Curator: Alex Radu
Design grafic și expozițional: Justin Baroncea, Maria Ghement, Alexandra Müller
Artiști: Justin Baroncea & Cristian Matei (București, România), Olivia Berckemeyer (Berlin, Germania), Floriama Cândea (București, România), Sergiu Chihaia (București, România), Nicolae Comănescu (București, România), Iulian Cristea (Chișinău, Republica Moldova / București, România), Suzana Dan (București, România), Dimitrie Luca Gora (București, România), Dumitru Gorzo (București, România / New York, SUA), Ioana Gorzo (București, România), Gregor Hildebrandt (Berlin, Germania), Andreea Ilie (București, România), Ana Ionescu (București, România / Londra, Marea Britanie), Albert Kaan (București, România), Hortensia Mi Kafchin (Berlin, Germania), Sorin Prodea (Berlin, Germania), Haleh Redjaian (Berlin, Germania), Mircea Suciu (Cluj-Napoca, România), Philip Topolovac (Berlin, Germania), Dan Vezentan (București, România), Jorinde Voigt (Berlin, Germania).
Echipa /SAC: Andreea Chircă, Iulian Cristea, Lidia Dobrea, Anne-Marie Lolea, Elena Maxemciuc, Răzvan Țurcanu (colaborator)
Vernisaj: joi, 13 noiembrie, 18:30-21:00
Tururi ghidate: vineri, 14 noiembrie, 17:00-18:00, și sâmbătă, 15 noiembrie, 16:00-17:00
13.11.2025 - 06.02.2026
Program: luni-vineri, 15:00-19:00
Locație: Spațiul de artă al Institutului Cultural Român „Titu Maiorescu” din Berlin
Reinhardtstr. 14, 10117 Berlin-Mitte
„Polisticks” este o meditație subiectivă și colectivă asupra a ceea ce înseamnă să fii european în actualele dinamici euro-politice, ținând cont de relațiile multilaterale - culturale, politice și de putere - și de evoluția acestora dincolo de granițe, precum și de micro-structurile culturale independente care se nasc în momentele de tensiune divergente. Cum se reflectă toate aceste teme, uneori în mod neașteptat, în dinamica noastră interioară și în cea a artiștilor?
Expoziția reunește artiști din România, Republica Moldova și Germania și poate fi văzută ca un manifest poetic pentru un centru cultural european comun, menit să conecteze ramurile dispersate ale Europei. Este o pledoarie care vine într-un moment în care consensul pare tot mai greu de atins. Cele trei dimensiuni ale expoziției - (/s-)actions, /sanctions, /sections - funcționează ca zone conceptuale și metafore ale realității contemporane. Ele vorbesc despre fragmentele care compun identitatea europeană, despre acțiunile care modelează prezentul comun și despre sancțiunile, vizibile sau tăcute, prin care societatea își reglează propriile limite și valori. La baza acestei structuri se află individul/artistul, cu întrebările, căutările și vulnerabilitățile sale. Vocea sa devine materialul prim al unei noi geografii a empatiei și conștientizării. Expoziția explorează conexiuni generative și diversități multiple, privite în compoziție și nu în competiție; este despre togetherness.
Expoziția este organizată în contextul celebrării a zece ani de existență a galeriei Institutului Cultural Român „Titu Maiorescu” din Berlin, deschisă pe 6 octombrie 2015 în cartierul Mitte, în colaborare cu galeria /SAC dinBucurești.
Din 2009, Justin Baroncea reciclează obiecte disparate, fragmente de tehnologie abandonată și piese de aparate electrice, transformându-le în ceea ce par a fi OZN-uri funcționale. În 2015, a publicat o carte despre iepuri și sateliți atârnând de tavan, iar în 2021 a lansat o carte despre spumă, fire, boxe din carton și veverițe cântând la pian.
Cristian Matei
Designer de interior (n. 1986) cu un background în sociologie, abordează spațiile interioare și exterioare ținând cont de contextul social și ecologic, concentrându-se pe intervenții urbane temporare și instalații artistice realizate prin reutilizarea resurselor și a materialelor deșeuri. Recuperarea și reintegrarea elementelor rezultate din diverse procese tehnologice și structuri abandonate îi oferă oportunitatea de a reinterpretare și modelare a spațiului, atrăgând atenția asupra problemelor sociale, cum ar fi lipsa spațiilor publice adaptate nevoilor și scării umane sau risipa de materii prime și producția continuă de deșeuri.
