Expoziția „The Whole Universe Is Crammed into Your Bodyˮ a artistului Ovidiu Toader, la ICR Berlin

Institutul Cultural Român din Berlin prezintă, în colaborare cu Galeria Catinca Tăbăcaru, prima expoziție personală internațională a artistului transdisciplinar Ovidiu Toader. Expoziția „The Whole Universe Is Crammed into Your Bodyˮ/„Întregul univers este încapsulat în corpul tăuˮ va putea fi vizitată, în perioada 25 aprilie-30 iunie 2024, la sediul ICR Berlin. Vernisajul va avea loc joi, 25 aprilie 2024, ora 18.30. Curator: Ioana Mandeal.

Artist ce sfidează orice categorizare, cu o practică axată pe sculptură, Ovidiu Toader aglutinează, procesează și perfectează limbaje și mijloace de expresie variate pentru a construi ambienturi complexe ce reinvestesc spațiile expoziționale printr-o gândire coerentă și totalizantă. Pentru Ovidiu, expoziția devine un mediu în sine - elementul final al edificiului artistic pe care îl clădește cu minuțiozitate. Atenția la detalii face ca niciun obiect să nu fie lăsat hazardului și niciun gest să fie obsolet.

Urmând principiul „serialitățiiˮ, proiectele sale sunt concepute precum vasele comunicante, evoluând organic și convergând în aspecte vizuale și conceptuale cheie. Ovidiu Toader creează lumi, traducând ipoteze despre evoluție și univers, iar fiecare nou episod se integrează armonios în acest construct imaginar în continuă expansiune.

Expoziția „The Whole Universe Is Crammed into Your Bodyˮ continuă dialogul artistului cu teme de greutate universală, plasând ansamblul sub semnul unui viitor speculativ indefinit în care regnul botanic a supraviețuit umanității. Într-un moment istoric ca al nostru, în care certitudinile privind viitorul Terrei s-au disipat, iar viziunile distopice ale tehnofuturismului abundă, Ovidiu Toader creează un habitat fabricat și imersiv. Guvernat de creaturi bizare cu trăsături hibride, tabloul de tip dioramă ne permite să navigăm liber între analiză și intuiție, lăsându-ne pradă fanteziei sale. Este o lumea artificiului și paradoxului dar, cu toate acestea, o lume credibilă.

Instalația servește ca un aparat de vizualizare pentru o serie de întrebări, adresate de artist, astfel:

Cum ar arăta lume post-antropos? Un tărâm care se întoarce la viață după o perioadă de tehnologizare profundă.

Ce s-ar întâmpla dacă regnul organic, plantele, ar reînvia din nou, deși într-o formă rigidă, pregătită să înfrunte orice nou cataclism?

Poate că aceste plante ar ajunge să fie independente... lipsite de rădăcini, poate că ar avea din nou nevoie de lumină și de apă, sau poate că ar putea subzista doar din amintiri.

Ce s-ar întâmpla dacă ar afla că omul a fost ultima specie dominantă, prezența sa saturând cel mai intens planeta? Ar avea și plantele aspirații  devină oameni?

În acest univers, vârful unui munte ar mai adăposti fosile marine și informații străvechi? Și dacă aceste fosile însumând miliarde de ani ar încapsula cunoașterea umană, ce formă ar lua aceasta?

Ingenioasă și deconcertantă, practica artistului deschide portaluri speculative înspre scenarii de viitor și întrebări existențiale legate de relația umanității cu lumea naturală, și mult dincolo de aceasta, de rolul său într-însa.

În practica sa artistică, Ovidiu Toader (n. 1991, Brașov, România) se mișcă cu fluiditate între sculptură, desen, fotografie analogică, obiecte găsite, materiale de arhivă și elemente naturale pentru a revizita trecutul personal și colectiv și a discuta temporalități alternative sau modalități de rescriere a viitorului umanității. Lucrările sale se raportează la evenimente globale actuale, dar se angajează în același timp în narațiuni antropologice și teorii alternative, trecând cu ușurință de la gândirea poetică, conceptuală la observația științifică. Concepute ca instalații imersive, proiectele sale funcționează după propriile legi narative și temporale, colonizând întregul spațiu expozițional. Vocabularul său vizual se exprimă printr-o debordantă originalitate și claritate formală, combinând elemente industriale și organice cu sculpturi și materie vie – mai exact, apă. Tehnica inovatoare pe care o folosește pentru sculpturile sale servește ca un răspuns conceptual pentru un demers de „împachetare” tridimensională aplicată informațiilor extrase din istoria umanității, fie ele la scară individuală sau colectivă.

Program de vizitare: Lu-Vi:14:00-19:00