- 16 June 2022
- Etichete TIFF ICR Zilele Filmului Românesc Festivalul Internațional de Film Transilvania
”Filmul este o prioritate pentru ICR încă de la înființarea instituției, nu departe de momentul în care TIFF punea reflectoarele lumii cinematografice pe Cluj-Napoca. Era perioada în care noul val de cineaști români concepea un limbaj proaspăt ce avea să uimească întreaga lume. Chiar dacă ICR nu poate, prin menirea sa, să se implice direct în producția de film, facem cu încăpățânare tot ce putem pentru a promova filmele și pe creatorii lor și pentru a sprijini evenimentele și festivalurile de film”, afirmă președintele ICR, Liviu Jicman.
9 dintre cele 12 lungmetraje prezentate anul acesta în competiția dedicată filmelor românești sunt semnate de regizori aflați la debut, multe dintre ele fiind deja aplaudate și premiate de juriile marilor festivaluri internaționale. Printre filmele din Competiția ZFR se numără și Metronom, debutul în lungmetrajul de ficțiune al regizorului Alex Belc, care va fi prezentat la TIFF 2022 după proiecția oficială de la Cannes, unde a câștigat premiul pentru regie la secțiunea Un Certain Regard.
Două dintre producțiile care concurează anul acesta pentru Trofeul Transilvania se regăsesc și în Competiția ZFR. Balaur, debutul lui Octav Chelaru, spune povestea unei tinere profesoare de religie care se aventurează într-o relație extraconjugală cu unul dintre elevii săi, iar Emanuel Pârvu revine în Zilele Filmului Românesc cu o dramă despre vinovăție și responsabilitate. Prezentat în premieră la San Sebastián, Marocco ne atrage într-un lanț complex de evenimente cu consecințe tragice, în ciuda bunelor intenții ale tuturor celor implicați.
Singurul documentar prezent atât în ZFR cât și în secțiunea What’s Up, Doc?, devenită competitivă de la această ediție, este experimentul hibrid Pentru mine tu ești Ceaușescu, regizat de Sebastian Mihăilescu și premiat la festivalurile de profil Doclisboa și Ji.hlava. În el, un grup de tineri participă la un casting pentru un film despre anii de tinerețe ai fostului dictator și intră pe nesimțite în jocul reconstituirii istorice.
Bogdan Dumitrache și Ofelia Popii sunt protagoniștii din Om Câine, debutul regizorului Ștefan Constantinescu, un noir despre un bărbat care se întoarce în țară doar pentru a-și confirma bănuielile legate de infidelitatea soției. Totul se petrece pe fundalul restricțiilor de circulație internațională provocate de contextul pandemic. Același Bogdan Dumitrache reapare în rolul unui regizor care se confruntă cu pierderea fiicei sale în filmul-mozaic Uneori ninge cu zăpadă, alteori cu întuneric, semnat de Gabriel Achim și lansat la Festivalul Black Nights de la Tallinn.
Lista premierelor naționale e întregită de filmul independent Anul pierdut 1986, debutul în regie al Ligiei Ciornei, în care o femeie este constrânsă de mama sa să facă o întrerupere de sarcină, de teamă că dezastrul de la Cernobîl va afecta dezvoltarea viitorului născut.
În premieră mondială la Cluj va putea fi văzut noul film scris și regizat de Florin Piersic Jr., Nimic despre dragoste, o dramă provocatoare despre infidelitățile care distrug prietenii și căsnicii, dar și debutul indie al lui Victor Canache, Capra cu trei iezi, dezvoltat după scurtmetrajul omonim din 2019. Adaptat după extrem de populara poveste a lui Ion Creangă, din care păstrează inspirat violența grafică din momentele-cheie, filmul îi are în distribuție pe Maia Morgenstern și Marius Bodochi.
Trei dintre filmele autohtone care au fost deja distribuite pe ecrane vor fi reluate în cadrul ZFR: Crai nou urmărește călătoria psihologică a unei fete care încearcă să fugă în capitală pentru a urma studii superioare, lăsând în urmă agresiunile din sânul familiei ei disfuncționale. Debutul în regie al actriței Alina Grigore, cunoscută pentru rolurile din Ilegitim sau Din dragoste cu cele mai bune intenții, ambele semnate de Adrian Sitaru, a fost distins cu Marele Premiu la San Sebastián.
Premii superlative a câștigat și Imaculat, debutul tandemului Monica Stan și George Chiper-Lillemark, proiectat în premieră mondială în secțiunea Giornate degli Autori a Festivalului de la Veneția. E o poveste despre inocența pierdută, care descrie tribulațiile unei tinere internată într-o clinică de dezintoxicare. Tot la Veneția a fost lansată și cea de-a doua parte a trilogiei lui Bogdan George Apetri, începută cu Neidentificat (Premiul FIPRESCI la TIFF 2021). Miracol e un policier psihologic filmat tot în Piatra Neamț (orașul natal al cineastului), cu Emanuel Pârvu și Ioana Bugarin, remarcabilă în rolul unei măicuțe care cade pradă unui incident nefast.
Cea mai recentă extravaganță animată concepută de Anca Damian, Insula, va beneficia de o proiecție specială în Zilele Filmului Românesc, după un impresionant parcurs festivalier internațional început la Rotterdam și Goteborg. Mustind de inventivitate și culoare, comedia suprarealistă inspirată de piesa lui Gellu Naum reinterpretează povestea lui Robinson Crusoe transformând-o într-o fabulă muzicală politică și poetică.
Selecția Zilelor Filmului Românesc e întregită de 18 scurtmetraje, cele mai multe dintre ele aflându-se la prima întâlnire cu publicul: Plastic Semiotic (r. Radu Jude), Același vis (r. Vlad Petri), Spre casă (r. Horațiu Curuțiu), Eu și sora mea (r. Theodor Ioniță), Cori și Willi (r. Tudor Pojoni), Fragmentări (r. Miruna Minculescu), Cum se întinde un nor spre altul (r. Iulian Daniel Popa), Mon Ami (r. Carina-Gabriela Dașoveanu), Maria T.(r. Maria Drăgoi), Stille Post (r. Brigitta Kanyaro), Aurică, viață de câine (r. Mihai Dragolea), Triplex Confinium (r. Maria Bălănean), Moștenirea(r. Marian Fărcuț), Planuri de Vacanță(r. Alexandru Mironescu), Pune-te în locul meu (r. Laura Baron), Viață de clovn (r. Ioachim Stroe), Dislocat (r. Gabriel Sandu), Extravaganzia mare, blat subțire, sos iute (r. Andrei Redinciuc).