Olivia Berkemeyer
Olivia Berckemeyer s-a născut în 1968 la München, Germania. A studiat la Kunstakademie Düsseldorf între 1992 și 1997 și locuiește și lucrează acum în Berlin. A expus internațional, participând la expoziții personale și de grup în orașe precum Berlin, Düsseldorf, Antwerp, Zürich, Viena, New York, Los Angeles, Detroit, Londra, Istanbul și Veneția.
Folosind tehnica istorică a turnării în ceară pierdută, Olivia Berckemeyer creează modelul original din care se toarnă sculptura, turnând straturi de ceară topită peste forme.
Floriama Candea (n. 1984, Bechet, România) explorează dinamica dintre obiecte și modul în care le percepem, creând identități vizuale hibride. Instrumentarul ei versatil include instalații interactive, cinetice și video, sculptură, electronică experimentală, desen și print, cu un accent suplimentar pe crearea de vizualuri folosind materiale bio. Prin instalațiile sale, provoacă convingerile noastre și încurajează reevaluarea construcțiilor mentale care ne formează înțelegerea prezentului și, implicit, a viitorului. În acest fel, lucrările ei activează imaginația și funcționează ca porți către narative și scenarii alternative.
Sergiu Chihaia
Sergiu Chihaia (n. 1982, Verejeni, Republica Moldova) este artist vizual specializat în modă. A absolvit Universitatea Națională de Arte din București, unde predă în prezent la Departamentul de Fashion. Locuiește și lucrează în București. Lucrările sale au fost expuse în expoziții naționale și internaționale (București, Constanța, Londra și Veneția) și fac parte din colecții private din Anglia, Italia și România. În 2014, a primit Premiul UAP pentru Arte Decorative – Textile în cadrul celei de-a 5-a ediții „Arte în București”.
Nicolae Comănescu
Născut în 1968 la Pitești, România, Nicolae Comănescu a absolvit în 1998 Academia de Arte din București, secția Pictură. Împreună cu Dumitru Gorzo, Alina Pențac, Angela Bontaș, Alina Buga, Florin Tudor și Mona Vătămanu a fondat grupul de avangardă Rostopasca (1997-2002). Trăiește și lucrează în București. Nicolae Comănescu creează în serii, dintre care importante sunt: Briemerg’s Algorithm (2000), Wrong Paintings (2004-2007), Paintings with dust (2007-2011), SAMBAdy must dye in this CITY (2014), I can see no revolution (2014), Ordeful, mezanplasul și harneala (2015), SCRAP METAL KABOOM ORCHESTRA (2022), și The Grand General Scheme of All Things (2020 – în desfășurare).
Iulian Cristea (n. 1991, Republica Moldova) a studiat sculptura la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău, la Universitatea Națională de Arte din București și la University of the Arts din Saarbrücken, Germania. A fost premiat în numeroase competiții naționale și internaționale, iar lucrările sale au fost expuse în București, Luxemburg, Chișinău, Cluj-Napoca, Timișoara, Craiova și Bistrița.
Suzana Dan
Suzana Dan este artist vizual și manager cultural cu peste douăzeci de ani de experiență în domeniul cultural. Absolventă a Universității Naționale de Arte din București, Secția Pictură, sub îndrumarea artistului Florin Mitroi, Suzana Dan aparține generației de artiști care, la începutul anilor 2000, au contestat activ structurile (non)existențe ale scenei locale de artă contemporană. Ea a jucat un rol-cheie în inițierea de noi spații expoziționale — atât private, cât și conduse de artiști — care au oferit vizibilitate și oportunități pentru generația emergentă de artiști. Din perioada universitară, a dezvoltat proiecte personale și a colaborat cu numeroși artiști.
Dimitrie Luca Gora
Artist născut și crescut în București, Dimitrie este student și activist social, absolvent în 2023 al departamentului Foto-Video, cu teza de licență „Camera de Logopedie”. Practică diverse forme de artă, incluzând fotografie, video, instalație, pictură și sculptură, folosind creativitatea pentru a susține cauze sociale și artistice. Instalațiile sale sunt concepute prin combinarea obiectelor cotidiene din copilărie cu elemente nostalgice și ironice.
Dumitru Gorzo
Dumitru Gorzo (n. Ieud, Maramureș) trăiește și lucrează în București și New York. A studiat la Universitatea Națională de Arte din București, obținând atât licența, cât și masterul în pictură. Este unul dintre artiștii proeminenți ai anilor 2000, câștigând recunoaștere încă din perioada studenției și în timpul afirmării sale, fiind unul dintre cofondatorii grupului Rostopasca, un grup artistic emblematic pentru tranziția anilor 1990-2000 în arta contemporană românească. Lucrările sale acoperă un spectru larg de teme, remarcându-se prin controverse, de la erotic la politic, precum și prin poziții critice față de societate și instituții.
