



„Enescu a inaugurat un traseu de afirmare frontală a specificului național, a spiritului românesc în contact și comunicare directă cu filonul universal. Nu a preluat epigonic, nu a căutat armonizarea unor paliere inegale, ci a unora cu dezvoltare diferită, de pe poziții sensibil egale” – a subliniat în expunerea sa de la ICR Tel Aviv prof. univ. dr. Carmen Stoianov. Cunoscutul muzicolog a fost invitatul unui nou eveniment din seria „Enescu 70”, organizat de reprezentanța din Israel a Institutului Cultural Român, cu ocazia împlinirii a 70 de ani de la trecerea în neființă a marelui compozitor român.
La conferința intitulată „Enescu 70 – Orizonturi în continuă descoperire”, alături de Carmen Stoianov a fost prezent ca invitat și important muzicolog israelian originar din România, prof. dr. Michael Damian, care a a pornit în expozeul său de la influențele familiale asupra destinului muzical al lui Enescu. „Pentru un cuplu ce părea damnat să nu aibă copii, acest descendent care supraviețuiește pare să fie hărăzit pentru o existență specială dintru început” – a descris Michael Damian contextul familial al devenirii unui geniu muzical universal. Conferențiarul, la rândul său compozitor recunoscut în Israel, a făcut o incursiune comparativă în creația enesciană, aducând-o în oglindă cu Ravel, Bartók, Foret, Mahler sau Masnet.
Exhaustivă și aplecată și asupra personalității lui Enescu, prezentarea prof. univ. dr. Carmen Stoianov s-a axat asupra caracterului neoclasic al operelor sale, care aduce inovația în arta componistică românească. „Enescu a aplicat o acțiune reflexivă, a așezat în drepturi o muzică departe de pericolul pulverizărilor tematice de tip impresionist, netezind asperități sau excese postromantice care ar fi dăunat echilibrului intern” – a subliniat Carmen Stoianov, potrivit căreia Enescu „a făcut multe pentru ţara sa”, ridicând nivelul vieţii muzicale nu numai în capitală, ci şi în marile centre culturale. „Enescu a impus o implicare și dedicare totală față de stabilirea staturii culturii muzicale românești, în armonie cu cerințele și datele evoluției celorlalte culturi muzicale în care s-a încadrat. A înnobialat Filarmonica bucureșteană care îi poată numele, ca dirijor, interpret şi vizionar. A creat Uniunea Compozitorilor Români, a dirijat spectacolul inaugural al Operei bucureștene și al Filarmonicii din Iași” – a înșirat muzicologul câteva dintre meritele marelui compozitor.
Dincolo de originile franco-germane ale creației sale, subliniate de ambii vorbitori, elementul etnic, folcloric, chiar ancestral românesc se regăsesc foarte clar în creația lui Enescu. „Faptul că după 70 de ani, Enescu a devenit și din punct de vedere legal parte a patrimoniului universal, putând fi difuzat fără drepturi de autor, ne dă șansa să îi facem și mai cunoscută creația” – a scos în evidență un aspect juridic al trecerii celor șapte decenii de la moartea lui Enescu directorul ICR Tel Aviv, Martin Salamon. Prezentările au fost ilustrate cu secvențe muzicale selectate cu atenție, cu intenția clară de a face inteligibil sensul muzicii lui Enescu, sursele inspirației sale și glasul interior care se face auzit cu subtilitate printre note.
Muzicolog de renume, discipol al acad. Octavian Lazăr Cosma și cu formare componistică alături de maeștri reputați, prof. univ. dr. Carmen Stoianov s-a afirmat atât prin activitatea didactică și managerială la Universitatea Națională de Muzică din București, cât și prin studii, monografii și cercetări interdisciplinare. Laureată a premiilor Academiei Române și ale Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor, și-a extins preocupările de la stilistica enesciană la fenomenul muzical contemporan și literatura pentru copii, fiind premiată recent la Opera Națională din București.
Născut în România și stabilit în Israel din 1983, dr.Michael Damiana studiat compoziția și dirijatul la Universitatea Națională de Muzică din București și și-a obținut doctoratul la Universitatea Bar-Ilan. Compozițiile sale au fost interpretate în centre muzicale din Europa, SUA, Israel și Japonia, iar creația sa a fost recompensată cu premii prestigioase, precum Prime Minister’s Prize for Composers și Mark Kopytman Award. În paralel cu activitatea de conferențiar și cercetător, a dirijat ansambluri și orchestre de prestigiu, între care Jerusalem Symphony Orchestra, Haifa Symphony Orchestra și Orchestre Symphonique d’Île-de-France.