A PARTIR DO ADOLESCENTE MÍOPE

În cadrul Anului European al Creativităţii şi Inovaţiei, ICR Lisabona prezintă în data de 21 aprilie 2009 A partir do adolescente míope, un spectacol de teatru/dans creat și interpretat de Romulus Neagu și Graeme Pulleyn.
Cei doi artiști stabiliți în Viseu, s-au întâlnit pe scenă pentru a crea o piesă în care teatrul se intersectează cu dansul. În această călătorie li s-a alăturat Luís Pedro Madeira care interpreteză în direct muzica spectacolului. Totul se învârte în jurul cărților și a adolecenței retrăite, după întâlnirea cu opera Romanul unui adolescent miop, prima scriere a lui Mircea Eliade, la vârsta de 17 ani.

Esența spectacolului A partir do adolescente míope se regăsește în marea și deplina întâlnire… sau mai bine zis într-o succesiune de întâlniri și (re)întâlniri, ce puteau să se întâmple în podul casei. O (re)întâlnire a lui Romulus Neagu cu legatul lui Mircea Eliade. O întâlnire a lui Romulus Neagu cu Graeme Pulleyn și Luís Pedro Madeira. O întâlnire a creatorilor cu Romanul adolescentului miop. O întâlnire cu adolescența. O întâlnire a propriilor lor adolescențe cu cea a lui Mircea Eliade, și, a acestora cu cele ale publicului. O întâlnire cu teatrul și cu muzica.

O amplă întâlnire transformată în scene episodice, inspirate de o naraţiune care dă năștere altora, descrise la persoana întâi. De la mișcare la text, creatorii și interpreții acestei excursii s-au regăsit pe ei înșiși în noi teritorii, ca propriu proces de creație sau confruntare cu un trecut care devine prezent. Spectacolul este o invitație de cufundare într-o lume apropiată și familiară. Această cufundare poate avea ca rezultat o întoarcere fortuită în trecut, la petrecerile din garaj, la primul sărut, la prima iubire, la descoperirea corpului, la fericirea și confuzia adolescenței. Sau poate fi o scufundare ce duce la întâlnirea cu acea realitate care în ochii unui adolescent devine ficțiune. Spectacolul se construiește în jurul misterioasei relații dintre ființa umană și cartea, actul scrierii, plăcerea cititului, obligația de a studia. Se concentrează însă mai ales asupra necesității fiecăruia dintre noi de a-și găsi propria voce, de a descoperi ce trebuie și cum să spună. Pentru unii ar fi prin intermediul cărților, pentru alții al dansului, teatrului, muzicii, științei sau al sportului. Sigur este că ceea ce descoperim în adolescență durează o viață întreagă. În afară de referințele literare la Mircea Eliade, în piesă mai sunt citate texte de Clarice Lispector, Wilfred Owen și Sylvanus Stall.

O călătorie între realitate și ficțiune, între trecut și prezent, între dans, teatru și muzică. O călătorie pe marginea unui text scris de un om, punctat de istoriile din adolescența a doi oameni și care a dat naștere muzicii unui al treilea.

Fişa artistică:

Creație, spaţiu scenic şi interpretare: Romulus Neagu și Graeme Pulleyn
Muzică interpretată în direct de Luís Pedro Madeira

Desenul luminilor: Cristóvão Cunha

Spectacolul este o co-producţie Teatro Viriato şi Companhia Paulo Ribeiro.

(Traducere din portugheză a dosarului de presă al spectacolului)


Romulus Neagu

S-a născut în 1973, a studiat dansul la Școala de Artă George Enescu din București. Mai târziu aprofundează studiile de dans contemporan cu Christine Bastin, Karine Saporta, Thiery Bae, Jeremy Nelson, Joseph Nadj, Amanda Miller și Felix Rukert.

Între 1989 și 1999 a lucrat la Teatrul Liric din Craiova, la Opera Națională din București, Orion Ballet Company și Ventura Dance Company.

Din 1999 lucrează în mod constant cu compania portugheză de dans Paulo Ribeiro, și a participat, printre altele, la penultimul proiect al acesteia, Masculine.

Printre ultimele sale creații coregrafice se evidențiază: O ensaio de um Eros possível / Eseul unui Eros posibil (2006), Harmonia / Armonia (2007), A invisibilidade das pequenas percepções / Invizibilitatea micilor percepții și Projecto 3008/ Proiectul 3008, în colaborare cu Rafaela Santos (2008).

Din 2000 desfășoară o activitate regulată de formare în domeniul dansului, organizând cu precădere proiecte pentru grupuri specifice, precum emigranți, persoane cu deficiențe sau grupuri școlare, printre altele.


Graeme Pulleyn
A venit în Portugalia în 1990, după terminarea facultății de Teatru și Arte Dramatice la Universitatea din Warwick, în Anglia, țara sa natală.

A fost co-fundatorul Teatrului Regional din Serra do Montemuro/ Portugalia unde a lucrat timp de doisprezece ani ca actor, regizor și director artistic. Piese precum Lobo-Wolf. Alminhas, Eira dos Cães și Hotel Tomilho au devenit o referință în panorama teatrului portughez din ultimii ani.

A părăsit compania în 2004 pentru a se dedica proiectelor personale, precum teatrul tânăr PANOS de la Teatrul Viriato și Culturgest; teatrul de mare anvergură, precum Presépio Vivo din Viseu și O Povo do Sol în Paredes; spectacole de stradă, precum Maria de la Muerte și Catavento; și Dimas, un proiect interdisciplinar realizat împreună cu Carlos Bica, Suzana Branco și Madalena Vitorino.

Este profesor de dramaturgie la Escola Superior de Educação din Viseu.

Luís Pedro Madeira

S-a născut la Coimbra în 1970. Este licențiat în educație muzicală la Escola Superior de Educação din Coimbra. A studiat baterie electrică, percuţie tradițională portugueză și pian de jazz. A participat la diverse cursuri de formare în domeniul teatrului, Commedia del'Arte, voce, construcție și manipulare de marionete. Din 1999 este profesor de educație muzicală la grădinița Escola João de Deus.

A fost muzician și compozitor al formaților Belle Chase Hotel; WrayGunn și Azembla's Quartel. În 2001 s-a ocupat de coordonarea formației Sa Punkada formată din tineri ai Associação Portuguesa de Paralesia Cerebral - Núcleo da Região Centro.

A compus și produs muzică pentru spectacolele companiilor de teatru și de spectacole Teatrão, Encerrado para obras și Cooperativa Teatral Bonifrates, printre altele.

Recent a compus și interpretat în direct muzica spectacolului Projecto 3008, de Romulus Neagu și Rafaela Santos, o co-producție a Teatrului Viriato și a Companiei de dans Paulo Ribeiro din Viseu.

În domeniul cinematografiei a compus și produs banda sonoră pentru numeroase pelicule printre care, Deus nõo quis, realizată de António Ferreira, distinsă cu premiul pentru cea mai bună bandă sonoră la Festival de Vídeo din Ovar; EI Justiciero, realizat de Tiago Sousa; Aurora de F. Murnau, la invitația Teatrului Viriato și a Cine Clubului din Viseu.

A luat parte la producerea bandei sonore a filmului Esquece tudo o que te disse și Respirar debaixo de água ambele realizate de António Ferreira