Plotting the Path (Galeria ICR Berlin, Reinhardtstr. 14, 10117 Berlin. Vernisaj: 12 aprilie 2018, ora 19.00. Curator: Ioana Marinescu) este expoziția de lansare a cărților de artist produse de George Anghelescu, Adrian Preda, Lea Rasovszky și Ștefan Ungureanu. Aceștia vor expune o serie de lucrări reprezentative pentru opera lor. Proiectul are la bază ideea promovării cărților de artist, în legătură directă cu lucrările pe care le substituie în biblioteca cititorului și privitorului consumator de artă contemporană. Cei patru artiști au un rol activ și important în diseminarea propriilor opere și ei sunt principalii exponenți ai discursurilor care se produc în legătură cu arta lor. Cartea de artist se transformă într-o unealtă de înțelegere a resorturilor interne care îi motivează pe artiști și adaugă un tip de materialitate re-prezentărilor în print. Cei patru utilizează un tip diferit de personal narrative, care se reflectă în structura volumelor în funcție de temperamentul fiecăruia: o structură caleidoscopică la Anghelescu, o arhivare a poveștii devenirii la Preda, un eseu vizual-poetic la Rasovszky, și o codificare vizuală la Ungureanu.
Anghelescu, Preda, Rasovszky, Ungureanu sunt artiști ai noii generații care se formează după 2010 și care utilizează desenul ca matrice formatoare, infuzând-o cu energii ale unor medii conexe, cum ar fi pictura, obiectul sau instalația. Cei patru au urmat programe de licență și master la Universitatea Națională de Arte București (UNARTE), iar în prezent își continuă formarea în rezidențe și programe de cercetare.
George Anghelescu DULCE ET DECORUM, coord. Valentina Iancu, Ed. Vellant, București, 2015.
Dulce et Decorum conţine o selecţie subiectivă de lucrări realizate de George Anghelescu în primii ani de activitate, după terminarea facultăţii. Bucureştean, Anghelescu este reprezentativ pentru noul val de pictură „realist-capitalistă“, (termen propus de Magda Cârneci și preluat de Valentina Iancu) a momentului, unul dintre artiştii care aduce consistenţă şi personalitate acestui mediu de exprimare vizuală. Albumul este o reflecţie poetică, personală, asupra formării, afirmării şi evoluţiei unui pictor tânăr, contemporan. Reuneşte texte semnate de Valentina Iancu (o propunere de istoricizare) şi Dan Popescu (o abordare curatorială), precum şi un interviu al Andreei Cazan cu artistul.
Adrian Preda WEYD- coord. Mihaela Cîrjan, Ed. Vellant, București, 2016.
Deși scurta prezentare de pe spate mimează un tratat lingvistic, Weyd- este în realitate un tip sintetic de album de artist. El înglobează reproduceri ale lucrărilor, texte critice, dar și o biografie personală, în imagini a lui Adrian Preda. Selecția primelor sale desene și schițe marchează un interes precoce pentru artă, toposul biografic al tânărului artist care desenează încă din copilărie. Preda produce o autoexaminare vizuală cronologică și reproduce o serie de lucrări care documentează intersul pentru regnul animal care va căpăta un caracter dominant în propria operă.
Lea Rasovszky DIG THE INBETWEEN, autori Lea Rasovszky și Diana Marincu, Ed. Vellant, București, 2016.
Pagină după pagină, te privesc în ochi personaje recuperate din amintiri, din flash-uri autobiografice, din lumile care curg continuu pe ecrane, din mitologia TV și www, eroi efemeri și anonimi nemuritori. Joseph Beuys, Florin Condurățeanu, Adrian Copilul Minune și Mickey Mouse sunt doar câteva din figurile din panteonul plin de umor și melancolie al Leei. Ilustrațiile ei, care-și schimbă mereu repertoriul de forme, familiile de culori și tehnici, păstrează ceva din siguranța cu care mâna unui copil se mișcă pe hârtie și face ca o scenă cu totul imaginară să pară realitate demonstrabilă. În Dig the Inbetween, lucrările sunt însoțite de texte (bilingve, română-engleză) decupate dintr-un schimb între Lea și Diana Marincu, unul din cei mai activi curatori români din ultimii ani.
Ștefan Ungureanu ANT GENERATED FUTURE, coord. Ioana Marinescu, Ed. Pandora M, București, 2017.
Catalogul Ant Generated Future analizează tehnic sau poetico-critic intențiile lui Ungureanu. Întrebat dacă este „genul de artist deschis și onest sau mai curând viclean care își face straturi de sens pe care privitorul să le decodifice ”, Ungureanu se oprește și face un pas în spate. Se gândește puțin și explică: „Nu este o chestie de camuflaj, ci repercusiunea faptului că populez lucrările cu o cantitate foarte densă de informație. Am nevoie să fie acolo multă densitate. Lucrez o lună și ceva la o pânză. Nu poate să fie doar o imagine. Și nu poate să fie doar ce se vede într-o secundă în primul layer”.
Expoziția se poate vizita până pe data de 23 mai 2018, conform următorului program: Marți - Vineri: 14.00 - 18.00 și în timpul Gallery Weekend (27 - 29 aprilie)