Concert extraordinar organizat de ICR Viena la Rote Bar

Cunoscuta cântăreaţă şi actriţă maghiară Andrea Malek susţine un concert extraordinar de romanţe româneşti, chansonete austriece şi germane, în cadrul unui eveniment special organizat de ICR Viena cu prilejul Anului European al Dialogului Intercultural 2008. Andrea Malek este acompaniată de un ansamblu de muzicieni prestigioşi: Kálmán Balogh (ţambal), Richárd Révész (keyboard, acordeon), Sandor Sárkány (bass), Péter Bede (saxofon, furulya) şi Péter Kaszás (percuţie). Cu o voce excepţională, o prezenţă scenică captivantă, Andrea Malek este foarte cunoscută şi apreciată de publicul vienez, mai ales în urma concertelor de cabaret susţinute alături de unul dintre ultimii mari cabaretişti ai Europei, celebrul Gerhard Bronner.   Pe 1 octombrie, Institutul Cultural Român din Viena în cooperare cu Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România prezintă la Rote Bar - Volkstheater Viena o seară de romanţe româneşti, chansonete germane şi austriece susţinută de cântăreaţa maghiară Andrea Malek. Pe lângă repertoriul german de la începutul sec. XIX, publicul se va delecta şi cu romanţe atât de raspândite în Bucureştiul interbelic, dar complet necunoscute în Austria. După primul război mondial, capitala României a devenit în scurt timp unul dintre oraşele cu cele mai multe restaurante, bodegi, berării şi baruri din această zonă a Europei. Celebritatea orchestrelor, tarafurilor, formaţiilor de jazz şi de muzică uşoară a evoluat în paralel, cunoscând o înflorire fără precedent. Dacă ne imaginăm acel peisaj artistic pitoresc, descoperim în el o alăturare lipsită de orgolii între cântăreţii de café-concert, soliştii de muzică populară şi de jazz si bineînţeles, lăutarii ţigani. Tot atunci începea să se perfecţioneze discul. El devenea din ce în ce mai accesibil publicului larg şi, alături de radio, făcea să crească popularitatea unei muzici care ţesea fondul sonor al oraşului. Interpreţii şi formaţiile care cântau romanţe, cântece de pahar, piese de dans - tango, fox, charleston etc.- deveneau din ce în ce mai mulţi. După 1930, o pleiadă de valoroşi cântăreţi de local, deveniţi şi mai populari prin intermediul discurilor, a condus la apariţia unei concurenţe acerbe între restaurantele bucureştene. Era epoca tangoului insinuant pe care romanţa începea să-l concureze cu mult succes. În Berlinul şi Viena inter- şi postbelice, situaţia era asemănătoare. Melodii cu titluri ca „Micul meu cactus verde", „Stăteam singur şi părăsit", „In Prater înfloresc din nou pomii" sau „Când luna luminează prin fereastră" dădeau şi aici speranţă ascultătorilor. Dr. Reinhard Seifert, compozitor, realizator Radio ORF   Carmen Bendovski Director Viena, 21.09.2008