The Whole Universe Is Crammed into Your Body | Solo Show: Ovidiu Toader

The Whole Universe Is Crammed into Your Body  |  Solo Show Ovidiu Toader

Vernisaj: joi,25.04.2024, orele 18:30-22 CET

Loc: [Ceci n’est pas une] Gallery – spațiul de artă al RKI Berlin, Reinhardtstr. 14, 10117 Berlin

Durată: 26.04-30.06.2024

Program de vizitare: Lu-Vi:14:00-19:00

Curator: Ioana Mandeal


Institutul Cultural Român din Berlin este încântat să prezinte, în colaborare cu Galeria Catinca Tăbăcaru, prima expoziție personală internațională a artistului transdisciplinar Ovidiu Toader. Expoziția va fi deschisă în perioada 25.04.-30.06.2024 și va expune un corp amplu de lucrări noi, special concepute pentru prezentarea la [Ceci n’est pas une] Gallery.

Artist ce sfidează orice categorizare, cu o practică axată pe sculptură, Ovidiu Toader aglutinează, procesează și perfectează limbaje și mijloace de expresie variate pentru a construi ambienturi complexe ce reinvestesc spațiile expoziționale printr-o gândire coerentă și totalizantă. Pentru Ovidiu, expoziția devine un mediu în sine — elementul final al edificiului artistic pe care îl clădește cu minuțiozitate. Atenția la detalii face ca niciun obiect să nu fie lăsat hazardului și niciun gest să fie obsolet.

Urmând principiul 'serialității', proiectele sale sunt concepute precum vasele comunicante, evoluând organic și convergând în aspecte vizuale și conceptuale cheie. Ovidiu Toader creează lumi, traducând ipoteze despre evoluție și univers, iar fiecare nou episod se integrează armonios în acest construct imaginar în continuă expansiune.

Ultimul său proiect, intitulat The Whole Universe Is Crammed into Your Body, continuă dialogul artistului cu teme de greutate universală, plasând ansamblul sub semnul unui viitor speculativ indefinit în care regnul botanic a supraviețuit umanității. Într-un moment istoric ca al nostru, în care certitudinile privind viitorul Terrei s-au disipat, iar viziunile distopice ale tehno futurismului abundă, Ovidiu Toader creează un habitat fabricat și imersiv. Guvernat de creaturi bizare cu trăsături hibride, tabloul de tip dioramă ne permite să navigăm liber între analiză și intuiție, lăsându-ne pradă fanteziei sale. Este o lume a artificiului și paradoxului dar, cu toate acestea, o lume credibilă.

Instalația servește ca un aparat de vizualizare pentru o seriede întrebări, adresate de artist, astfel:

"Cum ar arăta o lume post-antropos? Un tărâm care seîntoarce la viață după o perioadă de tehnologizare profundă.

Ce s-ar întâmpla dacă regnul organic, plantele, ar reînvia din nou, deși într-o formă rigidă, pregătită să înfrunte orice nou cataclism?

Poate că aceste plante ar ajungesă fie independente... lipsite de rădăcini, poate că ar avea din nou nevoie de lumină și de apă, sau poate că ar putea subzista doar din amintiri.

Ce s-ar întâmpla dacă ar afla că omul a fost ultima specie dominantă, prezența sa saturând cel mai intens planeta? Ar avea și plantele aspirații să devină oameni?

În acest univers, vârful unui munte ar mai adăposti fosile marine și informații străvechi? Și dacă aceste fosile însumând miliarde de ani ar încapsula cunoașterea umană, ce formă ar lua aceasta?"

Ingenioasă şi deconcertantă, practica artistului deschide portaluri speculative înspre scenarii de viitor și întrebări existențiale legate de relația umanității cu lumea naturală, și mult dincolo de aceasta, de rolul său într-însa.


BIOGRAFIE

În practica sa artistică, Ovidiu Toader (n. 1991, Brașov, România) se mișcă cu fluiditate între sculptură, desen, fotografie analogică, obiecte găsite, materiale de arhivă și elemente naturale pentru a revizita trecutul personal și colectiv și a discuta temporalități alternative sau modalități de rescriere a viitorului umanității. Lucrările sale se raportează la evenimente globale actuale, dar se angajează în același timp în narațiuni antropologice și teorii alternative, trecând cu ușurință de la gândirea poetică, conceptuală, la observația științifică. Concepute ca instalații imersive, proiectele sale funcționează după propriile legi narative și temporale, colonizând întregul spațiu expozițional. Vocabularul său vizual se exprimă printr-o debordantă originalitate și claritate formală, combinând elemente industriale și organice cu sculpturi și materie vie – mai exact, apă.

Tehnica inovatoare pe care o folosește pentru sculpturile sale servește ca un răspuns conceptual pentru un demers de "împachetare” tridimensională aplicată informațiilor extrase din istoria umanității, fie ele la scară individuală sau colectivă.


Expoziția este realizată cu susținerea Galeriei Catinca Tăbăcaru, a cărei program poate fi urmărit aici.

Mulțumiri speciale merg către:

Ionuț Daniel Stefan și Valentin Cristian State (asistenți de producție);

 De asemenea, către sponsorii:

Macon Grup - Alexandru Moiseanu

Spectrum Industries - Silviu Cristian Ioan

Sfera Plastic Design - Răzvan Hoffman.