Vernisaj: vineri, 13 iunie, orele 19:00-22:00
Perioadă de vizitare:
14 iunie – 22 august 2025
Locație: [Ceci n’est
pas une] Gallery – spațiul de artă al ICR Berlin (Reinhardtstr. 14, 10117
Berlin)
Expoziția „Tales of the Deadˮ transformă spațiul de artă al Institutului Cultural Român „Titu Maiorescuˮ din Berlin într-un loc de retragere și reflecție, activat de o instalație colaborativă semnată de Elena Urucatu și Carlos Maté, curator: Laura López Paniagua. La granița dintre dintre performance, arte olfactive și imaginar romantic distorsionat, proiectul reprezintă ultima etapă a seriei „The Year Without a Summerˮ, începută în 2022 și prezentată în mai multe contexte internaționale. Expoziția se desfășoară în dialog cu o intervenție a lui Gábor Lali, artist invitat la cea de‑a 13‑a ediție a Bienalei de Artă Contemporană de la Berlin, și face parte dintr‑o colaborare specială între Institutul Cultural Român din Berlin și ERIAC – Institutul European Rom pentru Arte și Cultură, instituție soră a bienalei din acest an.
După premiera operei performative din luna mai, găzduită de Wasserturm Prenzlauer Berg – Kleiner Wasserspeicher, „Tales of the Deadˮ propune o imersiune site-specific în reziduurile materiale și senzoriale ale spectacolului, printr-o arhivă de memorie multisenzorială compusă din secvențe video, prezențe olfactive, instalații sonore și relicve romantice.
„Estetica sa funcționează ca o mașină a timpului distorsionată, plasând spectatorul într-un secol XIX cu accente punk și techno. Ca și cum Lord Byron, împodobit cu fastul romantic și însoțit de animalele sale exotice, s-ar cufunda în noaptea nesfârșită a cluburilor din Berlinul actual – un adevărat vortex temporal.ˮ - Laura López Paniagua, curator
La intrarea în această lume se află intervenția sculpturală semnată de Gábor Lali, „Ordine în haos: structura atomului în cultura romă” (2025) – un „văl” din metal forjat, realizat din cupru, alamă și titan. Lucrarea face trimitere la meșteșugul tradițional rom, în care fiecare fragment este modelat prin memorie, supraviețuire și reziliență. Ea oferă un limbaj vizual puternic al transformării și continuității, ancorând expoziția într-o rezonanță culturală profundă.
Gábor Lali, Ordine în haos: structura atomului în cultura romă
Metale forjate, tehnică mixtă
Așezată la intrare asemenea unei porți, intervenția lui Gábor Lali pentru expoziția „Tales of the Deadˮ funcționează ca un pasaj simbolic – un punct de acces către o altă ordine, în care haosul nu este negat, ci cuprins, restructurat, ținut laolaltă prin memorie și gest.
Lucrată manual din fragmente de cupru, alamă și titan, piesa evocă un „văl” metalic modelat prin mișcări lente, repetitive. Ea indică spre o logică diferită, ancorată în grijă și supraviețuire, unde fiecare atom, fiecare fragment își găsește locul într-un întreg făurit de mâini omenești.
Forma și textura lucrării reactivează un limbaj al meșteșugului transmis din tată în fiu în comunitățile rome, unde metalul nu este doar materie, ci memorie vie; el păstrează urme ale mâinilor, ale focului, ale timpului – un gest de conservare și transformare.
Expoziția „Tales of the Deadˮ poate fi vizitată de luni până vineri, între orele 16:00 și 20:00. Pe parcursul weekendului de deschidere a Bienalei, expoziția va putea fi vizitată în același interval orar. Pentru vizite în afara programului, vă rugăm să ne contactați la adresa de e-mail anmeldung@rki-berlin.de, în vederea stabilirii unei programări. De asemenea, sunt planificate vizite ghidate cu artiștii invitați, care vor fi anunțate pe durata desfășurării expoziției.
Alte lucrări ale lui Gábor Lali pot fi văzute în această perioadă la ERIAC și la KW Institute for Contemporary Art din Berlin.
Elena Urucatu și Carlos Maté formează un duo artistic româno-spaniol stabilit la Berlin. Având pregătire în design industrial și arhitectură, cei doi colaborează într-o practică interdisciplinară ce îmbină sculptura, instalația, performance-ul și imaginea în mișcare. Lucrările lor explorează teme precum eco-catastrofa și extincția printr-o abordare intuitivă și poetică, încărcată de profunzime psihologică. Proiectele lor au fost prezentate în contexte importante precum Triennale Milano, Círculo de Bellas Artes (Madrid), MediaLab-Prado, Centre del Carme și Bienalele de la Ljubljana și Istanbul. Au beneficiat de numeroase rezidențe și premii internaționale, printre care sprijinul Ministerului Culturii din Spania, al Irish Museum of Modern Art (IMMA) și al GlogauAir Berlin.
Laura López Paniagua este curator independent, cercetător și manager cultural, cu o bogată experiență internațională. A colaborat cu instituții de prestigiu precum Tate Modern, Bienala de la Veneția, La Casa Encendida, Julia Stoschek Collection și Schinkel Pavillon, unde a dezvoltat proiecte curatoriale, editoriale și programe educaționale. A fost invitată să susțină prelegeri și să modereze discuții în cadrul unor instituții de renume, precum Royal Academy of Arts, Hayward Gallery și Hauser & Wirth. Abordarea sa interdisciplinară combină arta contemporană, gândirea critică și strategiile culturale, distingându-se prin crearea de conținuturi inovatoare și consolidarea de rețele instituționale. În prezent, colaborează cu Catapulta (TBA21) și dezvoltă noi proiecte alături de Travesía Cuatro și Centre d'Art la Panera.
Lajos Gábor (Lali), născut la Oradea, România, este un maestru arămar și un artist rom influent. Format de tatăl și bunicul său, și-a perfecționat abilitățile tradiționale de prelucrare a metalului și le-a extins către tâmplărie și lucrul în argint. Lali este cunoscut pentru modul în care îmbină meșteșugul rom cu arta contemporană, remarcându-se în special prin colaborarea cu artistul sámi Joar Nango în proiectul „The European Everything”. Lucrările sale, prezentate internațional, includ instalații și obiecte simbolice. Activ și în domeniul cinematografiei și al educației în limba romani, Lali întruchipează creativitatea și reziliența culturală a patrimoniului rom în Europa contemporană.