Expoziția „Hortus Deliciarum” a artistei Victoria Zidaru, la Galeria ICR Veneția

Vernisajul „Hortus Deliciarum” al artistei Victoria Zidaru va avea loc marți, 3 decembrie 2019, ora 18.00, la Galeria Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția (Palazzo Correr, Campo Santa Fosca, Veneția). Titlul expoziției „Hortus Deliciarum” este inspirat de muzica medievală a sfintei Hildegard din Bingen (1098-1179). Intenția artistei a fost aceea de a se adresa sensibilității publicului recurgând la participarea tuturor celor 5 simțuri, activându-se în spirit, crede artista, capacitatea de a retrăi starea paradisiacă de la originea speciei umane, stare către care umanitatea tânjește. Pentru aceasta, în expoziția de la Veneția, se va folosi de lucrări parietale cu broderie pe pânză, instalații cu elemente din ierburi și mirodenii, proiecții video, muzică. 

Tema „paradisului pierdut”, ce se regăsește în textele marilor poeți ai lumii și în armoniile sublime ale muzicii religioase și laice, medievale, renascentiste, baroce și moderne, este încă foarte actuală, fiecare artist năzuind la recreare spațiului ideal al viselor. Respectiva temă revine obsesiv în arta Mariei Victoria Zidaru, ea este de altfel „experimentată” în variante îndrăznețe în numeroase proiecte efectuate în ultimii ani, cel mai recent fiind cel ce va fi prezentat la Veneţia. Centrul său de interes va fi constituit de o instalație centrală formată din 7 sau 9 cordoane din ierburi uscate, lungi de 13 m, care vor traversa sala Galeriei pe orizontala ei, pornind de la înălțimea peretelui din stânga până la înălțimea peretelui din dreapta. Între cordoane va fi o distanță optimă pentru ca sala să poată fi traversată de spectatori. Acest râu vegetal vă trimite la „râul vieții”. El are, ca suport scenografic, vegetația în care cuplul mitic al vârstei de aur și-a început și a continuat experiența senzorială a existentei umane. Se va mai face, în expoziție, o trimitere punctuală la cele 4 râuri care traversau spațiul edenic și, nu în ultimul rând, la Canal Grande, ca simbol modern al traversării Acheronului, al exercițiului trecerii de la o lume la alta: în fapt o simbolistică subtextuală a fiecărei imagini de fluviu sau râu care înnobilează și caracterizează o mare capitală.

Desfășurarea dinamic-scenografică a instalațiilor proiectate de Victoria Zidaru pentru expoziția de la Veneţia are capacitatea de a stimula interesul simțurilor și reflecțiilor asupra sensurilor simple, esențiale ale vieții.

Artista a expus în numeroase prilejuri în cadrul unor importante manifestări colective din străinătate și se bucură de aprecieri din partea criticii de artă din diferite țări. La origine, adică la începuturile activității sale artistice, Victoria Zidaru a practicat arta sculpturii în forma ei tradițională, revoluționată de Brâncuși prin reducția la esențialitate a formelor naturale până la transformarea lor în semne simbolice ale vieții și ale cosmosului. După un debut caracterizat de interesul pentru sculptura în bronz, în care mergea pe urmele acelei modernizări a formei clasicizante, obținută prin frământarea aproape expresionistă a învelișului materiei sculpturale, introdusă în România în anii ‘70 de sculptori de mare talent precum Paul Vasilescu și Vasile Gorduz, Zidaru a arătat interes pentru punerea în evidență a fluidității materiei prin combinațiile inedite între fibrele vegetale, lemn, frunze, paie, răchită.

Expoziția va putea fi vizitată în perioada 3-21 decembrie 2019.