Constantin Brâncuși, sărbătorit la Muzeul Artă Contemporană din Lisabona

Institutul Cultural Român de la Lisabona, în colaborare cu Ambasada României în Portugalia, va organiza, cu prilejul Zilei Naționale Constantin Brâncuși, în data de 22 februarie 2024, ora 17:45, la sala Auditório a Muzeului de Artă Contemporană - Centru Cultural Belém (MAC-CCB) din Lisabona,prelegerea cu titlul „O privire asupra lui Brâncuși” susținută de artistul portughez Rui Sanches. Acesta va vorbi, în cadrul evenimentului, despre viziunea sa ca artist atât despre opera și viața lui Brâncuși cât și despre afinitățile marelui sculptor român cu alți artiști. Din perspectiva artistului portughez Rui Sanches, Contantin Brâncuși a fost unul dintre principalii adepți și critici ai sculpturii occidentale de la sfârșitul secolului al XIX-lea. În opera sa găsim, într-un mod inovator, câteva dintre principalele caracteristici care ar transforma arta sculpturii într-una dintre cele mai avansate ale secolului XX. La aproape șaptezeci de ani de la moartea sa, opera acestui sculptor continuă să ne provoace.

Artistul portughez Rui Sanches s-a născut la Lisabona, Portugalia, în 1954. A studiat timp de trei ani la Facultatea de Medicină a Universității din Lisabona, renunțând la curs în 1974 pentru a se alătura Ar.Co – Centro de Arte e Comunicação Visual, Lisabona, unde s-a înscris în atelierele de pictură şi desen. Din 1977 până în 1980 a studiat la Goldsmiths' College din Londra, unde a obținut licența în arte, iar între 1980 și 1982 și-a luat Masterul în Arte Frumoase la Universitatea Yale din Statele Unite ale Americii, cu o bursă din partea Fundației Calouste Gulbenkian. În anii 1980, opera sa a fost marcată de referiri clare la sursele istoriei artei din secolele XVII-XIX. Lemnul și derivatele sale – placaj, PAL etc. – sunt materialele preferate de sculptor, pe care le combină uneori cu țevi, oțel sau începând din anii ’90, cu sticlă sau oglinzi. Artistul portughez Rui Sanches s-a deconectat de la referințele istorice și a introdus elemente modelate, absente anterior în opera sa și a explorat un nou proces de construcție – suprapunerea formelor plane pentru a forma un element tridimensional. De atunci, acest proces a fost prezent în majoritatea lucrărilor sale. Pe lângă sculptură, artistul dezvoltă și lucrări de desen. A expus individual pentru prima dată în 1984, la Galeria de Artă Modernă Sociedade Nacional de Belas-Artes, Lisabona, evidențiind expoziția retrospectivă a operei sale organizată în 2001 de Centrul de Artă Modernă al Fundației Calouste Gulbenkian. În 1987 a făcut parte din echipa portugheză la a 19-a Bienala din São Paulo. De asemenea, a realizat câteva lucrări pentru spații publice, dintre care Um Espaço para Santo Tirso, prima sa sculptură publică, creată în cadrul celui de-al 2-lea Simpozion Internațional de Sculptură Contemporană din Santo Tirso, în 1993, sau, mai recent, Monumentul Mariei. José Nogueira Pinto, Lisabona, în 2014.

Muzeul de Artă Contemporană - (MAC-CCB) din Lisabona și-a deschis porțile pe 27 octombrie 2023. Are în depozit lucrări din Colecția de Artă Contemporană de Stat (CACE), Colecția Teixeira de Freitas, Colecția Ellipse și colecția Berardo. Nume precum Pablo Picasso, Salvador Dalí, Marcel Duchamp, Piet Mondrian, Joan Miró, Max Ernst, Francis Bacon, Andy Warhol, Louise Bourgeois, Paula Rego, Maria Helena Vieira da Silva, Donald Judd, Bruce Nauman sau Cindy Sherman, printre mulți alții, sunt prezentate în cadrul curentelor artistice ce definesc operele acestora, permițând o călătorie în timp și o cunoaștere în profunzime a fiecărui context. MAC/CCB include Centro de Arquitetura/Garagem Sul și continuă misiunea Centrului Cultural Belém, sporind dialogul dintre altele vizuale, arhitectură și artele spectacolului, prin prezentarea de expoziții temporare ale artiștilor contemporani.