Lectură din volumul „Teatrul descompus sau Omul-Pubelă” de Matei Vișniec, cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, la ICR Lisabona

Un material video care îi va avea în prim plan pe dramaturgul român Matei Vișniec și pe actorul Nuno Pinheiro va fi postat duminică, 27 martie 2022, cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, pe conturile de socializare ale ICR Lisabona. Actorul portughez va realiza o lectură dramatizată a capitolului 6, denumit Filosoful (O Filósofo), din volumul Teatrul descompus sau Omul-Pubelă (Teatro Decomposto ou O Homem-Lixo) de Matei Vișniec. Volumul a apărut în 2012, la editura braziliană É Realizações, în traducerea Luizei Jatobá, iar adaptarea textului pentru versiunea portugheză a fost realizată de Maria João Vicente.

La 27 martie, începând din 1962, artiştii şi publicul celebrează Ziua Mondială a Teatrului. Sărbătoarea este un moment de recunoaștere a forţei de comunicare pe care o are teatrul, dincolo de toate frontierele geografice sau culturale, lingvistice, religioase sau politice. De-a lungul timpului, opera lui Matei Vișniec s-a bucurat de un succes extraordinar în spațiul lusofon (atât în Brazilia, cât și în Portugalia), iar textele sale dramatice, de constantă rezonanță lirică, au un impact deosebit asupra unui public preocupat de dinamismul dicției și formulelor teatrale.

Aceste monologuri și dialoguri se doresc a fi niște elemente de arhitectură textuală pentru un teatru modular. Regizorul este invitat să reorganizeze acest material textual, să-și deschidă propriul «culoar» în substanța lor, să imagineze o anumită succesiune a modulelor pe care le-a ales, să utilizeze unul sau mai mulți actori. Spectacolul își poate modifica imaginea de la o seară la alta, în cazul în care regizorul (sau actorii) reorganizează modulele textuale la fiecare reprezentație.” (Nota autorului Matei Vișniec - Omul-pubelă, Femeia ca un câmp de luptă, Ed. Cartea Românească, București, 2006).

Născut în România în 1956, Matei Vișniec se remarcă în peisajul literar din România anilor '80. În 1987, opera sa este interzisă de regimul Ceaușescu, motiv pentru care părasește România și se stabilește în Franța, unde lucrează pentru Radio France Internationale.Are mai mult de 30 de piese publicate și numele său a figurat pe afișe în peste 40 de țări. Aproape toată opera sa teatrală a fost tradusă în portugheză la editura braziliană É Realizações. Matei Vișniec este dramaturgul cu cele mai multe piese puse în scenă în România. A fost premiat de Uniunea Scriitorilor și de Academia Română, dar și de alte instituții, precum și de diferite publicații, printre care Observator cultural și Ziarul de Iași. În Franța, a fost distins cu Premiul European 2009 al SACD şi cu Premiul Coup de Coeur la Festivalul Off din Avignon, în 2008 şi 2009. În 2016, a primit premiul Jean Monnet pentru literatură europeană pentru cartea Negustorul de începuturi de roman.

Nuno Pinheiro a absolvit Facultatea de Teatru, Departamentul Actorie la Școala Superioară de Teatru și Film și a terminat un Master în Teatru, specializare în Teatru și Comunitate la aceeași Universitate. Între 2009 și 2017 a făcut parte din Compania Teatrul da Garagem, în calitate de actor, profesor al serviciului educativ și artist video. În paralel cu munca de actor, desfășoară activități în calitate de formator în companii, profesor de teatru și regizor la Asociația Culturală A Matraca și promovează workshop-uri și ateliere de teatru și interpretare. Are diverse colaborări în publicitate, film, teatru, dublaj și lucrează ca director de casting pentru reclame. Nuno Pinheiro a colaborat în numeorase rânduri cu ICR Lisabona (Noaptea Literaturii Europene, Ziua Europeană a Limbilor, Aniversarea Unirii Principatelor, Aniversare Lucian Blaga etc.), cu rezultate foarte apreciate de public.