La cea de-a 71-a ediție a Festivalului de film de la Cannes, care va avea loc între 8 și 19 mai, România continuă să fie prezentă în selecțiile oficiale şi paralele, iar Institutul Cultural Român de la Paris susține, ca de fiecare dată, prezența acestora. Într-adevăr, mai multe producții sau co-producții româneşti vor fi prezente la festival. Regăsim între acestea co-producția franco-belgiană Seule à mon mariage de Marta Bergman (de origine română) în programarea ACID sau scurtmetrajul Albastru şi roșu, în proporții egale realizat de Georgiana Moldoveanu în selecția oficială Cinéfondation. De asemenea, notăm prezența actorilor români Valeriu Andriuţă în filmul Donbass de Serghei Loznitsa, care deschide secţiunea „Un certain regard”, precum şi a Alinei Şerban şi a producătoarei Ada Solomon la proiecția filmului Martei Bergman.
Primul lungmetraj de ficțiune al Martei Bergman, Seule à mon mariage, a fost selecţionat în cadrul secţiunii paralele ACID. Realizatoarea de origine română consideră acest film o continuare a tematicilor explorate în filmele anterioare – mai multe documentare, între care menționăm în special Clejani şi Un jour mon prince viendra. Seule à mon mariage este istoria Pamelei, această tânără Romă hazlie şi insolentă care îşi părăseşte comunitatea cu speranța de a schimba atât destinul ei, cât şi pe cel al fiicei ei: ea se lansează într-o lume necunoscută cu trei cuvinte franțuzeşti – „lapin, pizza, amour” şi cu dorința unui mariaj salvator. Cu Alina Şerban în rolul principal, filmul produs de Frakas Productions şi Hi Films (Ada Solomon) a fost turnat două săptămâni şi în România, cu o echipă preponderent românească, având în distribuţie şi pe Rebeca Anghel, Marian Şamu, Viorica Tudor. Vlaicu Golcea a compus coloana sonoră a filmului,colaborând cu Taraf de Haidouks şi Mahala Rai Banda.
Programul „Romanian Short Waves” care, din 2008 și până azi, prezintă la Cannes 120 minute de scurt-metraje româneşti este susţinut, şi în acest an, de Institutul Cultural Român de la Paris. Filmele selectate de un juriu propus de Asociaţia Secvenţe participă la „Short Film Corner”, secţiune non-competitivă a Festivalului de Film de la Cannes. Ele pot fi vizionate la toate bornele digitale ale festivalului, precum şi într-o proiecţie specială programată în 18 mai la ora 15:00 în sala Palais F.
Cele 14 filme de scurt-metraj selectate pentru ediţia din acest an a programului „Romanian Short Waves” sunt: Prima lovitură de Peter Kerek, Omul Care Ţine Liftul de Sergiu Lupşe, Blocul 5 de Ioana Băilă, Cel Mai Bun Client de Chivrica Serghei, Graniţe de Andra Chiriac, Salix Caprea de Valeriu Andriuta, 500 de Bogdan Albu, Lapsus de Ana Margineanu, Miss Sueno de Radu Potcoava, Sărbătoritul de Sabin Dorohoi, Vampirismus de Saffioti et Nardulli, Splendida Moarte Accident de Sergiu Negulici, In the Frame de Zavadovsky et Gnatiuc, Scris / Nescrcris de Adrian Silisteanu.
Alte trei scurtmetraje vor fi prezente în cadrul selecției „Short Film Corner”: A long story short creat de Andrei Olănescu, Pharmacia erotica realizat de Gheorghe Preda şi filmul John 746 a Anei Vijdea.
Platforma Frontières, aflată la a doua ediție în cadrul Marché du film, aduce o recunoaştere excelenței serviciilor româneşti de post-producție prin crearea premiului „Avanpost Digital Cube Post Production”, care poartă numele companiilor Avanpost şi Digital Cube, cu sediul la Bucureşti. Premiul, în valoare de 150.000 de dolari, va fi decernat de reprezentantul desemnat de Avanpost şi Digital Cube, Marius Leftarache şi constă în servicii de post-producție sunet şi imagine.
Cristian Mungiu patronează, la invitația Institutului francez, cea de-a zecea ediție a programului „La Fabrique Cinéma” – program realizat în colaborare cu Festivalul de la Cannes şi care susține cineaştii şi producătorii țărilor emergente. Alegerea lui Mungiu în această poziție este în primul rând o recunoaştere a palmaresului său care îl situează printre cei mai mari cineaşti de astăzi, dar şi a activității sale decisive în descoperirea şi susținerea tinerilor realizatori, a rolului strategic pe care îl are în cadrul schimburilor dintre România şi marile cinematografii internaționale. Cum Festivalul de la Cannes nu înseamnă numai proiecții de film, ci şi întâlniri profesionale sub diverse forme, Centrul Național al Cinematografiei va organiza şi anul acesta, pe Croisette, pavilionul României.
Institutul Cultural Român de la Paris urmăreste şi susține prezența cinematografiei româneşti în Franța şi aşteaptă cu mare interes să prezinte publicului francez cele mai recente producții în cadrul Panoramei filmului românesc, pe care o va organiza în decembrie 2018 la Paris, în cadrul Sezonului Franța-România.