economia ei, despre pitorescul locurilor şi al locuitorilor acestei ţări din Răsăritul Europei. Jules Michelet, Edgar Quinet, Paul Morand, Napoleon al III-lea, generalul Berthelot, Pierre Loti, A. Ubicini sau Robert de Flers sunt numai câteva dintre numele celor care, inclusiv prin mărturiile lor, au sprijinit România în efortul său de a se defini şi de a se face recunoscută ca atare. Afirmaţiile lor pot fi regăsite în această antologie alături de însemnările altor – numeroşi – francezi care au inclus România între preocupările lor şi care, prin privirea lor „din afară”, prilejuiesc cititorului de astăzi un foarte util exerciţiu de obiectivare.

Avant-gardes et modernités - Brancusi, Duchamp, Brauner, Voronca, Tzara & comp
Autor: Cristian-Robert Velescu
Colecția Argumente

Reputatul critic şi istoric de artă, prof. Cristian Robert Velescu, ne propune un studiu bine documentat despre modul în care, în perioada interbelică, cele două realităţi istorice şi spirituale –avangarda şi modernitatea – s-au manifestat atât în spaţiul occidental , cât şi în cel românesc. Analizând creaţia unor mari artişti români şi francezi – Brâncuşi, Marcel Duchamp, Victor Brauner , Ilarie Voronca, Tristan Tzara, Marcel Iancu şi alţii – care au făcut posibilă naşterea acelor tendinţe novatoare în artă – dadaimul, futurismul, constructivismul etc – autorul schiţează profilul spiritual al unei epoci în care cultura română şi cea occidentală au trăit simultan aceste experienţe și în care influenţele s-au manifestat în ambele sensuri…

Romanian Book Review nr. 2