ICR Bruxelles susține spectacolul de teatru ”Regele, bufonul și domnii șobolani” de Matei Vișniec, pus în scenă la Anvers / Antwerpen, la Teatrul TriArte

Institutul Cultural Român de la Bruxelles sprijină punerea în scenă pe 9 decembrie, la Teatrul TriArte din Anvers, a spectacolului de teatru ”Regele, bufonul și domnii șobolani” de Matei Vișniec, în regia Mihaelei Panainte și a lui Jean-François D’Hondt.


Este vorba despre un spectacol care a avut premiera în luna mai la Teatrul de Artă din Deva, una dintre cele mai dinamice instituții de profil din România, și s-a bucurat de un mare succes la public. Piesa este montată după un text de Matei Vișniec de Mihaela Panainte și Jean-François D’Hondt, iar din distribuție fac parte Radu Trică (Bufonul), Silviu Ionuț Dobre (Regele) și Andreea Pascu(Domnul Șobolan). Practic, toate elementele necesare unui eveniment teatral de înaltă ținută sunt întrunite: un dramaturg de excepție, Matei Vișniec, o figură proeminentă a dramaturgiei europene, o echipă de actori tineri, dar și de doi regizori, unul român, celălalt belgian care au deja o relație de colaborare materializată în spectacole puse în scenă în România, Ucraina și Bulgaria.

”Regele, bufonul și domnii șobolani” se dovedește o alegere inspirată în contextul actual. Piesa, scrisă în 2001, reprezintă”o reflecție despre încotro se îndreaptă umanitatea și cu ce riscuri.” (Matei Vișniec)

Opera lui Vișniec este definită de mulți drept teatrul actualității întrucât surprinde diferitele fațete ale crizei pe care umanitatea o traversează. Din acest punct de vedere, ”Regele, bufonul și domnii șobolani” ocupă un loc aparte întrucât abordează criza puterii de-a lungul secolelor, devine o ”comedie a puterii care asistă la moartea sa istorică”. Recurgând la grotesc și carnavalesc, autorul scoate în evidență nebunia liderilor, dezintegrarea societăților, criza cuvântului și manipularea istoriei, toate văzute ca aspecte ale unei crize a zilelor noastre.

”...personajele trăiesc într-un realism fantastic care sintetizează două perspective, care, în mod obișnuit, sunt antagonice: perspectiva rațională asupra realității și acceptarea supranaturalului ca o nouă realitate. Realismul se împletește cu fantasticul și oniricul, în care tema puterii este laitmotivul piesei și care capătă dimensiuni monstruoase, atât de prezente în realitatea socială contemporană târâtă în șobolanismul politic, terorismul și etapa superioară de dezgust, Războiul. În spatele simbolurilor emblematice, precum personajele-simbol Regele și Bufonul, se întrezăresc umbrele reale inspiratoare de nevroze sociale și politice. Șobolanul Rege apare obsesiv în teatrul lui Matei Vișniec, producând și provocând reacții multiplite, astfel Șobolanii sunt uşor de identificat, sunt oamenii timpului nostru.” (Mihaela Panainte – regizor)

Mihaela Panainte este un regizor român de teatru și operă. Panainte a lucrat cu o gamă impresionantă de creatori, atât din România, cât și din străinătate, și este autoarea a numeroase adaptări scenice radicale, inclusiv Scaunele de Eugène Ionesco (Fabrica de scaune Antares Cluj), Procesul de Franz Kafka (Teatrul Național din Cluj), Ținuturile Joase de Herta Müller (Teatrul Vasile Alecsandri din Iaşi), Cartea bătrânilor de Szilágyi Domokos (Teatrul Maghiar din Cluj), Gianni Schicchi de Puccini (Opera de Stat Ruse, Bulgaria), Cavalleria Rusticana de Pietro Mascagni (Opera Maghiară din Cluj), La Bohème de Giacomo Puccini (Opera de Stat Odesa, Ucraina). Spectacolele experimentale ale lui Panainte au loc adesea în spații neconvenționale și îmbină interesul ei pentru artele vizuale cu corporalitatea și cu formele de expresie bazate pe mișcare.

Jean-François D’Hondt este un regizor de teatru și operă de origine belgiană care a mai colaborat în trecut cu Mihaela Panainte pentru proiecte puse în scenă la Opera de Stat din Ruse și Opera Națională din Odesa.Și-a petrecut o parte importantă a carierei la Palatul Artelor Frumoase din Bruxelles (BOZAR), unde și-a asumat mai multe sarcini și a produs/regizat concerte cu mari muzicieni precum Valery Gergiev, Jonas Kaufmann, Cecilia Bartoli, Zubin Mehta, Juan Diego Florez, Daniel Barenboim, Sir Simon Rattle.A urmat o amplă carieră în televiziune, dar nu a încetat niciodată să regizeze piese de teatru, opere și alte evenimente de amploare.

Radu Trică (Bufonul), Silviu Ionuț Dobre (Regele) și Andreea Pascu (Domnul Șobolan) sunt tineri actori ai Teatrului de Artă din Deva, pentru primul dintre ei piesa fiind spectacolul cu care a debutat în luna mai a acestui an.

Piesa ”Regele, bufonul și domnii șobolani”va fi însoțită de o expoziție de fotografie aparținând artistului vizual și regizorului Mihai Panaitescu. Intitulată ”Ecouri sinestezice – Matei Vișniec în imagini”, aceasta va include o selecție de fotografii surprinse cu ocazia spectacolelor precedente. Va fi oferită astfel publicului oportunitatea de a intra în contact cu ”Regele, bufonul și domnii șobolani” de o manieră diferită, de a reflecta la mesaj și la modalitatea de punere în scenă. Îmbinarea celor două perspective, de regizor și artist vizual, vor face din expoziție o experiență negreșit captivantă.

Mihai Panaitescu este regizor, scenograf, actor și artist vizual. Din 2016, este manager al Teatrului de Artă din Deva. Are o carieră impresionantă ca regizor, scenarist, producător sau actor, preocupările sale fiind foarte diverse: teatru clasic, contemporan, musical, scenografie de operă, teatru de copii. Începând din 2010, a participat la numeroase expoziții de artă digitală și fotografie, personale sau de grup.

TriArte, gazda acestui eveniment cultural de excepție,este una dintre instituțiile teatrale reprezentative din Anversșidezvoltă o ofertă culturală diversă, întotdeauna deschisă către Nou. Este un « centru independent de artă într-o perfectă locație imaginabilă: unde fiecare pavaj respiră teatru! TriArte vrea să facă această clădire de teatru emblematică „vie” zi și noapte.» Portofoliul teatrului este unul foarte divers, de la teatru la dans contemporan, concerte și expoziții.