LUCIAN BAN (RO), JOHN SURMAN (UK), MAT MANERI (US): TRANSYLVANIAN FOLK SONGS

Béla Bartók, culegător de folclor și compozitor inspirat din cântecele popoarelor din Europa de Est, continuă să aibă o influență puternică asupra muzicienilor și compozitorilor din lume. Albumul Transylvanian Folk Songs – The Béla Bartók Field Recordings, realizat de trei muzicieni de jazz, este o revelație recentă, care, conform titlului, se inspiră din colecțiile lui Bartók și transpune muzica populară transilvăneană în jazz improvizativ.

Pianistul Lucian Ban, născut în România și stabilit la New York, multi-instrumentistul englez John Surman la instrumente de suflat și clape respectiv violonistul american Mat Maneri s-au inspirat din comorile folclorice seculare, iar prelucrările lor ajung să prezinte atât un omagiu maestrului, cât să se afișeze ca transpuneri captivante şi originale. Trioul nu a putut prezenta live acest album, celebrat încă de la apariție, din 2020, din cauza pandemiei, dar prin turneul lor european, şi cu sprijinul Institutului Cultural Român din Budapesta, pe 24 aprilie vor ajunge la Casa Muzicii din capitala Ungariei.

Béla Bartók a fost îndrăgostit de muzica populară ardelenească din vestul României, astfel, încât, inspirat fiind de un cântec popular auzit în 1904, a pornit la drum cu scopul de a descoperi şi altele. Pe parcursul unui deceniu, maestrul a cules și a transcris mii de melodii, a înregistrat pe cilindri de ceară sute de cântăreţi, declarând că finalizarea cercetării muzicii populare românești a devenit „ţelul vieţii sale”. După un secol mai târziu, trei improvizatori prin excelență– Mat Maneri, Lucian Ban și John Surman –, inspirându-se tot din muzica care a captivat imaginația lui Bartók, revizuiesc, printr-o abordare proprie, colindele de Crăciun, cântecele de jale, de iubire, de nuntă, doinele şi multe altele. Această reabordare radicală ale cântecelor populare din Transilvania este „atât un omagiu, cât și o transformare”, după Jazz Times, și a fost imediat apreciată deopotrivă de fani, cât și de critică. Albumul de jazz de cameră a intrat în mai multe topuri.

Lucian Ban, originar dintr-un mic sat din regiunea care l-a interesat cel mai mult pe Bartók, are deja o istorie în a utiliza muzica populară ardelenească în lucrările sale, care îmbină muzica clasică cu jazz-ul şi în care improvizația joacă un rol esențial. Este un muzician care a devenit din ce în ce mai cunoscut la începutul mileniului și care are deja un palmares de albume foarte apreciate la nivel internațional.

John Surman a fost descoperit ca virtuoz la sfârșitul anilor șaizeci, devenind o figură-cheie a jazz-ului european, interpretările sale la saxofon sopran, clarinet bas și clape pot fi ascultate pe o serie de înregistrări excelente ale ECM.

Mat Maneri, din Brooklyn, are o abordare şi un sound absolut unic şi recognoscibil, în care îmbină sunetele disparate ale jazzului cu muzica microtonală într-un mod fluent și expresiv. În 1990, a participat la fondarea legendarului Joe Maneri Quartet, al cărui înregistrări au fost aclamate de critici și muzicieni din toată lumea, fiind considerat printre cele mai importante dezvoltări din istoria muzicii de improvizație ale secolului XX.

Bilete:https://zenehaza.hu/esemeny/lucian-ban-john-surman-mat-maneri