Influențele de ordin social în portetele lui Corneliu Baba

La douăzeci de ani de la moartea pictorului român Corneliu Baba, Institutul Cultural Român „Dimitrie Cantemir” de la Istanbul împreună cu Universitatea Namık Kemal din Tekirdağ organizează conferinţa cu tema „Influențele de ordin social în portetele lui Corneliu Baba”, susținută de conf. dr. Dalila Özbay.

Evenimentul va avea loc joi, 26 octombrie 2017, de la ora 19.00, la sediul Institutului, situat în apropierea pieței Taksim, Sıraselviler Cad., no. 21.

Născută în Constanţa, Dalila Özbay este absolventă a Universitǎţii de Arte Plastice Mimar Sinan, Facultatea de Arte Plastice, Secţia de Picturǎ, promoţia 2004, Istanbul. Artistul plastic a fost lector la Universitatea Tehnicǎ İstanbul, Secţia de Arte Plastice, iar în prezent este conferențiar la Universitatea Namık Kemal, Facultatea de Arte Plastice, Secţia de Picturǎ, Tekirdağ. Membră a Asociației Artiștilor Platici din Târgu-Mureș și colaboratoare a revistei Vatra Veche, Dalila Özbay a realizat multe expoziții personale și colective în România, Republica Turcia și în străinătate.

Câteva dintre gravurile sale se găsesc expuse și în România, la Muzeul de Artă Constanţa și la Muzeul Florean din Baia Mare.

Cu sprijinul ICR Istanbul, Dalila Özbay a organizat două expoziții: prima, în aprilie 2016 fiind vorba despre o expoziție de desen în creion și tuș „Copacii mor în picioare/ Ağaçlar Ayakta Ölür”, lucrări care ilustrează personalități din istoria și cultura națională, chipuri celebre redate sub forma unor copaci nemuritori (Mihai Eminescu, Constantin Brâncuşi, Mircea Eliade, Lucian Blaga, Nicolae Iorga, Panait Istrati, Corneliu Baba, Tristan Tzara, Eugen Ionescu sau Regele Ferdinand); iar cea de-a doua a avut loc în luna noiembrie 2016, denumită „Urme Bizantine/ Bizans İzleri”.

Acest proiect face parte din seria evenimentelor academice organizate anual de ICR Istanbul şi care are ca scop promovarea cercetării şi cercetătorilor din România sau de origine română.

Corneliu Baba (1906-1997), ale cărui picturi sunt prezente în expoziții din Tokio, New York, Beijing, Bruxelles, Moscova, Berlin, este considerat unul dintre cei mai reprezentativi pictori ai școlii românești moderne. Principalele genuri plastice abordate de el au fost: auto-portretul, arlechinul-regele nebun, portretul cu caracter social, peisajul şi natura moartă.

Lucrările artistului din timpul tinereții portă cu ele însemnele primului război mondial, care lăsase răni adânci în conștiința oamenilor din România. Influențele sociale din portretele sale nu apar ca urmare a efectelor traumatice ale celui de-al doilea război mondial, ci ca o consecință a climatului de după război, creat odată cu apariția unei noi forme de guvernare în România. Portretele lui Corneliu Baba reflectă reglementările aduse de noul sistem de guvernare și impactul pe care l-au avut asupra populației. În prelegerea „Influențele de ordin social în portetele lui Corneliu Baba” vor fi prezentate și analizate doar lucrările sale cu un pronunțat caracter social.

Considerat de către unii critici unul dintre cei mai importanți artiști din Europa de Est, o lucrare din seria „Regele Nebun” a lui Corneliu Baba a fost inclusă în enciclopedia „1000 Paintings of Genius”, ed. Sirrocco, Londra, 2006.

Din dorința de a sublinia importanța comemorării prolificului artist român, precizăm că printre distincţiile cele mai importante ale pictorului se numără Premiul de Stat pentru Artă (1954) sau Premiul pentru Excelenţă acordat de Fundaţia Culturală Română (1997). A fost membru titular al Academiei Române, membru de onoare al Academie de Artă a Rusiei şi membru corespondent al Academiei din Berlin.