Ioana Gorzo
Ioana Gorzo (n. 1986, Ieud) trăiește și lucrează în București și New York. A absolvit Facultatea de Arte, Foto-Video, la Universitatea Națională de Arte din București, România, în 2009, și are un master în pictură la Academia de Arte din Roma, Italia. Lucrările Ioanei Gorzo au fost prezentate în expoziții personale și de grup în România, Germania, Italia și SUA. În opera sa, desenul și pictura sunt subterfugiul unui proces mai complex de reflecție poetică asupra simplității profunde a naturii, condiției umane și austerității peisajului urban, concentrându-se pe teme-cheie precum lumina și memoria.
Gregor Hildebrandt (n. 1974, Bad Homburg, Germania) trăiește și lucrează în Berlin. Practica sa implică utilizarea mediilor de înregistrare audio, cum ar fi benzi magnetice și discuri de vinil, pe care le înregistrează sau le procesează înainte de a le integra în picturi pe pânză, printuri fotografice sau instalații de mari dimensiuni. Pentru Hildebrandt, sunetul acționează ca un mediu artistic, funcția sa de spațiu de stocare fiind esențială: îi permite să adauge o dimensiune „invizibilă” imaginilor sale. Interacțiunea cu percepția este un aspect central al operei sale, pe măsură ce imaginea se desfășoară și prinde formă în mintea privitorului, dezvăluindu-se în cele din urmă.
Andreea Ilie
Andreea Ilie (n. 2001, România) este artist vizual care se inspiră din conexiunea inerentă dintre arhitectură și psihicul uman. Lucrările sale surprind esența clădirilor sociale și a spațiilor comune, subliniind influența lor profundă asupra individului modern. Prin compozițiile sale, încearcă să dezvăluie adevăratul scop al acestor spații și să evidențieze importanța vitală a experiențelor colective. Ea consideră că structurile și sistemele societății, inclusiv arhitectura, nu sunt simple entități izolate, ci produse complexe ale condițiilor economice și relațiilor sociale predominante. Își propune să combată sentimentul profund de alienare care poate pătrunde în viața noastră atunci când ne simțim deconectați de noi înșine și de ceilalți.
Ana Ionescu
Ana Ionescu (n. 1999, București) este sculptor care lucrează și locuiește în Londra, unde și-a finalizat masterul în sculptură la Royal College of Art. Este activă în principal atât în Londra, cât și în București. Sculpturile sale ocupă un spațiu tranzitoriu între realitate și o altă lume. Ele fac adesea referire la forme familiare, sugerând funcții performative sau corporale, dar sunt transformate în moduri care invită la proiecție personală. Încorporarea obiectului sugerează o interacțiune imaginară, în care conexiunile trecute coexistă cu noi narative. Uneori, depășește starea pasivă a obiectului pentru a întruchipa o entitate de sine stătătoare, o exagerare care prinde viață în mintea noastră. Această metamorfoză, împreună cu forma, dimensiunea și ergonomia, reunește materia corporală și cea sculpturală.
Albert Kaan
Albert Kaan este un artist care lucrează într-o gamă largă de forme, de la sculptură, instalație, desen, fotografie, video, până la performance. Lucrările sale sunt prezentate atât local, cât și internațional, în contexte multiple, cu accent pe lucrul în spațiul public; adesea, lucrările sunt aduse în galerii sub formă de fotografii, video sau obiecte. Practica sa se bazează pe performanța vieții cotidiene și transformarea spațiului personal al artistului într-un teren de joacă comun pentru public. Născut în România la câțiva ani după căderea regimului comunist, locuiește în prezent în București și în zona rurală Gulia.
Hortensia Mi Kafchin
Practica artistică a Hortensiei Mi Kafchin se remarcă printr-o sinteză distinctivă între originile sale dunărene și o perspectivă globală, postmodernă. Stilul ei eclectic și îndrăzneț, care include imagini onirice, motive tehnologice, concepte futurologice și teme spirituale, a influențat semnificativ generațiile tinere din România și din afara ei. La doar optsprezece ani, a început studiile formale la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, specializându-se în sticlă și sculptură. După absolvire, afilierea sa la Brush Factory din Cluj i-a consolidat reputația pentru lucrări imaginative și vizionare, îmbinând jucăuș diferite medii și expertize artistice, de la pictură tradițională pe panou la artă video și, în cele din urmă, inclusiv printare 3D
Sorin Prodea (n. 1997, București, România) locuiește și lucrează în Berlin, Germania. Și-a finalizat studiile în Marea Britanie, obținând un BA în Dramă, Teatru și Arte Performative la University of Sussex din Brighton, urmat de un MA în Arte Vizuale la Chelsea College of Arts din Londra. Este atras de ceea ce este fragil, efemer, prezent sau absent și consideră actul creației ca o modalitate de a acorda atenție acestor subtilități. Mișcându-se între performance, fotografie și print, lasă forma să apară din natura urmei însăși. Pentru el, urmele nu sunt doar ceea ce rămâne, ci deschideri — invitații de a încetini, de a privi din nou și de a observa ceea ce altfel ar rămâne nevăzut.
