Expoziția Ana Adam – Care-i firul uitat care mă leagă pe mine de mine?

Expozitia Ana Adam - Care-i firul uitat care ma leaga pe mine de mine?

Data vernisajului: vineri, 15.09.2023

Ora: 19.00 CET

Loc: RKI Berlin | [Ceci n’est pas une] Gallery | Reinhardtstr. 14, 10117 Berlin

Perioadă de desfășurare: 15 septembrie –19 noiembrie 2023


Institutul Cultural Român „Titu Maiorescu” din Berlin organizează, în colaborare cu Galeria Jecza din Timișoara, prima expoziție personală a artistei timișorene Ana Adam la Berlin, sub o concepție curatorială realizată de Ami Barak.
Vernisajul expoziției va avea loc în data de 15 septembrie 2023, concomitent cu săptămâna Berlin Art Week, una dintre cele mai importante manifestări de artă contemporană de pe scena germană.

Expoziția este o inițiere în opera și universul artistei Ana Adam și reunește lucrări din ultimii cinci ani de producție. În acest răstimp artista nu a încetat să se reinventeze, dezvoltând un univers bazat pe cercetarea miturilor originale, pe relația cu vizibilul și modul în care ea exprimă amprenta corpului și locul său în natură. Expoziția își propune, astfel, să evidențieze relevanța unei opere contemporane, a cărei coeficient este în același timp și politic și vibrant.

Ana Adam este unică în alegerile ei, iar subiectele pe care le abordează tind să fie universale. Artista operează cu noțiuni ca: feminitudine, putere, fragilitate, aparențe, schimbare de formă, într-un gest anistoric. Ea pune în scenă miturile unei feminități rănite, pierdute dar apoi recuperate și împuternicite. 

Expoziția „Care-i firul uitat care mă leagă pe mine de mine?” punctează relația dintre feminitatea introspectivă a artistei și arta ca vehicul al acestei călătorii interioare. Firul aței, pe de o parte, și linia virtuală a desenului, pe cealaltă, sunt firele Ariadnei din mitologie care conduc la ieșirea din labirintul ancestral al societății care a subminat femininul.

Artista desenează și coase basme vizuale, inventează metode și puncte de vedere. Poveștile tratează puterea, recunoașterea sa, forța ei de recuperare și preluarea acestei forțe interioare care funcționează ca o exergă prin care încearcă să capteze emoția în așa fel, încât să dispună de ea și să o facă să apară după bunul plac. Pe lângă desene în cerneală, ea creează și desene cusute, rezultatul împletirii informale a firelor de ațe traversând stofa sau hârtia, ca o altă manieră de a aborda desenul.

Arta Anei Adam este mărturia unei realități transfigurate, atât ficționale cât și înrădăcinate, căreia ea îi dă sens. Artista, care trăiește și lucrează la Timișoara, este fără doar si poate o revelație și din această pricină, promovarea ei este mai mult decât o datorie, un imperativ.

[text: Ami Barak, curator]


Ana Adam (*1964) trăiește și lucrează în Timișoara. O selecție de expoziții personale include: Chaque oiseau trouve son nid beau/ Cuibul meu e frumos, crede fiecare pasăre, Grădina Institutului Francez, Timișoara(2022); Vesta de salvare sub scaunul tău, Mnac, București (2021); Desenul este vrăjitorie sau invers, Jecza Gallery, Timişoara (2021); Peste fire, Borderline Art Space, Iași (2019-2020); Haptic Ecstasy, Atelier 35, București (2019). 

Printre cele mai recente expoziții de grup se numără: Expanded Nature,META Spațiu, Timișoara, curatoare Ileana Pintilie (2023); Puls 22 (192 de noutăți din colecția Muzeului Național de Artă Contemporană), MNAC (2023); Chronic desire - Sete cronică, Comenduirea garnizoanei, Timișoara, curatoare: Cosmina Goagea, Corina Oprea, Brîndușa Tudor (2023); Invisible Cities/ Imaginary Lands, Comenduirea garnizoanei, Timișoara, curatoare Diana Marincu (2021); Puls 20 (noi intrări în colecția MNAC), Kunsthalle Bega, Timișoara, curator Călin Dan (2021); După doisprezece ani. Producția artistică din România în 180 de lucrări (Expoziția achizițiilor de opre de Artă sesiunea 2020), MNAC (2020-2021); Danube dialogues 2020, Museum of Contemporary Art of Vojvodina, Novi Sad, Serbia, curatori Sorina Jecza și Sava Stepanov (2020); Mother Tongue, Sector 1 Gallery, București, curatori Norbert Filep și Lucian Popăilă (2019); Blood, Stop, Space, Gold, Galeria JosedelaFuente, Santander, Spania, curatoare Diana Marincu(2018).