Filme românești, în premieră, la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam (IFFR) 2020

Institutul Cultural Român de la Bruxelles anunță prezentarea, în premieră, a filmului The Whistlers | La Gomera de Corneliu Porumboiu și a filmului de animație L'extraordinaire voyage de Marona de Anca Damian, ambele în competiție, la secțiunea Voices Limelight a Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (22 ianuarie-2 februarie 2019).


The Whistlers/ Les Siffleurs / La Gomera de Corneliu Porumboiu. Câțiva criminali îl așteaptă pe ofițerul de poliție român Cristi (Vlad Ivanov) când ajunge pe insula Canaria La Gomera. Îl învață Silbo, un limbaj fluierător dezvoltat pe insulă cu secole în urmă. Deoarece foarte puțini oameni au stăpânit această limbă, este foarte potrivit pentru transmiterea informațiilor secrete. Cristi, un polițist român corupt, are mari probleme. Se pare că „joacă o mână în plus”. Atât superiorii săi din poliție, cât și gangsterii cu care s-a asociat, l-au mirosit drept turnător. A mai rămas cineva în care să poată avea încredere? Cu siguranță, aceasta nu este frumoasa Gilda (Catrinel Marlon), o femeie fatală.

În stilul său familiar sec, ușor absurd, dar cu mult mai multă acțiune decât ne-a obișnuit până acum, Corneliu Porumboiu abordează subiecte diferite precum loialitate, corupție, birocrație, semantică - toate ambalate într-un thriller elegant, Hitchcockian.

Corneliu Porumboiu (1975, România) este regizor, scenarist și producător de film român. În timp ce studia regia de film, Corneliu Porumboiu a realizat mai multe scurtmetraje. În 2004, Călătorie la oraș (2003) primea locul II în secţiunea Cinéfondation la Cannes. După o perioadă în care a fost în rezidență artistică la Cinéfondation, a realizat primul său lungmetraj A fost sau n-a fost? / 12:08 La Est de București (2006). Filmul a câștigat o serie de premii, inclusiv Caméra d’Or. Cel de-al doilea lungmetraj al său, Polițist, adjectiv (2009), a câștigat mai multe premii, printre care Premiul Juriului de la Cannes și Premiul FIPRESCI. Filmele sale ulterioare includ Când se lasă seara peste București sau Metabolism (2013, selectat pentru Locarno), Comoara (2015, selectat pentru Cannes Un Certain Regard), documentarul Infinite Football (2018) și The Whistlers / La Gomera (2019), selectat pentru Cannes Competiție. Din filmografia sa mai fac parte: Pe aripile vinului (2002, scurt), Visul lui Liviu (2004, scurt), Al doilea meci (2014).


Anca DAMIAN(1962, România) a studiat la Academia de Artă Teatrală și Film din București, unde a făcut studii superioare în cinematografie și este doctor în arte, cinema și media. În 1992, și-a început cariera cinematografică de regizor, după care a regizat primul său film Eminescu, truda întru cuvânt în 1996. Crulic - The Path to Beyond (2011) este primul său lungmetraj de animație și începutul trilogiei sale despre eroism. A doua parte, filmul de animație mixtă The Magic Mountain (2015), a câștigat premii la mai multe festivaluri, printre care Festivalul Internațional de Film de Animație Zagreb, Festivalul Internațional de Animație din Ottawa și Festivalul Internațional de Film Amiens. Filmografie: Eminescu, truda întru cuvânt (1996, doc), Atâta liniște-i în jur (1999, scurt metraj), Eu și cu mine (2006, scurt metraj), Întâlniri încrucișate/Crossing Dates (2008), Crulic – Drumul spre dincolo/Crulic – The Path to Beyond (2011), O vară foarte instabilă/A Very Unsettled Summer (2013), La montagne magique/The Magic Mountain (2015, doc), Carré (2016, short), Perfect sănătos/Perfect Health (2017), The Call (2018, short), Moon Hotel Kabul (2018), L'extraordinaire voyage de Marona/Marona's Fantastic Tale (2019).


FIF Rotterdam este festivalul de film cu cel mai numeros public din Olanda: cu mai mult de 327 000 vizitatori pe an (2019), găzduiește peste 2 400 profesioniști de film din întreaga lume, dintre care peste 500 sunt regizori de film, și prezintă aproximativ 500 de filme internaționale în 26 de cinematografe. FIFR este foarte cunoscut pentru proiecțiile sale de film, și este continuu activ pe una dintre primele piețe de co-producție, CineMart, pe diferitele programe de promovare a tinerelor talente. Are propriul său fond, Hubert Bals Fund, prin care a finanțat mai mult de 1 100 proiecte cinematografice, încă din 1988, de la fondarea festivalului.

Institutul Cultural Român Bruxelles, partener al IFFR din 2012, a reușit să susțină constant, o prezență importantă a cineaștilor români la evenimentele cinematografice ale FIF Rotterdam. Din 2012, festivalul a prezentat mai mult de 26 de filme românești (producții și co-producții), iar ICR Bruxelles a reușit să susțină participarea a peste 20 de cineaști români la festival.


Având în vedere importanța acestui festival, la nivel european și internațional, și succesul pe care l-au avut filmele românești prezente în festival până acum, ICR Bruxelles continuă să susțină prezența cineaștilor români și a cinematografiei românești la FIF Rotterdam, atât pentru prezentarea noilor filme, cât și a proiectelor cinematografice în forumurile de co-producție.

Continuarea parteneriatului ICR Bruxelles-IFFR se înscrie în strategia ICR de promovare a filmului românesc în spațiul Benelux.

Perioada: 22 ianuarie–2 februarie 2020

Interviu Corneliu Porumboiu pentru IFFR: https://iffr.com/en/blog/corneliu-porumboiu-on-the-whistlers