Haleh Redjaian
Haleh Redjaian (n. 1971, Frankfurt) trăiește și lucrează în Berlin. A studiat Istoria Artei la Goethe University din Frankfurt și și-a continuat studiile în desen și printmaking, apoi în sculptură la Royal Academy of Fine Art din Antwerp, obținând ulterior un postgrad la Higher Institute of Fine Art (HISK) din Belgia. Redjaian a participat la numeroase expoziții de grup și personale, printre care: Heimweh nach neuen Dingen, Kunstmuseum Bonn; Konkrete Frauen, Kunstmuseum Ahlen (2025); In Real Time, NYU AbuDhabi Art Gallery (2024); Haleh Redjaian im Dialog mit Sofie Dawo, Kunsthaus Dahlem (2024); Sehen im Kunstverein Aschaffenburg (2023), printre altele.
Mircea Suciu
Mircea Suciu este recunoscut pentru lucrările sale profund evocatoare și complexe, care explorează teme precum anxietatea, violența și opresiunea. Creând prin referințe atât istorico-artistice, cât și din cultura pop, Suciu a dezvoltat un limbaj vizual distinctiv în care figurația și abstracția se contopesc. Tehnica sa este inovatoare și meticuloasă, implicând transferul imaginilor fotografice pe pânză, pe care le suprapune apoi cu straturi de acrilic și ulei. Crescut sub presiunile regimului comunist, a dezvoltat o fascinație pentru rolul imaginilor ca instrumente atât de manipulare, cât și de eliberare. Opera sa reflectă o investigație continuă a dinamicilor puterii în reprezentarea vizuală și a modului în care imaginile influențează percepția colectivă.
Philip Topolovac
Philip Topolovac (n. 1979, Würzburg) a studiat la Berlin University of the Arts între 2001 și 2008 și a participat la masterclassuri cu Christiane Möbus în 2009. Locuiește și lucrează în Berlin, unde a înființat, împreună cu alți șase artiști, inițiativa artistică TÄT în 2007. Observator și jucăuș, folosindu-se de simțul tactil sau de o perspectivă istorică, încearcă să descopere esența lucrurilor în sculpturile, instalațiile și seriile sale de diapozitive. Topolovac caută semnificativul în marginal. Ironia constă în faptul că metodele sale de observație ne dezvăluie, în același timp, și limitările lor: tot ceea ce este perceput de simțuri, rezultatele tuturor observațiilor, rămân în ultimă instanță subordonate interpretării subiective a ființei umane.
Dan Vezentan
Dan Vezentan (n. 1978, Seini) este absolvent al Universității de Arte din București și locuiește și lucrează ca artist și fotograf în București. El explorează universul zootehnic și agricol, prezentându-l subiectiv, așa cum își amintește copilăria. Lucrările sale derivă din proiectarea gospodăriilor, a sistemelor de hrănire și adăpare a animalelor sau a sistemelor de stocare a alimentelor, investigând producția de alimente, surplusul, deșeurile biologice și ecologia. A crescut într-un mediu bazat pe agricultură în Maramureș, România de Nord, înconjurat de utilaje de hrănire, manuale tehnice de creștere a animalelor și cărți de anatomie animală.
Jorinde Voigt
Jorinde Voigt (Germania, 1977) este o artistă vizuală multidisciplinară cu sediul în Berlin. Între 2014 și 2019, a predat la Akademie der Bildenden Künste din München și este în prezent profesor de Drawing și Painting Conceptual la University of Fine Arts din Hamburg. În lucrările sale, Voigt observă și explorează procesele interioare ale percepției în raport cu diverse aspecte și subiecte, precum afectele și emoțiile, imaginația, memoria, experiența senzorială, fenomenele naturale și culturale, datele științifice, acțiunile și relațiile interpersonale. În ultimii ani, Voigt și-a extins practica dincolo de desen, experimentând cu elemente picturale, colaj, sculptură, design și muzică.