Gertrude în regia lui Silviu Purcărete în cadrul MITEM12, cu sprijinul ICR Budapesta

Institutul Cultural Român de la Budapesta sprijină participarea Teatrului Național Ion Luca Caragiale din București la cea de-a XII-a ediție a Întâlnirii Internaționale de Teatru Madáchdin Budapesta (MITEM12), cu spectacolul „Gertrude”, de Radu F. Alexandru, în regia lui Silviu Purcărete. Reprezentația va avea loc pe 23 mai 2025, ora 19:00 la Teatrul Național din Budapesta, scena principală, fiind supratitrat în limbile engleză și maghiară. După spectacol, publicul este așteptat la o sesiune Q&A cu artiștii.

Participarea la MITEM12 reprezintă o oportunitate de a prezenta publicului internațional o producție remarcabilă a Teatrului Național din București, evidențiind creativitatea și profesionalismul teatrului românesc contemporan.

Bazat pe textul omonim a dramaturgului Radu F. Alexandru, Gertrudeoferă o reinterpretare captivantă a tragediei shakespeariene Hamlet, plasând în centrul atenției personajul reginei Gertrude. Spectacolul explorează teme precum vinovăția, puterea și adevărul, într-o montare ce combină elemente de thriller cu o profundă introspecție psihologică.

În GERTRUDE, Regina-mamă, purtătoarea vinii supreme, devine mintea diabolică din spatele unui scenariu despre adulter, minciună, crimă și putere. Cine este ucigașul Regelui? Merită el pedeapsa sau iertarea? Tatăl l-a ucis pe tată? ‒ sunt întrebări ce-și caută răspunsul într-o acțiune în care motivații suspecte se întrepătrund cu momentele de suspans ale unui thriller. Autorul nu se dezice de interogația shakespeariană înfățișându-ni-l pe tânărul Hamlet ‒ cu toate angoasele lui ‒ neobosit în căutarea adevărului.

Distribuția spectacolului include actori de referință ai scenei românești: Claudiu Bleonț în rolul Gertrudei, Mircea Rusu, un memorabil Claudius, Marius Manole interpretându-l pe Hamlet, Alexandru Potocean în rolul lui Horațio, Marius Bodochi ca Duhul, Paul Chiribuță în rolul lui Polonius și Lari Giorgescu ca Ofelia. Scenografia este semnată de Dragoș Buhagiar, muzica originală de Vasile Șirli, iar coregrafia de Florin Fieroiu.

Ediția din acest an a MITEM se desfășoară între 25 aprilie – 25 mai 2025, sub egida „Călătorește în spațiu și timp”. Spectacole din zeci de țări, din Est și Vest, nu numai din Europa, ci și din Asia și America de Sud, sosesc la Teatrul Național pentru cea de-a XII-a Întâlnire Internațională de Teatru Madách (MITEM), care durează o lună. A XII-a ediție de Întâlnire Internațională de Teatru Madách din Budapesta este inaugurată de Teatrul Național Dramatic din Mongolia cu spectacolul Fiul Cerului.

Întâlnirea internațională de teatru Madách a avut loc pentru prima dată în primăvara anului 2014. Evenimentul oferă o varietate bogată de spectacole de teatru pe diferite scene ale Teatrului Național din Budapesta. Companii de teatru din toată Europa sunt invitate la Budapesta să ia parte la MITEM, eveniment unde mințile creative observă modul în care teatrele naționale, companiile independente, regizorii, dramaturgii, critici de teatru și experți reacționează la provocările secolului XXI.

GERTRUDE
de Radu F. Alexandru
Regie: Silviu Purcărete
Scenografie: Dragoş Buhagiar
Muzica originală:Vasile Șirli
Coregrafie: Florin Fieroiu
Lighting design: Dragoş Buhagiar
Asistent lighting design: Daniel Mateescu, Ștefan Dumitra
Sunet: Liviu Stoica, Bogdan Golumbeanu
Producător delegat: Mădălina Ciupitu
Regia tehnică: Viorel Florea, Silviu Negulete
Sufleor: Petronela Purima
Data premierei: 29.10.2023
Durata: 1 h 25 min / Pauză: Nu

Sinopsis
Rescrierea poveștii enigmaticului prinț danez, Hamlet, din perspectiva dramaturgului Radu F. Alexandru, spulberă multe dintre incertitudinile piesei Marelui Will conferind celebrelor personaje sensuri și valențe nebănuite. În Gertrude, Regina-mamă, purtătoarea vinii supreme, devine mintea diabolică din spatele unui scenariu despre adulter, minciună, crimă și putere. Cine este ucigașul Regelui? Merită el pedeapsa sau iertarea? Tatăl l-a ucis pe tată? ‒ sunt întrebări ce-și caută răspunsul într-o acțiune în care motivații suspecte se întrepătrund cu momentele de suspans ale unui thriller. Autorul nu se dezice de interogația shakespeariană înfățișându-ni-l pe tânărul Hamlet ‒ cu toate angoasele lui ‒ neobosit în căutarea adevărului.