Ziua Brâncuși, sărbătorită în Suedia, printr-o conferință a Doinei Lemny de la Centrul Pompidou

ICR Stockholm, Skeppsbron 20

Joi, 17 februarie 2022, ora 18:00

Participanţi : Doina Lemny şi Sara Rossling

Programul va avea loc în limba engleză 

Intrarea liberă. Confirmări laandreea.schileru@rkis.se

Pentru a marca Ziua Națională Constantin Brâncuşi, ICR Stockholm va organiza la sediul său în 17 februarie 2022, de la ora 18:00, conferința cu titlul The Newborn, From the Portrait to the Essence of Figure a cunoscutei curatoare și cercetătoare a operei marelui sculptor român Doina Lemny (Muzeul Național de Artă Modernă, Centrul Pompidou, Paris), urmată de o discuţie cu Sara Rossling, președinta secțiunii suedeze a Asociației de Artă Nordică. Evenimentul va avea loc în limba engleză. Tema principală a conferinței este lucrarea în marmură a lui Brâncuşi, Noul-născut ll, ce se află în colecția permanentă a Muzeului de Artă Modernă din Stockholm din anul 1961, când sculptura a fost achiziționată de muzeul suedez.

Ziua Constantin Brâncuşi este marcată în fiecare an la data de 19 februarie, când este sărbătorită ziua de naştere a marelui sculptor român, supranumit „părintele sculpturii moderne”.

Simplicitatea nu este un scop în arta, dar ajungi la simplitate fără voia ta, apropiindu-te de sensul real al lucrurilor.” Aforismul acesta al lui Brâncusi sugera calea pe care s-a angajat el de la despărțirea de Rodin, când a hotărât sa comunice direct cu materia prin sculptarea pietrei sau a lemnului fără a trece prin modelaj. Daca se distanțează de aspectul fizic al modelului, el nu se îndepărtează de acesta și nu reneagă realitatea: dimpotrivă o caută în ceea ce figura are mai profund, în esența sa. În îndelungata sa serie de busturi de femeie si de copii, Noul-născut ocupă un loc central pentru că artistul reduce la maximum trăsăturile capului de copil, până la esența ființei, a „Începutului lumii” cum își intitulează una din ultimele opere ale acestei serii. Noul-născut II în marmura care se afla la Muzeul de Artă Modernă din Stockholm (Moderna Museet) este una din capodoperele artistului, prețioasă prin unicitatea sa: o singură marmură în care artistul a exploatat frumusețea și transparența marmurei albe imprimându-i în același timp impulsul vieții.

În contextul aceleiași aniversări, Ambasada României la Oslo, cu sprijinul ICR Stockholm, va difuza pe canalele sale online materialul video „L-au întâlnit pe Brâncuşi” al Doinei Lemny, realizat în 2021.

Doina Lemny, doctor în istoria artei, este muzeograf-cercetător la Muzeul Național de Artă Modernă, Centrul Pompidou Paris, specialistă în sculptura din prima jumătate a secolului XX. Co-curatoare a celor șapte expoziții tematice la Atelierul Brâncuși din 1998 în 2002. A fost curatoarea expoziției «Antoine Pevsner în colecțiile Centrului Pompidou» (2001), «Datiunea Brancusi» (2003), «Henri Gaudier-Brzeska în colecțiile Centrului Pompidou» (2009) și a coordonat cataloagele publicate cu ocazia organizării expozițiilor. Este autoare a mai multor volume, printre care Brancusi , (Paris, 2005),, Lizica Codréano, une danseuse roumaine dans l’avant-garde parisienn (Lyon, 2011), Brancusi, au-delà de toutes les frontières (Lyon, 2012), Correspondance Brancusi-Duchamp (Éditions Dilecta 2017), Brancusi et Marthe Ou L'histoire d'amour entre Tantan et Tonton (Fage Editions 2017), Matisse – Pallady etLa Blouse roumaine. Deux artistes sous la censure (Lyon, Fage, 2019), Brancusi: Sublimation of Form (dir. cat.), Gand, Snoeck, L-au întâlnit pe Brâncusi/Ils ont rencontré Brancusi (Bucuresti, Vremea, 2020), L’ensemble monumental de Târgu Jiu / The Monumental Ensemble in Târgu Jiu (Târgu Jiu, Brancusi Publishing House, 2021).

Sara Rossling este curator și scriitor independent suedez care lucrează cu proiecte de artă bazate pe cercetare, expoziții și programe publice, rezidențe și artă publică. În activitatea sa, este interesată de gândirea interdisciplinară și răspunsul artistic la problemele societății. Sara Rossling a studiat Istoria Artei şi a urmat un program internaţional de masterat în curatoriat, la Universitatea din Stockholm. A curatoriat numeroase expoziţii în Suedia şi în străinătate şi a derulat proiecte bazate pe cercetarea artistică. Rossling a fost manager de programe al centrului suedez pentru rezidenţe artistice IASPIS, curator al Consiliului Suedez al Artelor şi producător de expoziţii al Institutului Regal de Artă din Stockholm. Unele dintre proiectele sale recente includ: "Navigând prezentul" - seria de discuţii artistice cu artişti români, organizată de ICR Stockholm în 2021, proiectul Konstväxlingar (Schimburi de artă) desfășurat în rețeaua de metrou a orașului Stockholm, cu un program video public în stația Skanstull, expoziţiile solo Bland dessa uråldriga spiror cu Olle Norås (2020) şi UNDER SKIN cu Marcia Kure (2019). Este președinta secțiunii suedeze a Asociației de Artă Nordică (Nordiska konsförbundet).