Spectacolul „Regele moare“, după Eugen Ionescu, în regia lui Mihai Ţârnă, la Paris

Institutul Cultural Român, reprezentanţa de la Paris coorganizează spectacolul „Regele moare“, după Eugen Ionescu, în regia lui Mihai Ţârnă, în 20 iunie 2019, ora 20, la Théâtre du Gymnase din Paris ! Prezentarea în versiune reinterpretată a piesei se va derula în colaborare cu Acting International | l'école de théâtre et de cinéma à Paris(director Mihai Ţârnă), o privire de ansamblu  adusă  împlinirii a 25 de ani de la trecerea în nefiinţă ( 28 martie 1994) a marelui dramaturg român, creator al aşa-numitului „teatru al absurdului”, dar şi dispariţiei filosofului Emil Cioran, marele său prieten (20 iunie 1995). Spectacolul se va juca în limba franceză şi va avea loc în sala mare a Teatrului „Gymnase”, din plin centrul Parisului, în apropierea complexului Grand Rex, cu o capacitate de 800 locuri.

Din distribuţie fac parte :

Bérenger Intâiul, regele: Sacha Radigon

Regina Marguerite, prima soţie a regelui Bérenger Intâiul: Victoire Vidil

Regina Marie, a doua soţie a regelui Bérenger Intâiul : Clémence Libotte

Doctorul, care e şi chirurg, bacteriolog si astrolog: Ermanno degli Azzoni Avogadro

Servitoare, infirmier: Jeanne Boisnault

Guardul: Fréderic Dupont

„Regele moare“ este o poveste caldă, umană despre viaţă, despre putere, despre moarte, poate cea mai puțin absurdă dintre piesele lui Eugène Ionescu. Este vorba despre atitudinea omului in fața propriei morți. Refuz, revoltă, resemnare sunt cele trei atitudini pe care eroul, Bèrenger, le trăiește treptat. Mai întâi, refuză să recunoască stadiul de agonie, apoi se revoltă că nu are ce face, că nu poate lupta și, în final, este resemnat pentru că nu mai poate face nimic și pentru că timpul curge prea repede. La doi ani după lansarea piesei în 1962, Eugene Ionesco scria în L’Avant Scene despre personajul central, Bèrenger:“… omul e rege, rege al unui univers. Fiecare dintre noi este centrul lumii și, de fiecare dată când un om moare, când moare un rege, trăiește cu sentimentul că lumea întreagă se năruie, dispare odată cu el. Moartea acestui rege se înfățișează ca o suită de ceremonii derizorii și fastuoase în același timp – fastuoase pentru că sunt tragice.”

Mihai Ţârnă este din anul 2002 şef al catedrei Arta Actorului la Şcoala Internațională de Film din Paris (E.I.C.A.R.). Este producător de film (6 filme), regizor de film şi scenarist (12 filme), actor de film( 15 filme din care 8 lung-metraje), dar şi regizor de teatru, calitate în care a montat circa 40 de spectacole pentru teatre din Republica Moldova, România şi (mai ales) Franţa. Nu este la prima colaborare cu ICR Paris, el prezentând în trecut Un veac de singurătate, după Gabriel Garcia Marquez, în sala bizantină a Hôtel de Béhague, reşedința României în Franța. Mihai Ţârnă este deja bine cunoscut în spaţiul cultural francez pentru felul în care reinterpretează piesele de teatru clasice. El a montat pe diverse scene Un veac de singurătate, de Gabriel Garcia Marquez, Invitaţie la castel, de Jean Anouilh, Steaua fără nume, de Mihail Sebastian etc.