Un teatru plin de viziune – HAMLET

Un teatru plin de viziune – Teatrul Național de Televiziune

SHAKESPEARE: HAMLET

21 aprilie 2021. 19.00 - 21.20

Cea de-a doua reprezentație din seria de teatru TV, o colaborare între TVR -Teatrul Național de Televiziune, Cinematograful Național Uránia și ICR Budapesta este difuzată cu ocazia împlinirii a 405 de ani de la moartea lui William Shakespeare, reprezentând chiar ultima punere în scenă a renumitului regizor Vlad Mugur (1927–2001), la Cluj-Napoca.

Spectacolul a fost înregistrat în 2004, cu prilejul Festivalului Internațional Shakespeare de la Craiova.

Regizor: Vlad Mugur

În rolul principal: Sorin Leoveanu

Distribuția: Zsolt Bogdán (Claudius), Elena Ivanca (Gertrude), Luiza Cocora (Ophelia), Anton Tauf (Polonius), Emanuel Petran (Horatio), Radu Bânzaru (Laertes), Stelian Rosian (Rosencrantz), Dan Chiorean (Guildenstern), Petre Băcioiu (Osric), Melania Ursu (Actor Rege), Miriam Cuibus (Actor Regină), Liviu Matei (Fantoma tatălui) și alții.

Scenografia: Helmut Stürmer

Costume: Lia Manţoc

Regizorul înregistrării: Silviu Jicman

Adaptare în limba maghiară: Adrienne Darvay Nagy

Bilete se pot cumpăra aici

Binecunoscuta poveste poate fi recomandată nu doar Hamletomanilor sau iubitorilor de Shakespeare, ci și celor atrași de paranormal, fani ai thrillerului, sau celor aparținând subculturii goth. În decorul unui șantier de construcții, prințul danez acționează uneori ca un grafitti-artist punk, fantoma făcându-și apariția precum un zombie, pentru a-l avertiza într-un mod ieșit din comun pe fiu despre crimele unchiului ucigaș. Vlad Mugur, unul dintre regizorii bine cunoscuți în Ungaria care au montat de mai multe ori la Teatrul Thália din Budapesta, sfidează cu o atitudine postmodern-morbidă „Doamna cu coasa”, mai înainte de a fi, în cele din urmă, învins de aceasta. Avanpremiera a avut loc la data de 22 iunie 2002, la 74 de ani de la naștere și cu exact o lună înainte de moartea marelui artist al teatrului românesc, stins din viață la domiciliul său din München.

În urmă cu o jumătate de secol, Vlad Mugur, împreună cu György Harag, vizionau la Moscova Hamlet, spectacolul trupei Royal Shakespeare Company,pus în scenă de Peter Brook. Revenind acasă, ambii tineri regizori din România și-au montat la teatrele lor propriul Hamlet romantic. Mugur la Craiova, iar Harag, cu doi ani mai în vârstă, la Satu Mare. În spectacolul celui din urmă din 1959, personajul principal a fost interpretat de artistul emerit András Csiky, care ulterior, în 1987 urma să joace rolul lui Horatio în spectacolul pus în scenă la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj. Mai mult decât atât, rolul principal din această montare a fost interpretat de Sándor Héjja, cel pe care în reprezentația anterioară l-am putut viziona dându-i viață lui Szervét. Acesta a fost de altfel și ultimul său rol pus în scenă în România, înaintea plecării în Ungaria. (Evident, spectacolul urma să fie interzis.)

În 1971, sub influența unei viziuni totalmente diferită, Vlad Mugur se apleacă asupra tragediei Prințului Danemarcei, alături de artiștii Teatrul Național din Cluj, al cărui director era în acea perioadă. Este momentul însă în care „Revoluția culturală” din China este reprodusă și în România… Toate spectacolele lui Vlad Mugur care se bucurau la acea oră de succes internațional au fost interzise, iar repetițiile la Hamlet au fost de asemenea sistate. Neavând altă soluție, regizorul părăsește România împreună cu partenera sa de viață, actrița maghiară Magda Stief. Au fost necesari treizeci de ani pentru ca regizorul să realizeze în cele din urmă ceea ce își imaginase pe vremuri – Hamletcu unul dintre actorii săi preferați în rolul principal. Cu toate acestea, planurile de viitor aveau să îi fie întrerupte irevocabil de sfârșitul nemilos. Vlad Mugur nu a mai putut fi prezent la premiera oficială a spectacolului, din toamna anului 2002, ce s-a bucurat de un mare succes. Iată însă că, prin înregistrarea magistrală a lui Silviu Jicman, Vlad Mugur este în continuare alături de noi, chiar dacă de pe alt tărâm.

Adrienne Darvay Nagy