Revoluție în realism: Precursorii /12.05 - 14.07.2016/ Londra

În avanpremiera celei mai mari retrospective a filmului românesc ce va avea loc în Marea Britanie în luna iunie, „Cinemateca româneascăde la Institutul Cultural Român din Londra a programat o serie de proiecții speciale dedicate câtorva dintre precursorii Noului Cinema Românesc:  „Concurs" (1982), r. Dan Pița (12 mai),„Reconstituirea" (1968), r. Lucian Pintilie (17 mai),  „Secvențe", r. Alexandru Tatos (25 mai),  È pericoloso sporgersi", r. Nae Caranfil (31 mai).

Vă așteptăm la o lună de filme fără vârstă, producții importante ale cinematografiei noastre, care să vă deschidă apetitul pentru ceea ce urmează!

Proiectul „Revoluție în realism", anticipat prin actuala serie „Precursorii", este organizat de British Film Institute (BFI) în parteneriat cu ICR Londra. Programul complet va fi anunțat în curând.

Precursorii" - program:

12 mai, 19.00 | ICR Londra, intrarea liberă - vă rugăm să vă rezervați locul aiciConcurs"Dan Piţa, unul dintre cei mai reprezentativi regizori ai generației sale, propune prin „Concurs" un film plin de suspans, în care o banală competiție de orientare într-o pădure se transformă într-o probă de rezistență psihologică și, în același timp, o alegorie cu accente satirice a regimului comunist. Filmul poate fi privit ca o mostră de cinematografie parabolică, cu cheie, în care metafora slujește înainte de toate pentru a evita capriciile cenzurii.

„'Concurs' este fără îndoială unul dintre cele mai profunde filme românești făcute vreodată." - International Film Guide

„Concurs" | România | 1982 | alb-negru | 96 min | r. Dan Piţa | cu: Gheorghe Dinicǎ, Oana Pellea, Claudiu Bleonţ, Ştefan Iordache, Marin Moraru, Theodor Danetti, Valentin Uritescu

________________________________________________________________________17 mai, 19.00 | ICR Londra, intrarea liberă - vă rugăm să vă rezervați locul aiciReconstituirea"

Considerat de criticii români cel mai bun film din istoria cinematografiei noastre, „Reconstituirea" este remarcabil nu numai prin meritele sale artistice, ci și, subversiv și curajos, prin poziția pe care o ocupă în contextul istoric și politic al epocii. Lucian Pintilie, unul dintre cei mai cunoscuți cineaști europeni, spune aici povestea a doi prieteni obligați, în scopuri educaționale, să contribuie la reconstituirea filmată a unei infracțiuni pe care au comis-o. Interzis în 1970, imediat după lansare și fără să fi avut o premieră oficială, filmul rămâne o critică a represiunii, a abuzului de putere și a indiferenței față de demnitatea umană interesantă și pentru publicul cinefil din prezent.

„'Reconstituirea' și-a găsit locul în rândul filmelor exemplare ale acelei perioade și ale acelei părți de lume. Subtil, dificil și curajos, el reprezintă o declarație forte de onestitate artistică într-o cultură a minciunii și evaziunii oficiale." - New York Times

„Reconstituirea" | România | 1968 | alb-negru | 100 min | r. Lucian Pintilie | cu: George Mihaiţǎ, Vladimir Gǎitan, George Constantin, Emil Botta, Ernest Maftei, Ileana Popovici

________________________________________________________________________25 mai, 19.00 | ICR Londra, intrarea liberă - vă rugăm să vă rezervați locul aiciSecvențe"Alexandru Tatos este unul dintre cei mai importanți cineaști români, care și-a făcut simțită influența și asupra regizorilor contemporani. Drama „Secvențe" este singura producție românească ce prezintă viața unei echipe de filmare, motiv pentru care a fost adesea comparat cu „La Nuit américaine" a lui Truffaut (1973). Trei „secvențe" ce ar fi putut fi tot atâtea povești separate sunt puse laolaltă pentru a da o perspectivă mai amplă asupra naturii realității și a filmului.

„Plin de metafore politice provocatoare, 'Secvențe' este o meditație impresionantă asupra rolului artei într-o societate strict controlată." - Film Society of Lincoln Center

„Secvențe" | România | 1982 | color | 98 min | r. Alexandru Tatos | cu:  Mircea Diaconu, Geo Barton, Dragoş Pâslaru, Luminiţa Gheorghiu, Alexandru Tatos

________________________________________________________________________31 mai 19.00 | ICR Londra, intrarea liberă - vă rugăm să vă rezervați locul aiciÈ pericoloso sporgersi"

Aplaudat în cadrul secțiunii Director's Fortnight a Festivalului de la Cannes, lungmetrajul de debut al cunoscutului regizor Nae Caranfil scoate la iveală o imagine ironică și realistă a României ultimilor ani de regim comunist. Considerat o punte între „vechea" cinematografie românească și cea „nouă", „È pericoloso sporgersi" este povestea amuzantă a unor personaje ale căror vieți se dovedesc din ce în ce mai legate una de alta, într-un mod cât se poate de neașteptat. Deși în România a fost distribuit abia la doi ani după lansare, filmul avea să fie unul dintre marile succese de public ale anilor '90.

„O comedie înșelătoare ce poate fi interpretată ca o simplă 'felie de viață', incluzând școala, armata și călătoriile,'È pericoloso sporgersi' are de fapt o construcție extrem de riguroasă." - Dominique Nasta, autoarea volumului „Contemporary Romanian Cinema: The History of an Unexpected Miracle"

„È pericoloso sporgersi" | România/Franța | 1993 | color | 108 min | r. Nae Caranfil | cu:  Nathalie Bonnifay, George Alexandru, Marius Stănescu

_________________________________________________________________________ 

Toate filmele vor fi proiectate cu subtitluri în limba engleză. 

Cinemateca românească este un program permanent al ICR Londra, organizat în parteneriat cu Centrul Național al Cinematografiei (CNC) și Dacin Sara.

 

Revoluție în realism: PrecursoriiRevoluție în realism: PrecursoriiRevoluție în realism: PrecursoriiRevoluție în realism: PrecursoriiRevoluție în realism: PrecursoriiRevoluție în realism: Precursorii