Piesa „Ifigenia în Aulida” de Mircea Eliade montată în premieră absolută în Italia

IRCCU Veneţia, coproducător al spectacolului realizat de Teatro Stabile din Catania

Piesa „Ifigenia în Aulida” de Mircea Eliade va fi prezentată în premieră absolută în Italia în perioada 26 iunie – 4 iulie 2012, într-o montare realizată de Teatro Stabile, pe scena spectaculoasă a Teatrului greco-roman din Catania. Regia spectacolului este semnată de Gianpiero Borgia iar scenografia de Massimo Alvisi. Traducerea din limba română în limba italiană îi aparţine lui Horia Corneliu Cicortaş, cunoscut cercetător al operei lui Mircea Eliade, autorul unei teze de doctorat la Universitatea din Napoli despre Eliade şi India. Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia este coproducător al spectacolului, împreună cu Teatro Stabile din Catania, Teatro Borgia şi Napoli Teatro Festival.

Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia a organizat prima sa manifestare în Sicilia în luna mai 2011, prilej cu care a stabilit o fructuoasă colaborare cu Teatro Stabile din Catania şi cu directorul acestei instituţii, Giuseppe Dipasquale.

În repertoriul teatrului figurează spectacolul cu piesa „Istoria comunismului povestită bolnavilor mintal” de Matei Vişniec, în regia lui Gianpiero Borgia. Repetiţiile la o nouă producţie, cu piesa „Ifigenia în Aulida” de Mircea Eliade, cea mai cunoscută personalitate a culturii române în Italia, au început în cursul anului trecut.

Mai puţin cunoscută în ansamblul operei sale literare, piesa – „dramă în trei acte şi cinci tablouri” – constituie o reinterpretare a mitului grec, devenit faimos în literatura europeană prin piesele lui Euripide şi Racine. Scrisă în 1939, „Ifigenia în Aulida” reprezintă o transpunere literară a teoriilor savantului român despre mit şi epifanie, precum şi o abordare creatoare a temei sacrificiului din cele două mituri româneşti: Mioriţa şi legenda Meşterului Manole. Premiera a avut loc pe 12 februarie 1941, în sala “Comedia” a Teatrului Naţional din Bucureşti, al cărui director era la vremea aceea romancierul Liviu Rebreanu. Piesa a fost pusă în scenă de regizorul Ion Şahighian, cu ilustraţia muzicală a lui N. Bucliu; rolul protagonistei i-a fost încredinţat Aurei Buzescu. În februarie-martie 1941 au avut loc zece reprezentaţii, la care Eliade n-a putut fi prezent, pentru că se afla peste hotare de mai multe luni.

Reprezentațiile vor avea loc în zilele de 26, 27, 28, 29, 30 iunie şi de 1, 2, 3, 4 iulie.