„Veneția văzută de marii pictori români“: Eustațiu Stoenescu, un artist valoros, readus în atenția publicului

Lucrarea „Piața San Marco, pe ploaie“ (1938) semnată de Eustațiu Stoenescu, despre care Nicolae Titulescu spunea că a fost singurul artist care a înțeles „sufletul capricios și tainic al Veneției“, a fost prezentată de Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția (IRCCU Veneția) în cadrul proiectului online „Veneția văzută de marii pictori români“.

Pus la index de regimul comunist din cauza originii sale aristocratice, după ce fusese elogiat și premiat în epocă, fiind chiar decorat de către președintele Franței cu Legiunea de onoare, Eustațiu Stoenescu (n. 14 mai 1884, Craiova – d. 13 septembrie 1957, New York) a fost un artist singular atât prin destin, cât și prin receptarea și recunoașterea imediată a operei sale. Stoenescu a cunoscut un succes fulgerător, fiind apoi marginalizat și aproape uitat.

Descendent al unei vechi familii boierești din Craiova, Eustațiu Stoenescu a studiat pictura la Școala Națională de Arte Frumoase din Paris și la Academia Julian. Era un apropiat al lui Nicolae Titulescu, fiind un intelectual rasat, vorbitor a patru limbi străine, intrat în mod natural în grațiile înaltei societăți europene. A pictat peisaje, natură moartă și s-a făcut cunoscut ca unul dintre marii portretiști ai vremii, galeria sa incluzând intelectuali renumiți, regi, șefi de stat. Renumele său s-a impus în țările Europei Occidentale și în SUA. Fin psiholog, opera sa este o radiografie a înaltei aristocrații europene într-o perioadă de profunde transformări social-istorice. Dacă la început de drum tematica era tributară lui Grigorescu, treptat Stoenescu s-a desprins de orice influență, construindu-și și un stil puternic personalizat, prin acuitatea surprinderii detaliilor semnificative și – în cazul portretelor – a trăsăturilor psihologice determinante.

A trăit mai mult în Franța, însă a fost racordat și la viața artistică românească. În anul 1936 a fost numit profesor, iar în 1940 rector la Academia de Arte din București. 

Se evidențiază în opera sa o sublimare rafinată și expresivă a tehnicilor post-impresioniste: evocă însă impresionismul în varianta sa întunecată, sumbră. Artistul cultivă adevărata poetică a negrului, scena negrului la Stoenescu devenind fundal pentru aproape toate lucrările sale.

Pentru mai multe detalii despre pictorul Eustațiu Stoenescu, vă recomandăm volumul „Eustațiu Stoenescu” de Paul Rezeanu (Editura ARC, 2000) și articolul semnat de Claudia Mandi în revista „Orizonturi culturale italo-române”, intitulat „Eustațiu Stoenescu sau Elogiul negrului. Legătura pictorului cu Italia“.

Lucrarea „Piața San Marco, pe ploaie“ se află în colecțiile Muzeului Național de Artă al României (MNAR).

***

Proiectul „Veneția văzută de marii pictori români” a fost lansat de IRCCU Veneția în mediul online la 3 mai 2020, fiind realizat cu sprijinul principalelor instituții muzeale și galerii de artă din România și al colecționarilor privați. Consultant știintific: Acad. prof. dr. Marius Porumb, director al Institutului de Arheologie si Istoria Artei din Cluj-Napoca, din cadrul Academiei Române (coordonator: prof. dr. Grigore Arbore Popescu, director IRCCU Veneția). Până acum, pe pagina de Facebook a reprezentanței ICR la Veneția au fost prezentate săptămânal, în fiecare marți și joi, lucrări semnate de Theodor Aman, Gheorghe Petrașcu, Marius Bunescu, Nicolae Dărescu, Jean Alexandru Steriadi, Corneliu Baba etc.

https://www.facebook.com/istituto.romenodivenezia/