CONSIDERAŢII CRITICE Joi 16 ianuarie 2008 a avut loc vernisajul expoziţiei Essência do Quadrado (Esenţa pătratului) a pictoriţei portugheze Maria Adelaide Laranjeiro, ca prim eveniment organizat de ICRL menit a marca anul dialogului Intercultural din cadrul Uniunii Europene. La vernisaj a participat un numeros public, alcătuit în cea mai mare parte din amatori de artă, colecţionari, galerişti şi critici lisabonezi. Apreciatul artist plastic Eurico Gonçalves a notat în caietul de impresii al expoziţiei: „Percepţe vizuală şi cromatică a spaţiului arhitectural, în termeni de lumină şi umbră. De la Abstracţionismul Geometric la Op-Art, culoarea lirică, subtil contrastivă, accentuează bidimensionalitatea planurilor. Acestea se intersectează şi se juxtapun în compoziţii de structuri rectilinii, generând ludice lecturi ambigue de iluzii optice. Felicitările mele!"
Eurico Gonçalves (pictor portughez) 31.01.2008
Essência do Quadrado (Esenţa Pătratului)
Expoziţie de pictură - Lisabona
16 ianuarie – 5 februarie 2008
Institutul Cultural Român – Lisabona debutează la început de an 2008 cu un prim eveniment menit a marca Anul Dialogului Intercultural în Uniunea Europeană: Joi, 16 ianuarie 2008, ora 19h00, în Sala de Expoziţii a ICRL (Rua Dr. António Cândido, nº 18) va avea loc vernisajul Expoziţiei de pictură a artistei portugheze Maria Adelaide Laranjeiro, intitulată «A Essência do Quadrado» (Esenţa pătratului).
Absolventă a Cursului de Artă, Decoraţii şi Design, a două cursuri de Pictură şi Frescă şi şi a atelierului liber organizat de Societatea Naţională de Arte Frumoase/Sociedade Nacional de Belas Artes (SNBA) din Lisabona, Maria Adelaide Laranjeiro participă activ din anul 2005 până în prezent cu lucrări selecţionate la Concursul de Artă INATEL. Lucrările sale au integrat expoziţii colective precum GRUP'ART 05 şi expoziţii SNBA. În 2005 câştigă Premiul Vespeira în cadrul celei de-a VIII-a Bienale de Artă Plastică a oraşului Montijo-Portugalia.
Concepute într-un stil geometric clar, subordonate perfecţiunii formei, tablourile Mariei Adelaide transmit o lumină acaparatoare tradusă prin tonuri purificate de albastru, portocaliu verde şi roşu. Artista domină culoarea pe care o simte în mod evident şi o lucrează până la captarea unei străluciri perfecte, de diamant. Culorile sunt reci, albastrul este omniprezent în diverse tonuri şi nuanţe de la rece, neutru, la albastru strălucitor, albastru-posomorât sau turcoaz până la mov puternic şocant. Tematica creaţiilor Mariei Adelaide este dominată de culoare şi formă geometrică, două componente prin care se creează ideea mişcării, iar dinamismul obiectelor are un singur sens: urcarea; pătrate, dreptunghiuri, scări, totul se înalţă, iar albastrul predominant întăreşte ideea aspiraţiei spre cer. Cromatica complementarelor într-o opoziţie puternică, deşi în culori vii, lasă sentimentului unei tristeţi ascunse: în interioare geometrizate, pereţi alb-cenuşiu-albastru încadrează cuburi, dreptunghiuri, pătrate dublate creând un spaţiu interior lucid al camerei închise, apăsătoare şi limitate ce se deschide spre cer, spre nelimitat. Inălţare ce este mai degrabă o cădere în sine, greoaie asemeni pătratelor, puternică prin culori, profundă prin jocul culorilor primare albastru-roşu. Artista comunică prin culori, în tablourile ei, elementul uman apare rar, dar culoarea vorbeşte singură pe diverse tonuri şi voci.
Pătratul este un caz particular de dreptunghi al cărei lăţime este egală cu mărimea.
Pătratul conotă integritate, corectitudine morală, ce se traduce prin valorizarea spaţialităţii interne ca factor fundamental al arhitecturii, după spusele lui Wright.
Considerat prima formă născută, manifestă materializarea în planul fizic.
Pătratul reprezintă forţă, siguranţă, imobilitate, raţiune, lipsa emoţiilor şi putere.
În ceea ce priveşte mişcarea, este asociat aspectului masculin – «tatăl», deorece se deplasează în linie dreaptă, reprezentând căutarea destinului cu ajutorul intelectului, cu toate că ideea femininului, «mama» este şi ea prezentă în mandale ca reprezentare a pământului ce deţine calităţi feminine.
Este un simbol static şi antidinamic, aproape întotdeauna relalaţionat şi opus cercului. Pătratul reprezintă pământul, în opoziţie cu cerul.
http://picasaweb.google.com/fjprgm/MariaAdelaide