- 17 September 2019
- Etichete Ars electronica Saint machine I human CETAL
Proiectul artistic transdisciplinar „I, Human“ al artistei Saint Machine, care a fost prezentat, cu sprijinul Institutului Cultural Român, la Festivalul Ars Electronica de la Linz, în perioada 5-9 septembrie 2019, va fi itinerat, în luna noiembrie 2019, la Athens Digital Arts Festival din capitala Greciei.
Proiectul este creat de artista Saint Machine (Marilena Oprescu Singer) în colaborare cu cercetătorul Marian Zamfirescu și echipa CETAL – Centrul de Tehnologii Avansate cu Laseri din cadrul Institutului Național pentru Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației, compozitorul Mitoș Micleușanu, programatorii Alexandru-Florin Vartic, Sorin Olexiuc, Răzvan Levarda și inginerul electronist Radu Mititelu. La Ars Electronica 2019, proiectul a fost prezentat în cadrul conceptului curatorial Human Limitations – Limited Humanity și al Platformei Europene pentru Umanism Digital.
„I, Human“ este un proiect transdisciplinar, la granița dintre instalaţie multimedia, performance și studiu al coeziunii umane mediate de tehnologie. Proiectul folosește un experiment de biofotonică și algoritmi deep learning pentru a investiga subiecte precum swarm intelligence și caracteristici emergente la diferite niveluri. Proiectul propune o rețea de sculpturi luminoase ce funcționează drept colectori de emoții umane, dar și drept agenți generatori ai acestora, vizitatorii fiind influențați emoțional de peisajul sonor diferit din fiecare modul.
„I, Human“ testează, prin artă și tehnologie, noi modele de comportament colectiv. Construită în jurul conceptului de interconectivitate, instalația colectează date biometrice faciale pentru a analiza impactul pe care o actiune individuală, locală, ce poate parea neînsemnată, cum este starea psihică a unui singur individ, poate afecta structuri colective. Instalația folosește datele biometrice ale vizitatorilor pentru a controla în timp real un experiment de biofotonică, în încercarea de a identifica și ilustra vizual tipare de comportament generatorare de stări emergente care se regăsesc la nivel micro.
„Supraviețuirea speciei umane ar putea depinde de capacitatea noastră de a empatiza; consider empatia un fel de stare de coerență cuantică la scară umană. In mod simbolic, am folosit empatia utilizatorilor instalației drept conținut pentru a influența condițiile de hrănire ale unei populații de microorganisme și lumina laser drept mediu purtător de conținut, sau altfel spus, informație. Vizitatorii expoziției sunt implicați ca subiecți umani ai experimentului, generatori de conținut, dar și observatori în timp real ai acestuia.” declară artista Marilena Oprescu Singer (aka Saint Machine).
„Motivația mea de a mă implica în acest proiect ce îmbină arta și stiința a fost, printre altele, și de a scoate în evidență latura umană a cercetării științifice. Percepția publicului larg despre știință este ca ceva greu de înțeles, poate chiar obscur. De regulă, prezentăm rezultatele științifice în reviste de specialitate, la conferințe științifice sau eventual unor potențiali beneficiari economici. Implicarea în astfel de proiecte ne dă șansa de a vorbi despre știință și unui alt gen de public. Rolul cercetătorilor este de a genera cunoaștere, iar cunoașterea trebuie să fie accesibilă întregii societăți.“ afirmă cercetătorul Marian Zamfirescu.
Partea de cercetare a instalației „I, Human“ a demarat, în august 2018, în cadrul Fusion, un program de rezidențe artistice în institutele de cercetare de la Măgurele, organizat de Fundația9. În luna februarie 2019, proiectul a a fost expus în etapa de „work in progress” la Rezidența BRD-Scena9, apoi, cu sprijinul Institutului Cultural Roman de la Madrid, la Festivalul de Artă New Media și Audio-Vizuală MADATAC, la Medialab-Prado, Madrid. De asemenea, procesul de lucru și partea de cercetare artistică a proiectului au fost prezentate în cadrul Encuentro AVLab – Albert Merino y Saint Machine la Medialab-Prado.
Ars
Electronica este cel mai avangardist festival de artă contemporană și
tehnologie din Europa. Organizat pentru prima dată la 18 septembrie 1979, Ars
Electronica a organizat anul acesta o ediție aniversară, la 40 de ani de la
înființare, intitulată Out of the Box –
The Midlife Crisis of the Digital Revolution și având drept temă a
secțiunii expoziții și proiecte artisticeHuman
Limitations – Limited Humanity.
***
I, HUMAN este un proiect produs de Asociaţia Culturală ARTMIX, organizație cu o experiență de peste 10 ani în proiecte de artă urbană, multimedia și curatoriat, printre care se numără TUMULT.space (București 2018), Feed Me și Hybrid Sensorium la Ars Electronica Festival (Linz, 2015, 2017), Urban Art - Festival de proiecții arhitecturale (București, 2007, 2008, 2009), Who’s Afraid of Glass, de Ioan Nemțoi la Museum Quartier (Viena, 2007), Arhiva de Artă Contemporană Artmix, peluza TNB (București, 2006), 1200°C, Librăria Cărturești Verona, Galeria Nemțoi și spațiul public (București, 2005).
Organizat cu
sprijinul: Institutul Cultural Român
Partener de cooperare: CETAL – Centrul de Tehnologii Avansate cu Laseri din cadrul INFLPR –Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiației
Echipa CETAL și rolul membrilor echipei in proiectul I, HUMAN: Marian ZAMFIRESCU – programarea software pentru controlul laserului și al măștilor, Bogdan-Ștefăniță CĂLIN – construcția microscopului optic pentru vizualizarea miro-organismelor acvatice, Cristian BUTNARU – chip-uri microfluidice pentru microscopie optică, Mihai ȘERBĂNESCU – electronica de control al laserului.
prezentare I, HUMAN @ Ars Electronica: https://ars.electronica.art/outofthebox/en/i-human/
concept Ars Electronica 2019: https://ars.electronica.art/outofthebox/en
fragment timelapse experiment: https://www.facebook.com/SaintMachine/videos/523794375062718/
credite fotografii: Black Horse Mansion