„De ce fierbe copilul în mămăligă“, reprezentație online la Viena, Londra și Stockholm

Spectacolul de tip one woman show „De ce fierbe copilul în mămăligă“, având-o ca protagonistă pe actrița Edith Alibec și regizat de Dana Paraschiv după textul semnat de Aglaja Veteranyi, va fi difuzat sâmbătă, 14 noiembrie, ora 16.00, pe pagina de Facebook a ICR Viena. Înregistrarea spectacolului va fi difuzată în limba germană și va fi disponibilă, spre vizionare, inclusiv pe 15 noiembrie. De asemenea, piesa de teatru poate fi urmărită gratuit și pe paginile de Facebook ale Insitutului Cultural Român de la Londra (sâmbătă, 14 noiembrie, ora 12.00) și Stockholm (marți, 17 noiembrie, ora 17.15), în limba engleză. 

Spectacolul a avut premiera în anul 2016 la München, iar de atunci s-a jucat cu casa închisă în Germania, Elveția, Marea Britanie, SUA, Suedia și România. Bazat pe romanul omonim al scriitoarei româno-elvețiene Aglaja Veteranyi, „De ce fierbe copilul în mămăligă“ spune povestea unei familii de circari care fug din România comunistă a anilor ’60, sperând să își clădească o viață mai bună în Vest. Turneul digital al spectacolului „De ce fierbe copilul în mămăligă“ este cofinanțat de Adminstrația Fondului Cultural Național.

„De ce fierbe copilul în mămăligă“ dezvăluie viața unei familii prinsă între două lumi: cea a circului - colorată și plină de energie, unde părinții protagonistei fac salturi amețitoare - și cea a nomazilor mereu pe fugă, unde sentimentul de „acasă“ e strâns legat de mâncarea pe care o gătește mama. Spusă din perspectiva mezinului familiei, povestea tragic-comică este una universală, a celor care sunt mereu pe drum, tânjind după un „acasă“. Lucrând la acest spectacol, Edith Alibec a stat de vorbă cu refugiați în Germania în timpul Crizei Europene a Migranților începută în 2015: „Am locuit trei ani în Germania, iar în primele luni nu mi-am găsit locul. Am început să idealizez un «acasă». România a devenit aproape o utopie. În același timp, criza refugiaților creștea. Cum e pentru ei? Eu aleg să trăiesc în altă țară, dar ei sunt forțați să o facă, exact ca eroina Aglajei Veteranyi. Acest spectacol s-a născut din nevoia mea de a vorbi despre ce simți când nu ai o casă. Departe de a fi o poziție politică sau ideologică, spectacolul este despre a fi om, explorând colțuri ascunse ale sufletului“.

Spectacolul a fost premiat la Festivalul de monodramă din Bacău și a fost jucat atât în engleză, cât și în română şi germană. A fost selectat la festivalul de teatru de la Camden People's Theatre (Marea Britanie). Pentru The Strand Magazine din Londra, interpretarea actriței Edith Alibec este „formidabilă“, iar pentru publicația The Upcoming, spectacolul este „o adaptare remarcabilă a romanului, realizată de o actriță cu un talent extraordinar“.

În luna octombrie, Edith Alibec a câștigat, împreună cu actorul Nicholas Cațianis Jr., Premiul Special al Juriului pentru rolul din spectacolul „Uitasem“ (r. Gabriel Sandu) la Bucharest Fringe. Anul acesta, Edith a fost selectată în programul „Zece pentru TIFF“, iar publicul din București a avut scurta ocazie să o vadă jucând în noua premieră de la Teatrelli, „Dușmănie. E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al urii lor“ (r. Gabriel Sandu), alături de Rodica Mandache și István Téglás. Cel mai recent, Edith Alibec apare în filmul Malmkrog de Cristi Puiu.

Aglaja Veteranyi s-a născut în 1962 la Bucureşti, într-o familie de artişti de circ. A cutreierat cu trupa nenumărate ţări şi s-a stabilit, în cele din urmă, în Elveţia. Îndrumată de mama ei, care visa să facă din ea un star, a apărut pe scena mai multor variéteuri. A frecventat pentru câţiva ani un pension, apoi a studiat arta dramatică la Zürich, iar din 1982 şi-a început cariera de actriţă şi de autoare dramatică. Împreună cu René Oberholzer a înfiinţat trupa experimentală „Die Wortpumpe“ (1993), iar împreună cu Jens Nielsen grupul teatral „Die Engelmaschine“ (1996). În 1998 a primit o bursă de la Literarisches Colloquium Berlin. A publicat numeroase poezii în reviste literare şi antologii din mai multe ţări. În 1999 îi apare volumul de versuri „Daruri – un dans al morţilor“ şi romanul „De ce fierbe copilul în mămăligă“, tradus în mai multe limbi de circulaţie, pus în scenă la Teatrul Neumarkt din Zürich, în regia Katkei Schroth, şi distins cu premiul pentru „Cea mai bună carte a anului“ (Zürich, 1999), „Premiul pentru literatură“ (Berlin, 2000) şi premiul Chamisso“ (München, 2000). La sfârşitul anului 2001, Aglaja Veteranyi a predat editurii germane DVA al doilea roman, „Raftul cu ultimele suflări“, care a apărut un an mai târziu. În plină afirmare creatoare, Aglaja Veteranyi se sinucide într-un spital din Zürich, în urma unei depresii, la începutul anului 2002.