Ciprian Mureşan. Umbră dublă

 Ciprian Muresan Umbra dubla

Ciprian Mureşan.

Umbră dublă


Institutul Central de Grafică

Palazzo della Calcografia, Roma

13 martie – 1 mai 2024

Avanpremiera presă: miercuri 13 martie 2024 ora 12.00

Inaugurare: miercuri 13 martie 2024 ora 18.00

Intervin:

- Maura Picciau - Director Institutul Central de Grafică și curatorul expoziției

- Andrea De Pasquale – Director General Direcția Generală Educație și Cercetare

- Gabriela Dancău – Ambasadorul României în Italia

- Pier Paolo Pancotto – Curatorul expoziției

- Oana Boșca-Mălin – Accademia di Romania in Roma

- Giorgio Marini – Responsabil Gabinetto dei disegni – Istituto centrale per la grafica


Miercuri, 13 martie 2024, la Institutul Central de Grafică se deschide expoziția Umbră dublă de Ciprian Mureșan, curatoriată de Pier Paolo Pancotto și Maura Picciau, Directorul Institutului Central de Grafică și realizată în colaborare cu Accademia di Romania in Roma – Institutul Cultural Român și cu patronajul Ambasadei României în Italia. 

Vor fi expuse în jur de 24 de lucrări pe hârtie de diferite formate, precum și 9 lucrări fotografice și o sculptură. Cu ocazia expoziției, vor fi expuse și câteva dintre desenele originale din care artistul s-a inspirat, printre care Pontormo, Tintoretto și Botticelli.

Maura Picciau, Directorul Institutului Central de Grafică, explică modul în care Mureșan este un artist căruia îi place să lucreze - după diferite tehnici - pornind de la arta antică, pe care o supune unui control critic și vizual pe cât de punctual și de respectuos pe atât de conștient și autonom . Astfel, văzându-l pe Mureşan acţionând, ne întrebăm cât de mult ne vorbeşte şi astăzi moştenirea noastră istorică, dacă ne călăuzeşte, ne tulbură profund, ne implică dincolo de istoria sa eminentă, uneori care se profilează. Ne întrebăm dacă și în ce măsură imaginea unei opere de artă celebre și istoricizate este purtătoare de adevăr, în comparație cu prezentul.

Ciprian Mureşan (Dej, 1977), un artist român cu mai multe faţete, lucrează folosind diverse medii, de la video la sculptură, de la desen la fotografie până la instalaţii şi se mândreşte cu numeroase expoziţii, inclusiv câteva personale la Centrul Pompidou din Paris (2019, cu Șerban Savu), la SMAK din Gent (2019), la Tate Modern London (2012, cu Anna Molska). Proiectul de calcografie reprezintă a treia expoziție personală la Roma pentru artist, după cele de la Academia Franceză, Villa Medici (2018), la Muzeul Pietro Canonica (2016) și expoziția de la La Fondazione (2019, cu Geta Bratescu, Adrian Ghenie,Șerban Savu), își consolidează astfel relația personală cu orașul. Mai mult, în 2009, Mureșan și-a reprezentat țara la Bienala de la Veneția (a expus și în 2017), în timp ce pentru ediția din 2024 a fost ales curator al proiectului cu Șerban Savu pentru pavilionul României.

Toate desenele expuse, unele de dimensiuni mari, au fost realizate de artist special pentru această expoziție, inspirându-se din lucrările marilor maeștri ai trecutului prezent în colecția Cabinetului de Desene al Institutului, cu care a avut ocazia să interacționeze direct în lunile premergătoare expoziţiei.

După cum explică însuși artistul - Reproducerea artei prin cărți a dus la popularizarea artei în general, dar, în mod paradoxal, accesul la cataloagele de artă, precum și accesul la originale în muzeele vest-europene, este limitat în țara mea din cauza „ zidului” care separă Blocul de Est de restul lumii. Până în 1989 (anul căderii regimului comunist) reproducerea în România a reprezentat o legătură cu universalul și tocmai de la acest concept m-am concentrat pe copierea cărților de artă ca proces de studiu și creație. În cazul colaborării cu Institutul Central de Grafică, prin acces privilegiat la desene originale din epoca Renașterii și Barocului, opera mea capătă o nouă perspectivă.

Desenele fac parte dintr-o serie, care a început în 2013 cu o carte despre Bas Jan Ader, și este leagtă de mitul artistului olandez care a desenat timp de patru ani pe aceeași bucată de hârtie, ștergând de fiecare dată desenul anterior înainte de a începe unul nou. Mureșan, inspirându-se din această lucrare, a desenat pe aceeași foaie de hârtie fără a șterge straturile anterioare, începând să copieze imagini din cărți, cataloage de artă, în principal monografii ale artiștilor, o carte pe o coală de hârtie, suprapunând și redesenând în faze și straturi. Această acumulare de imagini existente a dat naștere astfel unei imagini cu totul noi.

Rezultatul este o expoziție care pleacă de la desen dar devine artă conceptuală pură –explică curatorul Pier Paolo Pancotto – Mureșan de fapt nu copiază din antic, mai degrabă pune la îndoială valoarea imaginii și cât de mult riscă repetarea acesteia să o facă să-și piardă valoarea semantică pe care ar trebui să o poarte cu ea. Un fel de „golire” a imaginii din cauza înmulțirii sale excesive.

Lucrările fotografice care fac parte din expoziție au fost realizate cu ajutorul camerei stenopeice, un proces fotografic care exploatează principiul camerei obscure: pe unul dintre pereții prin care intră razele de lumină se face o mică gaură (pinhole) și reproduce imaginea în interior pe peretele opus unde este plasată o coală de hârtie fotosensibilă. O practică care prin timpi de expunere foarte lungi duce la crearea unor imagini voit nedefinite.

Informații:

Institutul Central de Grafică - Palazzo della Calcografia Via della Stamperia, 6 - Roma

Program vizite:

Marți – Duminică 10.00 – 19.00 www.grafica.beniculturali.it