Spectacole remarcabile de Matei Vişniec, la Avignon în OFF

Spectacole remarcabile de Matei Visniec, la Avignon in OFF

Matéi Visniec – patru piese de teatru prezente la OFF

  

 

Migraaaants, ou On est trop nombreux sur ce putain de bateau

Din 7 până în 30 iulie, pauză luni

la ora 17:15 la Théâtre du Chêne noir

Durata: 1h30

În acest spectacol dramaturgul şi regizorul îşi propun să oglindească situaţia dramatică în care s-au pomenit populaţiile dislocate de războiul din Siria, dar și odiseea migranţilor economici care caută o viaţă mai bună în Europa. Regizorul Sandu Grecu nu e la prima montare a unei piese semnate Matei Vișniec, spectacolul său „Angajare de clovn” fiind apreciat de reputatul dramaturg drept una dintre cele mai bune montări ale piesei sale.

Noua lucrare dramaturgică vorbește, după cum ne mărturisește însuși Matei Vișniec, despre ceea ce ni se întâmplă, despre această „invazie” a Europei. Într-o lume globalizată, noi toți suntem migranți, nicidecum imigranți. Or, un migrant este la el acasă pretutindeni, pe toată planeta. Într-o lume globalizată toți migrăm, toți suntem migranți, ne deplasăm, avem dreptul să mergem unde vrem și când vrem… În consecință migrantul nu mai cade sub incidența obligației de a respecta ceva, pentru că el se consideră cetățean al lumii.

Interpretare : Gérard Audax, Aurélie Audax, Mouloud Belaïdi, Anysia Deprele, Lucas Gentil, Li Wen Liang, Damien Rémy

Regie: Gérard Gelas

 


 

Du pain, plein les poches

Din 7 până în 30 iulie, pauză luni

La ora 20:00 la Théâtre Arto

Durata: 0h55

Tradus din română de Virgil Tănase

Spectacolul prezintă două personaje, Domnul cu baston și Domnul cu pălărie, care se motivează atât reciproc, cât și pe spectatori, în recunoașterea faptului că majoritatea acțiunilor noastre sunt absurde, întrucât ele nu reușesc să tulbure inerția lucrurilor mai mult decât o face o pietricică aruncată în apa unei fântâni. Momente de insuportabilă repetabilitate a ființei. Alte momente însă când credința noastră și motorul care ne pune în mișcare sunt atât de puternice încât depășesc limitele cu care ne-am obișnuit și… această credință a schimbării în bine ajunge să fie dăruită spectatorului.

Câte adevăruri despre om pot încăpea într-un buzunar de teatru?

Interpretare: Jean-Claude Bolle-Reddat şi Jacques Pabst

Regie: Floriane Durin

Companie: Bernard Lloret

 


 

Le silence du miroir (ou l'histoire de l'homme poubelle)

Din 7 până în 30 iulie, pauză luni

La ora 11:00 la Théâtre des Vents

Editions l’Harmattan

Durata : 1h

Omul din cerc este cel care refuză contactul firesc, simplu cu ceilalţi; e cel pentru care empatia nu mai constituie o obişnuinţă, o necesitate, ci o sursă de spaimă: "Dacă vreau sa fiu singur, mă opresc, scot creta neagră din buzunar şi trag un cerc în jurul meu. În interiorul cercului mă simt la adăpost". Cât de liniştitoare e însă această securitate aparentă? Căci nu agresiunea socială este problema, nu avem de a face cu vreun caz particular de agorafobie, ci cu o anxietate devenită boala vremii: individul nu se ascunde doar de celălalt, ci mai ales de sine însuşi: "Cercul mă izolează perfect de lumea exterioară şi de mine însumi", se entuziasmează el prosteşte. Ce mai ramâne din om, de vreme ce el fuge de realitate şi se fereste din calea propriilor problematizări, îşi refuză dilemele, îndoielile, refuză, de fapt, viaţa? Nimic altceva decât un "sclav fericit", un rob al unor inerţii pe care şi le-a creat şi în mediul cărora se simte, chipurile, confortabil. Numai că, aşa cum se petrece mai mereu, sistemul, odată creat, perfecţionat, capătă o crudă independenţă si-l transformă pe individ într-un simplu obiect: "Se spune că toate cercurile ascund, totuşi, o capcană. Se spune că uneori omul intră în cerc şi că nu mai poate ieşi. Se vorbeşte chiar despre oameni care, în pofida voinţei lor, au rămas blocaţi în cercuri. Se mai vehiculează ideea că oamenii care trăiesc în cercul lor de zece sau de douăzeci de ani sunt, în realitate, prizonieri ai cercului". Acest prim calup monologic, şi toate celelalte asemenea lui, pot constitui, la nevoie, miezul unei piese aparte. Pe vremuri, probabil Vişniec le-ar fi dezvoltat; acum i se pare îndeajuns să tragă semnalul de alarmă.

Interpretare: Bruno Abadie

Regie: Bruno Abadie

 


 

La mémoire des serpillères

Din 8 până în 30 iulie, pauză luni

La 18:05 la l’Espace Roseau – Salle Jacques Brel

durata 1h20

Companie Teatrul de Stat Constanta

Poate cea mai ancorată în realitate dintre piesele scrise de Matei Vişniec având în acelasi timp şi un pilon în fantastic. Ne aflăm într-un spaţiu care a declanşat un război fratricid de care presa nu se interesează! Dorinţa de a fi mereu în actualitate se loveşte de interesul presei, din ce în ce mai acut în ultimul timp, de a "lovi" sensibilitatea telespectatorului cu elementul cel mai tăios mai spectaculos posibil. Fuga după audienţă, după banii din publicitate duc, inevitabil, la conflicte de interes financiar, la crearea de informaţie la comandă, de false piste, iluzorii aspecte sunt exacerbate cu scopul obţinerii senzaţionalului. Şi peste tot acest amalgam apare un fenomen, ce ţine mai degrabă de fabulos, care deturnează complet atenţia presei¦ coabitarea omului cu şobolanul! Amestecul de real şi fantastic, atât de drag autorului, îşi găseşte în acest text expresia cea mai puternică. Nu întămplator autorul mărturiseşte că este piesa de care se simte cel mai ataşat şi că subiectul îl macină de mult timp.

Interpretare: Iulian Enache, Remus Arhip, Maria Lupu, Marian Adochitei, Mihai Vasilescu, Andrei Cantaragiu, Adrian Dumitrescu, Mirela Pană, Giorgiana Mazilescu, Ana-Maria Ştefan Regie: Radu Dinulescu - Scenograf : Sanda Mitache - Muzică : Mihnea Brumariu – Lumină şi video: Alexandru Bibere - Sunet : Tache Toma


Evenimente recomandate de Institutul Cultural Român de la Paris.