Spectacolul Elefantul din Cameră va avea premiera pe 24 mai 2025, ora 20:00, la Fritz Theatre Chemnitz, în contextul programului Chemnitz – Capitală Europeană a Culturii 2025.
Elefantul din Cameră este o poveste despre confruntarea cu trecutul și găsirea unui limbaj comun într-o relație frântă, în care tăcerile îndelungate devin obstacole în calea unei posibile reconcilieri. Două surori, Noni și Ana, se confruntă cu pierderea tatălui lor așa cum se pricep mai bine: căutând răspunsuri în locuri greșite, aruncând vina în exerior, aplicând tratamentul tăcerii și izolându-se, într-un final, în propriile versiuni ale realității. În această situație intervine al treilea personaj, naratorul, care poate să acționeze modificând elemente din jurul personajelor, inclusiv timpul. El încearcă să repare situația, dar în final realizăm că miza este alta.
Elefantul din Cameră / Der Elefant im Raum
Text și regie: Iulia Grigoriu
Actori: Alica Weirauch, Ioana Elena Urda, Elmar Borger
Video installation: Levent Crăcea
Spectacolul ridică întrebări despre natura conflictelor nerezolvate și despre fragilitatea reconcilierii. Integrat în tema „C the Unseen” a programului Chemnitz 2025, Elefantul din Cameră invită publicul să reflecteze asupra momentelor invizibile ale interacțiunilor noastre, care, deși esențiale, rămân adesea neobservate.
Spectacolul Elefantul din Cameră / Der Elefant im Raumva fi prezentat din nou la Fritz Theatre Chemnitz pe 30 mai, 31 mai și 1 iunie 2025.
**
Spectacolele româno-germane Elefantul din Cameră și Clovnul și Europa fac parte din inițiativa Institutului Cultural Român „Titu Maiorescuˮ din Berlin de a sprijini creații performative care abordează teme actuale și utilizează formule artistice inovatoare, în contextul programului Chemnitz – Capitală Europeană a Culturii 2025. Despre Clovnul și Europa, puteți afla mai multe informații aici.
**
Ioana-Elena Urda este actriță,
profesoară de teatru și cercetătoare în domeniul studiilor literare
româno-germane, absolventă de litere și germanistică. În prezent, face parte
din conducerea Berliner Schule für Schauspiel. Ca profesionistă în teatru,
Ioana susține dimensiunea socială a artei teatrale și abordează teme cu miză
politică și critică socială. Este cofondatoare a colectivului artistic
est-european dzest:re și activează atât ca actriță de scenă, cât și în
producții cinematografice ca liber profesionistă.
Alica Weirauch a colaborat cu
Theater an der Ruhr după liceu, cu care a călătorit în Germania și Mexic, ocupând
și rolul de manager de scenă. A urmat cursurile Schauspielschule Charlottenburg
din Berlin, urmate de o bursă la w.i.w. Akademie sub conducerea lui Tom
Stromberg și Peter Zadek. A jucat ca invitată la Maxim Gorki Theater Berlin și
Fleetstreet Hamburg. În München a jucat sub regia lui Markus Schlappig, iar
prima angajare permanentă a avut-o la teatrul Die Färbe din Singen am
Hohentwiel. Din 2013, face parte din conducerea Fritz Theater.
Elmar Börger este narator profesionist
de audiobooks, piese radiofonice și podcasturi, cu o activitate de peste 12 ani.
A colaborat cu edituri de renume precum Europa, Audible, Argon, Lübbe Audio și
Random House Audio. Vocea sa versatilă și expresivă se remarcă prin căldură,
claritate și adaptabilitate, convingând atât în lecturi plăcute și dinamice,
cât și în interpretări emoționante. Este apreciat în diverse formate, de la
audiobooks și piese radiofonice la voice-over-uri, filme explicative și
podcasturi științifice.
Iulia Grigoriu este regizoare și dramaturgă de teatru stabilită la
Berlin. În ultimii ani a combinat teatrul convențional cu proiecte
experimentale și site-specific, fuzionând arta performativă și spații diverse.
Proiectele sale includ spectacolul Mein
Name ist Aglaja la TAK Theatre din Berlin, performance-ul interactiv bazat
pe vise - Dream Gallery, la galeria
de artă a ICR Berlin, sau Vitrine
imposibile, un spectacol care a avut loc simultan în trei galerii de artă
din București. De asemenea, a creat Red
Exit, o instalație-performativă pe insula Spiekeroog, după ce a câștigat
Zeltplatzresidenz 2024. Grigoriu explorează noi modalități de a angaja
publicul, experimentând atât cu conținutul, cât și cu formatul artei
performative.