

Brâncuși x 100
Între
avangardă şi naţionalism. Receptarea
lucrărilor lui Constantin Brâncuşi
Joi,
9 martie, ora 18:00
ARTETEKA WBP W KRAKOWIE
ul. Rajska 12, Cracovia
Prelegerea criticului Tomasz Ogiński, dedicată creaţiei
artistului român şi proiecţia filmului documentar În căutarea tatălui pierdut, în regia lui Ionuţ Teianu.
Participanţii vor avea parte de o carte-surpriză, precum
şi de vin românesc.
Intrarea liberă
Tomasz Ogiński
Istoric al artelor, critic de arhitectură, un fin
cunoscător al artei românești şi din Balcani. Colaborează cu: „Architektura
Murator", „Herito", Programul 2 al Radioului Polonez, Institutul Polonez.
Pregăteşte elaborarea unui ghid al stilurilor naţionale est-europene şi
balcanice. Locuieşte la Bucureşti şi la Cracovia.
În căutarea tatălui pierdut
Filmul În căutarea tatălui pierdut, (România 2016, documentar, 70 min.), are o poveste scurtă și șocantă: când s-a
născut John, în 1934, mama sa i-a dat trei nume: John, Constantin şi Brâncuşi.
I-a spus că tatăl său e faimosul sculptor Constantin Brâncuşi, dar că nu
trebuie să spună nimănui acest lucru. John a ţinut secretul toată viaţa. Acum,
la 78 de ani, începe dificila misiune de a-şi regăsi tatăl pierdut.
O discuţie la Masa Tăcerii
O colecți de convorbiri purtate între scriitorul
Romulus Rusan și douăsprezece persoane care l-au cunoscut pe Brâncuși, reunite
sub titlul O discuție la Masa
Tăcerii. Cele douăsprezece convorbiri care compun această publicație se
înscriu în efortul de a-l scoate pe Brâncuşi din clişeele legendare şi
propagandistice, de a-l întoarce în rândul oamenilor reali şi fireşti.
„Portretul realizat este unul credibil şi lipsit de prejudecăţi, îmbrăcat în
roua inocenţei, dar purtând în acelaşi timp „o aureolă nevăzută", cum spune
unul din conlocutori. Luăm cunoștință de un om conştient de valoarea sa dar
fără să fie îngâmfat, plin de umor dar şi de susceptibilitate, fermecător dar
şi puţin sucit, cu o personalitate puternică dar păstrând luminişuri şi chiar
naivităţi. Geniul redevine o persoană vie ca oricare alta, dar care ne convinge
tocmai prin naturaleţea sa de genialitatea operelor." (fragment din
introducerea cărţii)