„Lumile” lui Lucian Păiş, expuse în Sala Mare a ICR pe muzica lui Nicolas Simion

Lumile lui Lucian Pais, expuse in Sala Mare a ICR pe muzica lui Nicolas Simion

Institutul Cultural Român a fost gazda evenimentului „Armonii în tradiţii“, marţi, 16 aprilie 2019, reunind numeroşi admiratori ai artei contemporane şi iubitori ai etno-jazzului. Invitaţii speciali ai serii au fost pictorul Lucian George Păiş şi saxofonistul Nicolas Simion, cărora li s-au alăturat istoricul de artă Mariana Dragu şi muzicologul Florian Lungu.

În deschiderea evenimentului, a luat cuvântul artistul Lucian George Păiş, care a făcut câteva precizări despre expoziţia sa, explicând că reuneşte lucrări mai vechi, lucrări din seria nouă „Şah“, precum şi lucrări inspirate de ţesături româneşti, din seria „Linişte, zbucium, echilibru, tradiţii româneşti“, două dintre acestea ilustrând coperta CD-ului „Romanian Ethno-Jazz“ semnat de Nicolas Simion, lansat aseară la ICR.

Mariana Dragu, istoric de artă şi fost curator la Muzeul Naţional de Artă, Sectia Pictură Europeană, a făcut o prezentare a operelor expuse:„În această seară sunteţi într-o expoziţie care s-ar putea numi Lumile lui Lucian Păiş, pentru că este vorba de lumea raţiunii, a sufletului şi a imaginaţiei. Lumilea astea se manifestă la Lucian în cicluri, ceea ce e un lucru mai rar în plastica românească contemporană. (…) Aveţi pe simeze un ciclu care se încadrează în tradiţie, care adună raţiunea şi sufletul, în intenţia de a recupera inventivitatea nesfârşită a creatorilor populari, reuşeşte să facă o sinteză a spiritului popular, a geometriilor şi a sonorităţilor tradiţionale, ceea ce s-ar putea integra în conceptul de etno-artă. De aici şi legatura cu etno-jazzul. Celălalt ciclu prezent aici este ciclul Şah, care se bazează pe raţiune şi pe imaginaţie (…) Este cerebral şi ludic în acelaşi timp, combinând perfect raţiunea cu imaginaţia. Celelalte lucrări ar putea fi unele dintre ele integrate în ciclul pe care eu l-aş numi al Singurătăţilor, care sunt izvorâte din lumea sufletului, a raţiunii şi imaginaţiei, sunt toate cele trei lumi ale lui Lucian Păiş – e vorba de singurătate personală, pe de o parte, dar şi de cea universală, o singurătate melancolică, cu o dimensiune tot mai accentuată, vorbim de singurătatea în faţa naturii, dar şi în faţa tehnicii.“

De o atenție deosebită s-a bucurat lucrarea Rothko, De Kooning şi Richter aşteptând pe Bacon la o cafea, despre care istoricul de artă a afirmat că „reprezintă cautarea de sine a lui Lucian Păiş, care este expresionist, care pictează de multe ori fara pensulă, adică din cuţit sau cu degetele, care tinde să exprime simbolic evenimente personale. Tabloul este cheia tehnicii pe care o practică Lucian. Este un artist care lucrează liber şi neînfrânat, rezultatul fiind lucrări care sintetizează gândul şi simţirea lui, creaţii minunate“.

Saxofonistul Nicolas Simion a subliniat legătura cu tradiţiile româneşti: „Muzica pe care am înregistrat-o este cumva legată de ideea elementelor din folclorul românesc; că-i artă auditivă sau sunt costume stilizate sau elemente de arhitectură, ele cumva se unesc şi au ceva comun.“ A amintit şi de conţinutul booklet-ului din CD-ul în care a încercat să prezinte evoluţia stilurilor de jazz din România anilor ’50, începând cu János Kőrössy, Richard Oschanitzky şi Johnny Răducanu, la care a lucrat împreună cu muzicologul Florian Lungu, pe care l-a invitat să ia cuvântul.

Realizator de emisiuni radio-tv, muzicolog, compozitor, profesor, pianist, aranjor si compozitor de teme de jazz, Florian Lungu a lăudat activitatea Institutului Cultural Român de promovare a jazzului românesc peste hotare, exportând valori muzicale reprezentative în străinătate. Totodată, a amintit de „Clubul de jazz şi blues“, un proiect mai vechi al ICR. Despre muzicanul Nicolas Simion a spus că este „un dăruit, un neobosit, un foarte harnic lucrător pe ogorul muzicii“, care a reuşit să se afirme peste hotare după ce a luat decizia, înainte de 1989, de a pleca din România şi de a se stabili în Austria, unde deţine şi propria casă de discuri, „Seven dreams“. De asemenea, a apreciat energia creativă a artistului Lucian George Păiş, „arhitect de meserie, pictor prin vocaţie, un apreciat designer de interior, dar şi baterist de jazz, făcând parte acum mulţi ani din trupa Triptic“.

Seara s-a încheiat cu un recital oferit de saxofonistul Nicolas Simion, care a selectat lucrări solo de pe CD-ul „Romanian Ethno-Jazz“.

Expoziţia de pictură „Armonii în tradiții“ va fi deschisă la sediul Institutului Cultural Român (Aleea Alexandru 38, Bucureşti) până la 22 aprilie 2019.