Turneul francez al teatrului sucevean „Matei Vişniec”

Turneul francez al teatrului sucevean Matei Visniec

Institutul Cultural Român din Paris a oferit publicului parizian, cu ocazia Zilei Limbii Române, turneul francez al Teatrului Municipal „Matei Vişniec” din Suceava. Aflat, la invitaţia ICR Paris, în primul său turneu internaţional, teatrul sucevean a susţinut în perioada 4-6 septembrie trei reprezentaţii în capitala Franţei, urmând ca în 8-9 septembrie să se afle la Laval, în vestul ţării.

Acest turneu, al celui mai recent teatru profesionist creat în România, un teatru municipal subvenţionat exclusiv din bugetul local, a entuziasmat un public format din români şi din francezi care a umplut trei seri la rînd Sala Bizantină a Ambasadei României. Matei Vişniec, prezent la cele trei spectacole, a vorbit în fiecare seară despre atuurile culturale ale României, despre constelaţia de festivaluri din România, despre rolul teatrului în forjarea spiritului critic (mai ales pentru tinerele generaţii) şi despre magia Bucovinei, regiunea în care dramaturgul (devenit franco-român) s-a născut.

Trupa suceveană a impresionat prin talentul, energia şi paleta ei artistică. Cele trei spectacole, diferite ca problematică, ritm şi propunere artistică, reprezintă şi trei ipostaze ale limbii române. În Sala Bizantină de la Paris s-au auzit un text scris de Teodor Mazilu în anii '70 („Proştii sub clar de lună”), o piesă scrisă de Gianina Carbunariu după căderea comunismului („Kebab”) şi versuri aparţinînd lui Bobi Dumitraş puse pe muzică de Bobo Burlăcianu (în spectacolul „Pisici”, a cărui premieră a avut loc de fapt cu ocazia acestui turneu, la Paris).

„Trei ipostaze ale limbii care ne-a prezervat identitatea şi ne-a făcut, în urmă cu trei secole, să ne redescoperim latinitatea”, remarca de altfel Matei Vişniec. „Cele trei spectacole au pus însă în evidenţă şi vitalitatea şcolii de teatru româneşti. Regizorii Anca Bradu (prezentă la Paris cu această ocazie), Daniel Iordan şi Bobo Burlacianu sunt şi ei trei ipostaze ale cretativităţii româneşti în materie de artă a spectacolului”, a mai afirmat autorul.

Actorii teatrului sucevean s-au bucurat de îndelungi aplauze care le-au răsplătit profesionalismul, extraordinara lor capacitate de a juca, dansa, cânta, recita, de a traversa toate registrele emoţionale posibile. Turneul trupei sucevene, cu sprijinul Institutului Cultural Român, continuă la Laval, oraş cu care este înfrăţită Suceava şi unde primarul Sucevei, Ioan Lungu, va semna reînnoirea cartei de înfrăţire dintre cele două oraşe.

In intervenţiile sale, Matei Vişniec a menţionat că „unul din principalele atuuri al României pentru a avea o vizibilitate internaţională este investiţia în cultură. Ceea ce la Suceava s-a făcut din plin, dovadă existenţa acestui teatru profesionist, condus de poeta Carmen Veronica Steiciuc, înconjurată de o echipă dinamică şi decisă să confere Bucovinei şi dimensiunea modernităţii pe lîngă tezaurul legat de tradiţie”.

Pentru mai multe detalii, puteţi consulta site-ul ICR Paris :

http://www.icr.ro/paris/teatru-turneul-francez-al-teatrului-matei-visniec-din-suceava