„Busola literară” - expediții prin noi ținuturi ale creației românești. „Deadline”, de Adina Rosetti

Busola literară – se dorește a fi o călăuză prin atelierele creatoare ale scriitorilor români contemporani încă nedescoperiți de publicul polonez sau ale căror noi cărți nu și-au găsit încă drumul spre Polonia. Busola dezvăluie calea cea mai scurtă spre punctul cardinal al literaturii bune, îndemnând cititorii, traducătorii și editorii polonezi la expediții prin noi ținuturi ale imaginației literare românești.

Busola ne indică azi:

DEADLINE, de Adina Rosetti

Moartea misterioasă a unei tinere, despre care se bănuieşte că s-ar fi sfârșit de prea multă muncă, schimbă definitiv destinul mai multor oameni: un blogger timid cu vise de revoluţionar şi ambiţii de regizor, un şef de departament cu convingeri ferme despre viaţă şi muncă şi un artist neştiut, care locuieşte în ghena unui bloc şi vede lucruri miraculoase. Ba chiar şi viaţa unui motan de apartament care descoperă bucuria libertăţii… Poveștile lor suprapuse alcătuiesc un puzzle al lumii în care trăim, în care se amestecă goana după joburi, febra blogurilor şi a lumii virtuale, relaţii ratate, colaje ale Epocii de Aur, un oraş de provincie ruinat, un Bucureşti haotic şi zgomotos, micul univers din jurul unui bloc fost-socialist, lumea văzută de un om care a trăit toată viaţa la marginea ei şi obsesia revoluţiilor nefăcute.
Deadline
este inspirat din două cazuri reale, cel al Ralucăi Stroescu (o angajată a unei companii multinaţionale, moartă în 2007) şi al lui Ion Bârlădeanu (un artist pop recent descoperit, care a locuit într-o ghenă de bloc).

Coordonatele de localizare a cărții:

Editura Curtea Veche, București, 2010, 2011, 291 pg.
Traducere în limba franceză: Deadline, Ed. Mercure de France, 2013

Cine este Adina Rosetti?

Adina Rosetti este născută în 1979, la Brăila. A absolvit în 2001 o facultate economică, apoi un curs post-universitar de jurnalism. Din 2004 a lucrat ca jurnalist pentru mai multe publicații: Dilema Veche, Dilemateca, Time Out Bucuresti, ELLE Romania, Unica, Esquire, BeWhere, Omnivor, Formula As, CR Fashion Book #2. A primit premiul „Tânărul Jurnalist al Anului 2007” (secţiunea Cultură), acordat de Freedom House. A publicat două volume pentru adulți: Deadline (roman, Curtea Veche Publishing, 2010, 2011; tradus în limba franceză, Mercure de France, 2013) și De zece ori pe buze (proză scurtă, Curtea Veche Publishing, 2015). Adina Rosetti este și o apreciată scriitoare de literatură pentru copii: Domnișoara Poimâine și joaca de-a Timpul (ilustrații de Cristiana Radu; 2014, 2015, 2016. 2020), De ce zboară vrăjitoarele pe cozi de mătură (ilustrații de Cristiana Radu, 2016, 2017), Cartea Curajului (ilustrații de Alexia Udriște, 2016), Aiurea-n Tramvai (ilustrații de Livia Coloji, 2018). Este co-autoare a proiectului editorial Nesupusele. 100 de femei pentru 100 de ani de Românie modernă (2018, 2019) și co-fondatoare a DE BASM – Asociația Scriitorilor pentru Copii și Adolescenți. În prezent locuiește la București, dezvoltă proiecte literare și predă cursuri de creative writing pentru copii.

Conduși de busolă, Veni, legi, dixi (ah, latina: am ajuns, am citit, am spus):

„Dramă middle class care surprinde toate obsesiile tehno-eco-bio ale unei generaţii captive între munca de birou şi viaţa de blog, Deadline este, prin construcţia inteligentă şi sofisticată a unei poveşti cu mai multe planuri, prin stilistica variată şi bine stăpînită, plus cîteva găselniţe reuşite, un debut remarcabil şi unul dintre cele mai bune romane ale anului 2010.” (Marius Chivu, Dilema Veche)

„Stăpânind la perfecţie mai multe registre stilistice, cu ironie şi un umor precis dozat şi de cea mai bună calitate, la numai 31 de ani autoarea reuşeşte să trimită în „realitatea” ficţiunii irizări de fantastic al cărui firesc nu este întîlnit decît la marii scriitori.”(Răzvan Petrescu, scriitor)

Deadline, un roman al lumii contemporane, scris cu o siguranţă a tonului şi o precizie a construcţiei epice demne de un scriitor demult consacrat. Autoarea a reuşit ceea ce numai romancierii adevăraţi pot: să pornească de la fapte reale, împletind două poveşti de viaţă diferite, şi să creeze literatură sută la sută, cu o abundenţă a detaliului ce dovedeşte forţa incontestabilă a invenţiei narative.” (Luminița Corneanu, România Literară)

Vreți să vă convingeți? Busola vă dezvăluie un fragment din carte:

„Prima filmare cu blocul în formă de U în care locuise Miruna începe cu cerul primăvaratic de deasupra şi porumbeii rotindu-se în văzduh, în dreptul turlelor bisericii. Apoi urmează cîteva cadre „de atmosferă”: faţada gri-cenuşie, niţel scorojită, cu o crăpătură mare într-un colţ (o urmă a cutremurului din ‘77), balcoanele bine ferecate în armături din fier ruginit ce amintesc de existenţa unor vremuri mai triste, termopanele albe brăzdînd suprafaţa cenuşie, ferestrele închise ale apartamentului de la 8, preotul parcîndu-şi un Peugeot argintiu pe locul rezervat din faţa bisericii, două doamne cochete îndreptîndu-se către intrarea în bloc, o oală cu mîncare aburindă scoasă la răcit pe un pervaz de la etajul 3, o babă ieşind din clopotniţă, cu un mop smotocit şi-o găleată în mînă, o încercare nereuşită de-a focaliza perdelele dantelate din spatele cărora eram sigur că mă privesc mai multe perechi de ochi iscoditori.”... [citește mai departe aici]


Vă așteptăm impresiile de lectură pe adresa warszawa@icr.ro!